Lumea Ferrari

De AutoExpert   |  16 Iunie, 2012

Distribuie :

Lumea Ferrari

Când o să se sature lumea de Ferrari? De la o diversificare rapidă a gamei – un rival pentru Mercedes SL, un hatchback 4x4 – la un parc de distracții în Abu Dhabi și magazine în toate aeroporturile și orașele mari din lume, unde se vând ursuleți de pluș și bikini roz. Și acum, asta – un muzeu în cinstea lui Enzo Ferrari în valoare de 18 milioane de euro, în forma unei capote galbene uriașe, un invadator extraterestru printre acoperișurile din țiglă ale unui oraș italian.

Ei bine, dacă vrem să înțelegm marca asta în loc să ne luăm de ea, atunci trebuie să mergem direct la sursă. Enzo Ferrari s-a născut în casa de lângă noua clădire galbenă în 1898. A început să piloteze mașini în 1919, însă după zece ani și-a dat seama că nu va câștiga decât dacă va conduce o echipă, oferind cel mai bun echipament unor piloți despre care știa că sunt capabili. Așa că a manageriat echipa de uzină Alfa Romeo, după care s-a ramificat folosind propriul nume, dând mână liberă inginerilor în aceeași măsură în care repera și creștea genul său preferat de piloți – cei neînfricați. Făcea lucrurile să se întâmple. „Sunt un agitator de spirite“.

E ușor să ți-l imaginezi drept un om obsedat de steagul în pătrățele, care privește mașinile de stradă doar ca pe o sursă de finanțare pentru divizia motorsport. Un om devotat regiunii natale, ascuns timid în spatele draperiilor. Și dintotdeauna mi-a fost greu să suprapun imaginea asta brandului internațional Ferrari de astăzi.

Ridic problema de față cu directorul muzeului, Adriana Zini, care pare un pic surprinsă. „Enzo era un comunicator. El a inventat logoul Ferrari, cu acel «F» elongat. Îi obliga pe furnizori să-l ștanțeze pe piesele pe care le folosea. A avut un distribuitor în State încă de la început. A gândit global și a spus: «Piața este lumea întreagă». Clienții veneau să ia o mașină, iar el îi lăsa intenționat să aștepte, pentru că știa că asta le va crește satisfacția“.

Fisa îmi pică. În anii ’50, Enzo folosea deja multe dintre uneltele de branding care au luat amploare abia 30-40 de ani mai târziu. Făcea pe ascuns ceea ce Luca DiMontezemolo face fățiș încă de când a preluat conducerea Ferrari în 1991, la trei ani după moartea lui Enzo.

Cum Enzo a făcut loc companiei sale în cărțile de istorie prin simpla forță a personalității sale, nu e de mirare că muzeul e construit în jurul său și al creațiilor sale. Totuși, nu e un simplu muzeu de mașini, și cu atât mai puțin un muzeu de mașini Ferrari (pentru asta, trebuie să te duci în Maranello). Spațiul de sub capota galbenă e destinat expozițiilor temporare. Prima e cu mașini. La fel va fi și a doua. Dar următoarele ar putea acoperi alte subiecte tehnice sau culturale.

Colecția permanentă, cea care omagiază viața lui Enzo, se află în vechiul atelier al tatălui său. Găsești acolo cărți, filme, documente și machete. Mici aperitive – bucățele din viața lui, inclusiv o pereche de ochelari de soare – care te vor face să-ți dorești să afli mai multe despre viața lui Enzo Ferrari. O viață care s-a învârtit, totuși, în jurul acestei regiuni, unde Via Emilia, vechiul drum roman drept și neted, a găzduit încă de la începuturile automobilismului curse de viteză. Pe o rază de 20 de kilometri, găsești fabrica Maserati (peste drum) sau Lamborghini, în Sant’ Agata.

Enzo avea dreptate: este, într-adevăr, pământ fertil pentru mașini rapide. Dar vizitarea muzeului înseamnă să-ți dai seama de ce compania sa a mers mai departe și mai repede decât celelalte. Lumea încă îi devorează moștenirea.

Recomandate:

Nissan anunță concedieri masive și închiderea a 7 uzine la nivel global pentru a reduce pierderile - Photo
Noutăți
Nissan anunță concedieri masive și închiderea a 7 uzine la nivel global pentru a reduce pierderile

Nissan traversează o perioadă critică și a anunțat un plan de restructurare amplu, care presupune concedierea a aproape 19.000 de angajați la nivel global și închiderea a 7 unități de producție

Inna
Audi lansează o versiune de bază pentru e-tron GT: autonomie de 622 km și preț de la 108.900 euro - Photo
Noutăți
Audi lansează o versiune de bază pentru e-tron GT: autonomie de 622 km și preț de la 108.900 euro

Audi a extins gama modelului său electric de performanță e-tron GT prin introducerea unei noi versiuni de bază, ce promite performanțe impresionante și un preț mai competitiv. Varianta recent lansată

Inna
Renault lansează motorizarea full-hybrid E-Tech 160 pe Captur și Symbioz, cu prețuri de la 24.690 euro - Photo
Noutăți
Renault lansează motorizarea full-hybrid E-Tech 160 pe Captur și Symbioz, cu prețuri de la 24.690 euro

Renault își actualizează gama de propulsoare hibride prin lansarea noii motorizări E-Tech 160, care va fi disponibilă pe modelele Captur și Symbioz, începând cu luna iulie. Această v

Inna
Trafic suspendat, timp de o lună, în centrul capitalei. Șoferii sunt îndemnați să manifeste prudență la volan - Photo
Sociale
Trafic suspendat, timp de o lună, în centrul capitalei. Șoferii sunt îndemnați să manifeste prudență la volan

Circulația rutieră pe strada George Coșbuc va fi totalmente suspendată. Potrivit Poliției Naționale, măsura va fi valabilă în perioada 13 mai - 11 iunie. Circulația rutieră va fi suspen

Inna
Mercedes-Benz va produce SUV-ul GLC în SUA până în 2027, ca răspuns la noile tarife comerciale - Photo
Noutăți
Mercedes-Benz va produce SUV-ul GLC în SUA până în 2027, ca răspuns la noile tarife comerciale

Mercedes-Benz a confirmat extinderea activităților sale de producție în SUA, anunțând că modelul său de top, SUV-ul GLC, va fi asamblat în fabrica din Alabama până în anu

Inna
Fiat 500 Ibrida: primele imagini oficiale și detalii despre viitorul model hibrid produs la Torino - Photo
Noutăți
Fiat 500 Ibrida: primele imagini oficiale și detalii despre viitorul model hibrid produs la Torino

Fiat prezintă primele imagini cu noul 500 Ibrida, model hibrid bazat pe versiunea electrică. Producția începe în T4 2025, la uzina Mirafiori din Torino.Fiat a dezvăluit primele imagini

Inna