21 de lucruri și curiozități de știut despre Renault!

De Redactor AE   |  27 Martie, 2020

Distribuie :

Renault Megane, Kadjar, Scenic, Clio, Kaptur, Talisman, sunt doar câteva dintre denumirile de modele pe care astăzi moldovenii le cunosc și le recunosc în trafic. Însă iată ce nu știați despre Renault și ar fi frumos să cunoașteți.

În acest an, compania franceză împlinește 122 de ani de la fondare. A fost înființată de trei frați, Louis Renault, Marcel și Fernand. Prima denumire înregistrată apare în 1898, Societe Renault Freres (Societatea Fraților Renault).

Cinci ani mai târziu, în 1903, Marcel a decedat într-un accident de curse iar peste încă 5 ani, s-a stins din viață și Ferdinand. Compania a trecut în mânile lui Louis care a redenumit-o în Automobiles Renault.

Oficiul principal al celor de la Renault se află astăzi în același oraș ca și în urmă cu 122 de ani, Boulogne-Billancourt, Franța.

Primile 12 mașini frații Renault le-au vândut dintr-o singură lovitură după ce au pariat că vehiculul lor, poate urca lejer panta uneia dintre cele mai înalte străzi ale Parisului. Prieteni săi au pierdut pariul.

La 10 ani de la fondare, Renault se poziționa drept cel mai mare producător de vehicule din Franța, cu 3575 de untiăți produse.

În 1923 Andre Citroen, concurentului Renault, i-a fost insuflată ideea vehiculelor cu șenile. Francezul a reușit să construiască astfel de vehicule care să parcurgă tot continentul african. Renault a decis să răspundă provocării, astfel că a trimis prin deșertul Saharei un convoi de vehicule, cu trei punți și roți dublate pe fiecare punte, Renault MH. Expediția a luat startul în data de 13 noiembrie 1924 și a ajuns în Cape Town la 3 iulie 1925.

În 1929, un academician rus a plecat într-o altă expediție dificilă, cu două mașini Renault MH și un Ford T. Ford-ul a cedat la scurt timp iar la destinație au ajuns doar Renault, cu defecțiuni, după ce au avut de înfruntat dunele barkhan în unghiuri de 30 de rade și să folosească deseori troliul, dar totuși au ajuns.

Louis Renault este autorul celor mai importante invenții în construcția mașinilor. Axul cardanic pentru transmisie, bujiile cu filet pentru a putea fi demontate, amortizorul hidraulic, coloana de direcție regralbilă pe înălțime, scaunele rabatabile sunt doar câteva dintre ele.

Nu nemții, ci Renault a creat primul tank din lume iar aici ne referim la construcția clasică, cu turelă mobilă, motor amplasat în sapte, echipajul armat pe centru, șenile, etc. Tank-ul FT-17 a fost cel mai reușit vehicul militar din timpul primului război mondial. A fost produs și de americani sub licență și denumirea de M1917, italieni (FIAT 3000) și chiar și de ruși (Renault Ruskyi), fiind folosit în conflictele armate până în anii 1940.

Mașinile de taxi Renault au avut un rol crucial în fortificarea Parisului în 1914. Circa 1300 de mașini din parcul de taxi Renault AG-1, au transportat peste 6.000 de soldați pe linia frontului și au făcut-o la tariful de lucru, adică o taxă de 27% din ce indica taxometrul. Unele mașini au bătut drumul de două ori. Pentru că au reușit să oprească altă armată de la asediul Parisului, Renault a intrat în istorie fiind și medaliați cu ordinul Legiunii de Onoare.

Pe timpul celui de-al doilea război mondial, Renault producea mașini pentru nemți, în schimbul promisiunii lui Hitler de a nu le distruge uzinele. Totuși în 1942, o parte din fabrici totuși au fost distruse, iar în urma acestui incident Louis Renault a suferit un atac de cord. Incidentul i-a afectat capacitatea de vorbire...

După eliberarea Franței, în 1944, Louis Renault în vârstă de 67 de ani, a fost condamnat la închisoare pentru colaborarea sa cu forțele armatei naziste. Judecata așa și nu s-a pronunțat asupra salvatorului Parisului și deținătorul ordinului de onoare. Louis a decedat din cauze necunoscute, după ce ultima oară a fost adus în comă la spital, după o interogare.

Compania sa a fost naționalizată, deși în testamentul lui Louis, fabricile sale urmau să treacă în patrimoniul muncitorilor, iar soției sale și fiului să le fie plătite îndemnizații. Jean-Louis Renault a primit îndemnizațiile de la stat abia în 1967.

Forma rombului, cea care este cunoscută și astăzi, Renault a adaptat-o abia în 1925 și simboliza aceasta un diamant. De-a lungul timpului emblema și simbolistica companiei franceze a suferit cel puțin 16 modificări. În 1972 a apărut și varianta de emblemă care a rămas mult timp în uz până compania a decis să o modernizeze din nou, aducând-o la forma care o cunoaștem astăzi.

În 1954-1955, Renault a creat primul său automobil cu motor-turbină, cu ajutorul căruia, în 1956 s-au impus în deșertul Boneville cu o viteză maximă de 307.4 km/h, stabilind astfel un nou record mondial. Renault Etoile Filante a fost prima și ultima mașină construită de francezi și echipată cu un astfel de motor. VIDEO

Renault deține câteva recorduri menționate în Cartea Recordurilor lui Guiness. De exemplu, cea mai lungă cursă pe circuitul Normandiei, cu un vehicul electric. ZOE a ”alergat” 363 de ture, pe o distanță totală de 1618 km, fiind reîncărcat de 18 ori și la volanul căruia au urcat 15 piloți.

Saltul cu Renault Magnum, camionul cu semiremorcă și o lungime de 25 de metri, unde în timpul ”zborului” a trecut dedesubt și un bolid de Formula 1, Lotus F1. Vedeți AICI VIDEO.

În 1965 Renault a adus lumii primul hatchback, Renault 16, iar în 1985 primul monovolum european, Renault Espace.

În 1995, Renault a prezentat la salonul auto de la Paris un concept radical, Espace F1, construit îmrepună cu Williams și Matra, monovolumul Espace era dotat cu un motor V10 de 800 cai putere și putea accelera van-ul de la zero la o sută la oră în 2.8 secunde, iar până la 200 km/h ajungea în 6.9 secunde. Viteza maximă era de 312 km/h.

Renault Laguna, a fost primul automobil care să primească toate cinci stele la crash-testele EuroNCAP, în 2001. Punctajul maxim a fost acordat pentru siguranța care Renault a reușit să o obțină pentru șofer și pasager, atât la impactul frontal cât și lateral.

În anii 1960-1970, Renault a fost compania cu care rușii au colaborat cel mai mult, astfel a fost modernizat Moskvich-ul și a apărut KamAZ-ul.