Transportul public din capitală în criză continuă! Zeci de rute de microbuz au dispărut iar altele sunt pe cale

De Pavel   |  23 Decembrie, 2019

Distribuie :

Autoritățile locale ale municipiului Chișinău nu au încă o soluție la situația critică din transportul public de pasageri, iar numărul unităţilor de transport ce prestează acest serviciu scade vertiginos, scrie mold-street.com

Astfel, în perioada anilor 2014-2019 de pe rutele municipale de microbuz s-au retras circa 700 unităţi de transport.

Rutele de microbuz care deja au dispărut

" În special au avut de suferit şi suferă în continuare rutele de microbuz suburbane şi unele rute care deservesc cartiere, în care fluxul de călători este format numai într-o singură direcţie în funcție de perioada zilei. Unele rute şi-au sistat activitatea (104, 111, 114, 118, 126, 127, 137, 154, 163, 180, 189, 193), iar altele, ajungând la un număr critic de unităţi de transport, riscă să-şi sisteze activitatea în orice moment (101, 119, 125, 129, 131, 165, 172, 175,178, 188, 192)", se arată într-o notă a administraţiei municipale.

În prezent pe cele 45 de rute municipale de microbuz sunt autorizate 794 unităţi de transport faţă de 1.750 unităţi care activau în anul 2014, numărul lor fiind în continuă scădere.

"Acest fapt este îngrijorător, deoarece este din ce în ce mai dificilă deservirea populaţiei municipiului cu transport public, mai ales, în perioada anului şcolar", susţin reprezentanţii primăriei.

Motivul principal este rentabilitatea scăzută a activităţii de transport pasageri, ca urmare a creşterii preţurilor la combustibil, lubrifianţi, piese de schimb şi materiale de exploatare, dar şi ca urmare a unor tarife ce nu acoperă costurile de transport

Tarife din anul 2001

Tariful pentru un kilometru parcurs în afara razei urbei constituie 0,15 lei şi a fost stabilit încă în anul 2001. Pe rutele interurbane, a fost stabilit însă un tarif de 0,48 lei, adică de trei or mai mare.

"În aceste condiţii operatorii de transport nu mai investesc în întreţinerea şi înnoirea parcului rulant de autobuze, nemaivorbind de procurarea autobuzelor noi mai moderne", susţine administraţia municipală.

Şi dacă în cazul transportului cu troleibuze şi autobuze din Chişinău se alocă subvenţii anuale din bugetul municipal de circa 400 milioane lei, apoi în cazul celui cu microbuze acestea lipsesc.

În bugetul pe anul 2020, iarăți sunt prevăzute aproape 400 de milioane lei subvenţionarea costurilor, dar şi pentru procurarea sau asamblarea troleibuzelor, precum şi pentru procurarea autobuzelor de diferită
capacitate de transportare.

În această situaţie o măsură preventivă şi provizorie, pentru a nu întrerupe procesul de transportare a călătorilor în municipiul Chişinău, Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţii a propus stabilirea unor cote mai reduse în medie cu 100-150 lei pe lună a taxelor locale pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători în raza municipiului Chişinău pentru fiecare autovehicul (microbuz sau autobuz), față de cele aprobate pentru anul 2019.

De notat că întreprinderile municipale „Parcul urban de autobuze” şi „Regia transport electric” sunt scutite de plata taxei locale lunare pentru dreptul de a presta servicii de transport auto de călători pe teritoriul municipiului Chişinău.

Amintim că, anterior s-a vorbit despre necesitatea ajustării tarifului pentru călătoria în transportul public, ca acesta să acopere o cotă mai mare din costul serviciului. Astfel tarifele ar fi urmat să crească de la 2 la 5 lei pentru deplasarea cu troleibuzul, pe când călătoria cu autobuzul ar putea costa chiar și opt lei.

Noua administraţie municipală a respins deocamdată o astfel de soluţie.

Recomandate:

Sentință de răsunet în SUA. Tesla, obligată să plătească despăgubiri uriașe în urma unui accident mortal cauzat de Autopilot - Photo
Accidente
Sentință de răsunet în SUA. Tesla, obligată să plătească despăgubiri uriașe în urma unui accident mortal cauzat de Autopilot

Un tribunal din Florida a decis recent că Tesla poartă o parte din responsabilitate pentru un tragic accident rutier produs în 2019, în urma căruia o tânără și-a pierdut viața, iar p

Inna
Schimbare majoră la vârful Jaguar Land Rover. Un veteran al industriei auto preia conducerea companiei - Photo
Noutăți
Schimbare majoră la vârful Jaguar Land Rover. Un veteran al industriei auto preia conducerea companiei

Grupul Jaguar Land Rover (JLR) a anunțat oficial numirea unui nou director executiv, într-o mișcare strategică ce marchează începutul unei noi etape pentru celebrul producător auto britani

Inna
Revoluție în gama Mercedes-Benz. Până în 2027 vor fi lansate 32 de modele noi, dintre care 15 vor fi electrice - Photo
Noutăți
Revoluție în gama Mercedes-Benz. Până în 2027 vor fi lansate 32 de modele noi, dintre care 15 vor fi electrice

Mercedes-Benz se pregătește pentru cea mai ambițioasă ofensivă de produs din istoria sa, planificând lansarea a 32 de modele noi până în 2027, dintre care 15 vor fi vehicule electric

Inna
Bugatti pregătește o revelație exclusivă: un nou hypercar misterios și un program de personalizare de lux - Photo
Noutăți
Bugatti pregătește o revelație exclusivă: un nou hypercar misterios și un program de personalizare de lux

Bugatti se pregătește să uimească din nou lumea auto pe 7 august, când va dezvălui un hypercar unic, ce pare să fie dedicat unui client special. Producătorul francez a publicat recent un teaser

Inna
Ministerul Energiei din România a declarat stare de urgență în sectorul energetic. Se așteaptă un deficit al motorinei? - Photo
Sociale
Ministerul Energiei din România a declarat stare de urgență în sectorul energetic. Se așteaptă un deficit al motorinei?

Ministerul Energiei din România a declarat stare de urgență în sectorul energetic, activând nivelul de criză în urma unei perturbări majore în lanțul de aprovizionare cu

Inna
Viitorul auto se accelerează. Un sfert din mașinile vândute în 2025 vor fi electrice, estimează IEA - Photo
Noutăți
Viitorul auto se accelerează. Un sfert din mașinile vândute în 2025 vor fi electrice, estimează IEA

Potrivit unui nou raport al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), vânzările de mașini electrice vor înregistra o creștere de aproximativ 25% în 2025, ajungând să reprez

Inna