Test Drive Renault Z.O.E. - Zero Emisii sau Zero Emoții?

De Redactor AE   |  21 Martie, 2019

Distribuie :

Când vine vorba de vehicule electrice (EV), mulți dintre voi probabil că își vor aminti de americani, cei care au făcut o adevărată revoluție în industria auto cu Tesla Model S. De aici a luat foc și trendul, care ne-a adus mai multe EV-uri de diferite clase, dimensiuni, preț și performanțe.

Iar dacă Tesla Model S este poziționat ca un automobil foarte rapid, bine dotat, bine echipat, cu tehnologii avansate și care poate fi o alternativă multor sedane premium cu motoare convenționale, atunci mașina de astăzi, Renault ZOE este o alternativă ”ieftină” compactelor de oraș. O soluție pentru cei ce își doresc un mijloc de transport, oarecum accesibil, care nu te bate la buzunare cu un consum mare de carburant, nu te plimbă prin service pentru revizii de ulei și filtre și de la care ai avea nu foarte mari pretenții.

[caption id="attachment_98578" align="alignnone" width="1280"] Un design expresiv, în stilul Renault[/caption]

Exemplarul testat, este o mașină la mâna a doua. Dealerul local Renault, nu s-a obosit prea mult să contacteze cu noi pentru invitații la test drive atunci când a fost dezvăluit primul ZOE din țară și nici măcar să anunțe că vor importa un astfel de model. Dar, tot răul spre bine. Faptul că EV-ul a fost deja în folosință anterior mă ajută să îmi fac o idee mai clară despre calitatea materialelor, defecțiunile apărute în timp sau alte probleme de ordin tehnic.

Așadar să revenim, Z.O.E. este primul automobil de serie produs de Renault, cu formă și siluetă de autoturism în tot sensul cuvântului (pentru a exclude Twizy), echipat cu motor și baterii electrice și care își are denumirea de la abreviatura Z.E. - Zero Emissions.

Pentru cei pasionați de ecologie și design emotiv, este o mașină chiar OK. Neobișnuită, se remarcă în trafic, silențioasă (așa credeam eu) și desigur, foarte economă. Cu un asemenea pachet de impresii și idei, am întâmpinat mașina, în parcarea redacției AutoExpert.

Primul contact.Deci, am cheia în mână. Este o cheie obișnuită, de tip card foarte familiară proprietarilor de Renault Megane/Scenic/Clio, doar că are în plus două butoane, unul de deblocare a mufei de încărcare (ajungem la ea mai târziu) și încă un buton pentru climatizor, sistem care m-a supărat cel mai rău pe durata testului.

Nu am stat să admir prea mult designul ZOE. Partea frontală e simpatică, posteriorul e discutabil, sunt totuși chestii subiective. Mai mult mă interesa să văd cum se conduce. Cum e acel feeling de putere și cuplu instant despre care se tot vorbește la mașinile electrice. Până să am răspunsul la întrebările ”cum?” am aflat că izolare fonică nu prea există aici. Portierele se închid cu un ecou frumos de tablă zdruncinată...Sunt răutăcios? Nu cred! Acesta a fost doar un prim mesaj, o notificare că am ales să conduc o mașină ”ieftină” în materie de construcție și finisaje, dar nu una nu foarte accesibilă ca preț.

Vorbind de ”ieftin”, aflați că în Moldova, dealerul oficial vă propune spre achiziție modelul Renault ZOE, cu nivel de echipare Life și varianta Z.E. 22, care presupune o baterie electrică de 22 kWh, la un preț de 26.900 de euro! Aceeași mașină, un pic plimbată, până în 50-60.000 km, cu bateria în chirie sau fără ea, costă în jur de 9000 de euro. Asta ca să vă faceți o idee despre valoarea mașinii, nu doar de prețul ei.

Dacă mă gândesc la mașina testată, ca fiind una de 9.000 de euro, atunci are loc în viața mea, mai mult sau mai puțin, cu avantajele și dezavantajele despre care voi vorbi în continuare. Nu o văd însă în garajul meu, la prețul de aproape 27.000 de euro.

Și iată de ce.Am zis, izolare fonică aici nu prea întâlnești. Silențioasă este această mașină doar pentru că nu are un motor cu ardere internă, care să troncăne să vibreze sau să zbiere și să îți comunice de fiecare dată efortul care îl depune pentru a urca în ture. Asta însă nu înseamnă că nu se face auzit motorul electric, care îți amintește de troleibuze (fără nici o ofensă) sau că nu auzi suspensia ce îți zguduie caroseria în gropi, sau și mai rău, auzi vecinii din trafic, cu motoarele lor, atenție, cu ardere internă! Plus că zumzăitul de centrală electrică ce te însoțește oricând, chiar și în regim de staționare nu este chiar o simfonie.

Levierul cutiei de viteze, îți deschide accesul către aceleași regimuri cu care ești obișnuit pe o cutie automată, P - Parking, R - pentru Reverse, N pentru neutru, D - Drive. Deci totul este simplu. Din păcate atât de simplu că regimul sau modul ales, nu se dublează decât pe ceasurile de bord, iar levierul nu este foarte precis în treptele selectate (cursă scurtă) și poți ușor cupla N în loc de R. Nu ai nici un LED pe consola centrală, care să îți sugereze unde stă levierul, în R, N sau D.

Te obișnuiești cu asta, zic. E doar un remind că te afli într-o mașină ieftină. Hai la drum să vă povestesc mai multe.

Echiparea de bază îți oferă jante R15, cu anvelope cu profil înalt. Ele sunt singurele tampoane pentru drumurile sparte care le avem. Suspensia nu este chiar cea mai confortabilă, respectiv te poți baza doar pe cauciucuri ”moi”. Accelerarea - nu e deloc fulgerătoare, instantă, așa cum mă așteptam eu, dar simți viteza prin prizma izolării fonice sau a frecvenței sistematice cu care iei denivelările în roți. Până la 70 km/h simți totuși că ai avea o rezervă de putere, dar nu pentru foarte mult timp, viteza maximă este de 135 kmh. Cauza vă dați bine seama, este bateria de 22 kWh. Există și varianta de 40 kWh, dar...noi nu am testat-o. Avem ce avem.

O baterie care promite o autonomie de:A. 240 km, așa cum susține producătorulB. 210, testată în regim NEDCC. Cam 170 reali, varaD. În jur de 115 km iarna.

La noi a fost varianta D, pentru că, autonomia de mers indicată de 100 km pe bord, a coincis cu cele două reprize de câte 50 km. Dacă depui un efort și nu amețești motoarele electrice cu accelerări bruște, obții lejer 120 km. Am reușit și așa un exercițiu. Asta ar presupune un stil de condus foarte liniștit, întârziat, cu riscul de a fi claxonat pentru viteze mici și să îți alegi un traseu cu cât mai multe pante în declin, pentru a-ți alimenta bateriile constant, la frânare în special.

Condusul econom nu mai este deja o satisfacție ci un antrenament. Mereu cu ochii pe baterii și pe autonomie. Aici apare și acel efect advers, ”range anxiety”, fobia de care suferă proprietarii de automobile electrice. Credeți-mă, este foarte frustrant dacă ai o zi mai încărcată în oraș, cu multe deplasări și nu știi când apuci să alimentezi.

[gallery size="medium" columns="2" ids="98592,98596"]

Iar alimentarea după cum bine știți se face la priză! Și dacă la o priză cu fast charge, timpul de așteptare pentru o reîncărcare completă este de circa 1.45 ore, atuci la o priză simplă ”de casă” este de peste 13 ore. Nu te-ar deranja dacă mergi la muncă dimineața, o pui la încărcat în parcare și seara mergi acasă. Una peste alta, în jur de 100 km pe zi îi faci lejer, dar fobia pentru autonomie tot te ține în suspans.

Am întâmpinat probleme cu sistemul de climatizare. Mai exact, nu funcționa încălzirea, adică sufla doar aer rece! Un search pe google ne-a relevat faptul că este o defecțiune frecvent întâlnită.

Spațiu pe bancheta spate - nu găsești foarte mult, în special dacă pasagerii față optează pentru o poziție mai relaxantă.

Va trebui să te obișnuiești cu un portbagaj dezordonat. Acolo îți păstrezi cablul de reîncărcare a bateriilor, care, în Moldova, va fi mai mult prăfuit și murdar de la utilizări frecvente și în locuri mai puțin curate sau amenajate.

[gallery size="medium" link="file" ids="98602,98603,98604,98605,98606,98595"]

Probabil că vă întrebați ce mi-a plăcut la acest Renault ZOE, dacă am atâtea de reproșat? Sincer să fiu, nu știu. Cel puțin eu nu mă regăsesc la volanul acestui EV.*Nu este foarte departe de un Clio sau un Scenic, ca și interior și materiale de finisaj folosite;*Nu e foarte rafinat, pentru a fi condus pe drumurile din Moldova;*În versiunea testată, fără cameră video și nici măcar sensori de parcare, mi se pare o mașină excesiv de scumpă - pentru suma de 27.000 de euro;*Autonomia bateriei de 22 kWh este bună doar pentru distanțe scurte și ordinea de zi fixă, dacă ai deplasări neprogramate și bateria la 50% deja stai cu frica în sân;*Nu e deloc silențioasă, auzi aceleași zgomote din exterior, plus ai și un zumzăit specific de EV, care pe mine personal, nu mă încântă.

De ce ai opta pentru un ZOE?*Acces ușor în și din automobil. Extrem de apreciat în condițiile urbane, pe distanțe scurte și opriri frecvente.*Simplitate în construcție, respectiv și costuri minime în deservire;*Uiți de schimbul de ulei, filtre, plăcuțe și alte consumabile obișnuite pentru motoarele cu ardere internă*Consum mizer. În Moldova, un kWh costă 1.99 lei, în timpul testului, pentru 100 km parcurși, ZOE a indicat cam 17 kWh! 35 lei!*Autonomie mai bună, pe timp frumos.

Concluzie?De la Renault ZOE nu trebuie să ai nici o pretenție, atâta timp, cât consumul de circa 35 lei, pentru a acoperi o distanță de 100 km/h este ceea ce te face cel mai fericit, iar tu ai minimul necesar de opțiuni! Zero emisii, zero emoții, minim bătăi de cap și foarte prietenos cu mediul.

Datorită lui Renault ZOE, am înțeles că un EV nu poate fi bun și ieftin. Că va trebui să mai treacă ceva timp până ca tehnologiile respective să devină și mai accesibile și, să ne obișnuim încet cu înlocuirea sintagmei de mașină, percepută ca un lux, cu cea de mijloc de transport pentru deplasări din punctul A în punctul B.

Specificații și prețuri: AICI

[gallery size="medium" ids="98561,98563,98564,98565,98566,98567,98568,98569,98570,98571,98572,98573,98574,98575,98576,98577,98578,98579,98580,98581,98582,98583,98584,98585"]

Mulțumiri EWA Motors, pentru mașina acordată cu multă încredere și realizarea acestui test drive!

Recomandate:

(VIDEO) Vezi care sunt și cum arată de la înălțime, cele mai aglomerate intersecții din Chișinău! - Photo
Sociale
(VIDEO) Vezi care sunt și cum arată de la înălțime, cele mai aglomerate intersecții din Chișinău!

Problema traficului aglomerat este una cât se poate de actuală în municipiul Chișinău. Pe lângă un duium de șoferi nerespectuoși și agresivi, nenumărate porțiuni de drumuri stricate,

Pavel
(VIDEO) Cayenne, Urus, RS Q8 și Bentayga s-au aliniat la linia de start pentru un drag racing! Află cine a câștigat cursa - Photo
Diverse
(VIDEO) Cayenne, Urus, RS Q8 și Bentayga s-au aliniat la linia de start pentru un drag racing! Află cine a câștigat cursa

Producătorii canalului de YouTube, Carwow, au decis să afle care dinte cele patru SUV-uri de performanță ale concernului Volkswagen este cel mai rapid. Astfel, la linia de start au fost aliniate:

Pavel
(VIDEO) O zi obișnuită în Chișinău! Cum credeți că a reacționat echipajul din mașina de patrulare? - Photo
Sociale
(VIDEO) O zi obișnuită în Chișinău! Cum credeți că a reacționat echipajul din mașina de patrulare?

Se pare că mașinile scumpe de la noi, mai cu seame Porsche-urile au imunitate și nu sunt stopate sau urmărite de bunii și cinstiții nosștri ofițeri de patrulare. Altfel nu ne explicăm cum eroul materi

Pavel
Circulația motocicletelor a fost din nou interzisă pe bd. Ștefan cel Mare! Bikerii sunt nedumeriți - Photo
Sociale
Circulația motocicletelor a fost din nou interzisă pe bd. Ștefan cel Mare! Bikerii sunt nedumeriți

În 2017, fanii motocicletelor cu bucurie în ochi demontau semnul de circulație care interzicea deplasarea motocicletelor pe bulevardul Ștefan cel Mare. Atunci, bikerii au sărbătorit acest

Pavel
O nouă promisiune Made by Guvern! În curând Germanii ne vor invidia la capitolul drumuri - Photo
Sociale
O nouă promisiune Made by Guvern! În curând Germanii ne vor invidia la capitolul drumuri

Dacă vă era dor de o nouă promisiune făcută de Guvern care ar viza reparația drumurilor publice din țară, nu vă grăbiți să vă întristați. Autoritățile promit încă 57 de km de drumuri națio

Pavel
Noul BMW Seria 4 Coupe poate fi deja comandat la dealerul oficial! Vezi oferta de preț pentru clienții din Moldova - Photo
Noutăți
Noul BMW Seria 4 Coupe poate fi deja comandat la dealerul oficial! Vezi oferta de preț pentru clienții din Moldova

La început de vară, bavarezii au lansat noul BMW Seria 4 Coupe, modelul care a uimit o lume întreagă cu grila sa frontală supradimensionată inspirată de conceptul i4, prezentat î

Pavel
Chevrolet scoate din producție modelul Aveo! Acesta va fi înlocuit în gamă de un EV - Photo
Noutăți
Chevrolet scoate din producție modelul Aveo! Acesta va fi înlocuit în gamă de un EV

Chevrolet a decis să încheie producția modelului Aveo, care este vândut și în SUA sub numele de Sonic. Aveo/Sonic a fost produs timp de mai mult de un deceniu și a fost disponibil &i

Pavel
În România a fost inaugurată prima stație de încărcare ultra-rapidă de 150 kW dedicată vehiculelor electrice! - Photo
Diverse
În România a fost inaugurată prima stație de încărcare ultra-rapidă de 150 kW dedicată vehiculelor electrice!

Compania Renovatio a inaugurat ieri, 9 iulie o stație de alimentare ultra-rapidă cu o putere de 150 kW, dedicată vehiculelor electrice. Prima stație de acest gen de pe teritoriul statului român

Pavel
Primăria promite că strada Ion Creangă din sectorul Buiucani va reintra în reparație în acest an! - Photo
Sociale
Primăria promite că strada Ion Creangă din sectorul Buiucani va reintra în reparație în acest an!

Primăria municipiului Chișinău informează că strada Ion Creangă va reintra în reparație în perioada următoare. Autoritățile locale au lansat licitația pentru lucrările menționate, inclusiv

Pavel
Atunci când nu ai loc de parcare dar nici bun simț, parchezi în tufiș! Martorii declară că șoferul era beat - Photo
Sociale
Atunci când nu ai loc de parcare dar nici bun simț, parchezi în tufiș! Martorii declară că șoferul era beat

În fiecare zi observăm șoferi cu mașini scumpe și nu doar, cărora nu le pasă de nimic înafară de propriul confort. Până acum am văzut imagini cu mașini parcate pe două locuri, urcate

Pavel