Dayraut, Dacia Duster de 850 CP: Istoria unei victorii ratate

De AutoExpert   |  20 August, 2012

Distribuie :

Dayraut, Dacia Duster de 850 CP: Istoria unei victorii ratate

Aşa descrie Jean Philippe Dayraut, pilotul de pe Dacia Duster No Limit, deznodământul cursei sale din 2012 de la Pikes Peak. O cursă pe care nu doar că o putea câştiga la cea mai puternică categorie (Unlimited, care, aşa cum îi spune numele, permite oricâtă putere pusă pe maşină), dar care ar fi trebuit să îi aducă şi un nou record al cursei pe categorie, sub bariera celor 9 minute, mult mai rapid decât cele obţinute deja de către japonezul Tajima (care a abandonat şi el anul acesta, dar la categoria electrice).

Normal, Dacia Duster No Limit nu are - în afară de forma caroseriei şi de unele elemente de la interior - nimic de-a face cu un Duster normal. Totuşi, motorul, frânele, suspensiile, evacuarea şi multe elemente care sunt pe maşină vin din banca de organe Nissan şi Renault, cu toată expertiza acestui grup auto uriaş, dar pe care românii îl ignoră încă cu desăvârşire (de parcă VW ar concura cu succes în Formula 1, nu Renault).

În ciuda detractorilor, Dayraut chiar a fost la trei viraje de victorie, ba chiar la trei viraje de doborârea recordului ascensiunii pe Pikes Peak, o cursă cu tradiţie la care Dayraut participă abia a doua oară (anul trecut a luat locul trei!). Cum a fost cursa, văzută fix din maşina lui Dayraut?

Dar Dayraut a făcut, aşa cum povesteşte pe blogul său, două greşeli majore. Prima, că a fost permanent obsedat de doborârea recordului, practic de spulberarea lui, prin coborârea sub cele 9 minute. Asta l-a făcut să nu menajeze absolut deloc maşina, până în vârf, ceea ce a dus până la urmă la supraîncălzirea frânelor. Totuşi, vorbim de 850 CP care trebuie frânaţi de repetate ori de la 200 km/h!

A doua, că a decis să plece primul în categorie, dacă tot obţinuse pole-position-ul cu o zi înainte. Regula la Pikes Peak e că cel aflat în pole-position decide şi ordinea de plecare a concurenţilor săi. Dayraut a plecat primul, fapt care l-a făcut să nu afle de accidentul spectaculos al principalului său concurent, Paul Dallenbach, ieşit direct cu 220 km/h în copaci, chiar la începutul cursei. Altfel, Dayraut şi-ar fi calmat pretenţiile şi ar fi urcat cu mai mare atenţie.

Dayraut descrie de altfel şi urmările dramatice ale ieşirii în decor a lui Dallenbach: "Am văzut maşina sa după accident, era ceva inexplicabil, ai fi zis că s-a prăbuşit un avion! Pe o distanţă de 50 de metri, copacii erau tăiaţi la 2 metri înălţime, iar maşina sa era împrăştiată pe 100 de metri pătraţi, fără a mai putea recupera ceva din ea! Un adevărat miracol că a supravieţuit, dar şi că niciunul dintre spectatorii care se aflau în acel viraj nu a fost lovit."

Urcarea de la Pikes Peak ar putea fi comparată cu urcarea cu 150-200 km/h pe Transfăgărăşan, venind dinspre Sibiu. Anii trecuţi, partea superioară a traseului era cu macadam, ceea ce menaja frânele şi nu permitea folosirea slickurilor. Anul acesta, foarte mulţi au folosit slickurile pentru a obţine timpi cât mai buni - dovada este că au căzut aproape toate recordurile! Dar au şi ieşit în decor, cum v-am arătat deja în accidentele lui Dallenbach şi cel al lui Jeremy Foley.

Nu ştim dacă Dayraut va mai participa la Pikes Peak şi anul viitor. În primul rând, se pare că sprijinul din partea Dacia nu a mai fost acelaşi - canalele oficiale au tăcut mâlc chiar şi atunci când Dayraut a obţinut pole-position în calificări. Ştim însă că Dayraut spune că, în ciuda ghinionului, a avut şi un car de noroc: virajul în care l-au lăsat frânele era unul larg, de dreapta, cu ieşire spre versantul muntos. Virajul care urma era unul strâns, de stânga, cu exteriorul spre hăul de sute de metri adâncime. Caz în care am fi vorbit de o tragedie.

Oricum ar fi, americanii au mai privit o dată cu curiozitate această nouă marcă "Dacia" ajunsă pe meleagurile lor, iar Dayraut ne-a mai demonstrat o dată ce înseamnă să fii un pilot campion - pe învingători îi mângâie soarta pe creştet chiar şi atunci când pierd!

Recomandate:

Grevă la fabricile Ford din Germania. Mii de locuri de muncă, în pericol pe fondul tranziției spre vehicule electrice - Photo
Noutăți
Grevă la fabricile Ford din Germania. Mii de locuri de muncă, în pericol pe fondul tranziției spre vehicule electrice

Două dintre uzinele Ford situate în vestul Germaniei se pregătesc pentru o grevă majoră, conform declarațiilor făcute de liderul consiliului de administrație al companiei.Decizia vine î

Inna
Opel va lansa noi modele electrice de performanță sub marca GSe, inclusiv un SUV sportiv - Photo
Noutăți
Opel va lansa noi modele electrice de performanță sub marca GSe, inclusiv un SUV sportiv

Opel a anunțat că urmează să lanseze mai multe modele electrice de performanță, care vor purta emblema GSe - o divizie recentă dedicată versiunilor sport. Gama va include și un SUV de perfor

Inna
Șofer prins beat la volan în Durlești. Avea 0.80 mg/l alcool în aerul expirat și a fost reținut pentru 72 de ore - Photo
Sociale
Șofer prins beat la volan în Durlești. Avea 0.80 mg/l alcool în aerul expirat și a fost reținut pentru 72 de ore

Un bărbat în vârstă de 51 de ani, aflat la volanul unui automobil de model VAZ, a fost oprit de inspectorii Secției Patrulare Chișinău a Inspectoratului Național de Securitate Publică (INS

Inna
Permisele auto din Moldova și Letonia vor fi recunoscute reciproc. Acordul - semnat între guverne - Photo
Sociale
Permisele auto din Moldova și Letonia vor fi recunoscute reciproc. Acordul - semnat între guverne

Guvernul Republicii Moldova a dat undă verde semnării unui acord bilateral cu Letonia care prevede recunoașterea și echivalarea permiselor de conducere emise în cele două state. Măsura va permit

Inna
Skoda Fabia ajunge la 5 milioane de exemplare produse și rămâne în producție și după 2030 - Photo
Noutăți
Skoda Fabia ajunge la 5 milioane de exemplare produse și rămâne în producție și după 2030

Skoda a produs recent mașina Fabia cu numărul 5.000.000, marcând astfel un moment important pentru unul dintre cele mai populare modele ale sale. Lansată în 1999, Fabia a devenit rapid un

Inna
Judecătoria Chișinău obligă SFS să ofere date despre veniturile Magda Tur, compania care se ocupă de evacuarea automobilelor - Photo
Sociale
Judecătoria Chișinău obligă SFS să ofere date despre veniturile Magda Tur, compania care se ocupă de evacuarea automobilelor

Asociația Juriștii pentru Drepturile Omului a obținut victorie în instanță, într-un caz legat de transparența autorităților publice. Este vorba despre un proces cu Serviciul Fisc

Inna