5 Motive pentru care SUV-urile cu cadrul rigid vor rămâne o istorie!

De Redactor AE   |  24 Decembrie, 2019

Distribuie :

Tehnologiile moderne aveansează, iar odată cu ele se schimbă și cerințele consumatorilor față de un produs, apar noi limite pentru standardele de siguranță și restricții în normele de ecologie. Iată de ce, unele vehicule au șanse să rămână doar o istorie frumoasă.

Vorbim despre mașinile tot-teren, SUV-uri construite la baza unui cadru rigid, consacrate off-road-ului și care iată că în curând nu vor mai fi actuale. Atât pentru cumpărători cât și pentru producători. Iar acestui fapt i se datorează mai multe motive. Cinci cele mai principale dintre acestea le voi expune mai jos.

Primul off-roader legendar, care renunță la șasiul rigid (ramă îi spune în popor), este cel mai nou Land Rover Defender! Britanicii au ales în schimb caroseria autoportantă (ceea ce vedem la majoritatea automobilelor). De ce au făcut asta?

Întâi de toate, pentru o mai bună manevrabilitate.
Automobilul care are la bază un șasiu rigid ese asmănător unui sandwich din mai multe bucăți sau felii. Ai suspensia cu punți fixe, ai cadrul cu motor și anexe, peste care deja se pune caroseria cu tot interiorul. Un astfel de săndviș, va rezulta într-o greutate mare, centru de greutate ridicat și stabilitate pe viraje mult mai proastă. Nici pe linie dreaptă o asemenea construcție nu îți permite un condus liniștit, fiind nevoie de corectări constante pe direcție. O soluție pe care au încercat-o unii constructori auto a fost șasiul integrat însă nici asta nu a adus schimbări semnificative.

Spațiu interior mai mare.
Cine a avut ocazia să conducă un SUV pe șasiu rigid cu siguranță că a observat spațiul interior redus. La o înălțime totală egală, mașinile construite pe baza caroseriei portante, vor avea mai mult spațiu interior util! Chiar și o compactă vă poate părea mai aerisită la interior și cu mai mult spațiu pentru picioare decât un imens Land Cruiser.

Eficiență sporită și consum mai mic.
În autosport, contează orice gram, în construcția automobilelor de serie, fiecare kilogram. Iar greutatea afectează nu doar stabilitatea, dinamica sau manevrabilitatea, dar și consumul de carburanți. Iată de ce, tot mai mulți producători de SUV-uri vor renunța treptat la modelele cu șasiu rigid.

Siguranță pasivă
În caz de accident, caroseria unei mașini cu șasiu rigid, se poate deplasa de pe cadru, ceea ce face mult mai greu calculul zonelor de deformare pentru a oferi un grad maxim de siguranță. Desigur că vom întâlni mulți oameni care vor susține că un off-roader cu șasiu rigid, în cazul unui accident are mai mari șanse să rămână întreg decât un vehicul obișnuit și asta e adevărat! Însă doar la viteze mici. În cazul unui impact la viteze înalte, toată energia impactului nu va fi absorbită de elementele mașinii, ci le va reveni și pasagerilor! Ultimul lucru care vi-l doriți este să resimțiți această energie 100% pe propria piele! Tabla se repară, omul...nu prea.

Lipsa unui număr de caroserie adițional.
Șasiul, ca și caroseria, este ”tatuat” cu un număr de identificare special. Acest număr este luat la evidență de birourile de înmatriculare ale vehiculelor și este la fel de important ca și cel de pe caroserie. Cu timpul, acest număr se poate șterge, sau rugini, ceea ce vă poate da bătăi de cap în plus, sau chiar și cheltuieli adiționale. Să nu vorbim și despre faptul că fiind realizat din fier, șasiul rigid la fel poate rugini și necesita reparații.

Desigur că un SUV cu șasiu rigid are și avantajele sale. Doar că despre acestea preferă să discute mai mult pasionații acestor automobile sau, cei de ”credință veche”.