Euro NCAP schimbă regulile jocului. Din 2026, mașinile vor fi evaluate după un regulament nou

De Inna   |  1 Decembrie, 2025

Distribuie :

Euro NCAP pregătește o transformare majoră a modului în care sunt analizate vehiculele noi, începând cu anul 2026. Deși testele fizice de impact rămân neschimbate, sistemul de punctare va fi complet reorganizat, accentul mutându-se pe tehnologii moderne și pe comportamentul mașinii într-o gamă mai largă de situații reale.

Noul protocol va fi structurat în patru capitole principale, fiecare vizând un alt aspect al siguranței.

1. Conducerea în siguranță - un accent mai puternic pe atenția șoferului

Prima etapă va analiza modul în care mașina îl asistă pe șofer în timpul condusului. Vor fi evaluate în detaliu sistemele avansate de monitorizare a atenției: camere și senzori care urmăresc expresiile, privirea și reacțiile șoferului. Modelele capabile să coreleze aceste date cu funcționarea asistenților activi vor primi un scor superior.
Euro NCAP va puncta suplimentar tehnologiile care pot detecta indicii ale consumului de alcool sau droguri și care pot opri vehiculul în condiții sigure dacă șoferul nu reacționează.

Tot aici intră și evaluarea interfețelor de control: amplasarea comenzilor esențiale, ergonomia și acuratețea informațiilor afișate privind limitele de viteză.

2. Prevenirea accidentelor: reacții automate în situații critice

A doua categorie va măsura performanțele asistenților care intervin când există risc de coliziune. Frânarea de urgență automată, asistența la menținerea benzii și alte sisteme similare vor fi supuse unor scenarii complexe create de Euro NCAP, pentru a verifica modul în care vehiculul poate evita efectiv un accident.

3. Protecția la impact: siguranță fizică pentru toți pasagerii

În această etapă se analizează siguranța pasivă. Testele de impact frontal vor include mai multe tipologii de pasageri și caroserii, pentru o evaluare mai realistă. Va crește importanța simulărilor virtuale, iar atenția va fi extinsă asupra protejării participanților vulnerabili: pietoni și bicicliști.

4. Siguranța post-accident: ce se întâmplă după impact

Ultima secțiune vizează modul în care vehiculul gestionează situațiile de după un accident. Mânerele exterioare trebuie să rămână funcționale, inclusiv cele electrice.

Pentru vehiculele electrice, izolarea bateriei de înaltă tensiune este un criteriu esențial, la fel ca sistemele de avertizare privind riscul de incendiu după o coliziune sau în timpul încărcării.

Euro NCAP va evalua și funcționalitatea sistemelor automate de apel de urgență, acestea trebuie să identifice numărul de persoane aflate în mașină chiar și dacă centurile nu sunt cuplate.

Prin aceste schimbări, Euro NCAP își propune să aducă testele mai aproape de realitatea drumurilor moderne, unde tehnologia joacă un rol tot mai important în prevenirea accidentelor și în protecția ocupanților.

Recomandate:

Un alt învinuit în dosarul cu automobilele „importate” din UE, care nu au mai ajuns la clienți, a fost trimit în judecată - Photo
Sociale
Un alt învinuit în dosarul cu automobilele „importate” din UE, care nu au mai ajuns la clienți, a fost trimit în judecată

Al doilea învinuit în cauza penală privind escrocheria cu automobile de lux importate din UE, a fost trimis în judecată. Cazul este parte a dosarului anunțat anterior de Procura

Inna
Permise pe muchie de cuțit. Peste 700 de șoferi riscă să rămână fără acte după descoperirea unei fraude - Photo
Sociale
Permise pe muchie de cuțit. Peste 700 de șoferi riscă să rămână fără acte după descoperirea unei fraude

Agenția Servicii Publice anunță că, în zilele următoare, va anula peste 700 de permise de conducere, după ce au fost constatate abateri grave în modul de desfășurare a examenelor auto. Inf

Inna
Sfârșit de epocă la Volkswagen. Constructorul închide, în premieră, prima fabrică din Germania - Photo
Noutăți
Sfârșit de epocă la Volkswagen. Constructorul închide, în premieră, prima fabrică din Germania

Grupul Volkswagen se pregătește să închidă definitiv una dintre uzinele sale din Germania, o decizie fără precedent în cei 88 de ani de existență ai constructorului auto. Este vorba despre

Inna