Află cum lucrează acest stress-tester de 120 de tone care testează carosabilul simulând circularea a 18.000 de vehicule
De Pavel | 30 Martie, 2022
SUA se laudă cu o rețeaua de autostrăzi ce numără peste 6.7 milioane de kilometri, ceea ce o determină drept țara Nr.1 în lume, în ceea ce privește numărul drumurilor, în ciuda faptului că ocupă abia locul patru în clasamentul celor mai mari țări după suprafață.
Cu o astfel de lungime de drumuri, dintre care majoritatea sunt importante pentru afaceri și viața de zi cu zi, este necesar să se testeze în mod regulat podurile și suprafețele carosabile pentru a efectua reparații necesare, înainte ca starea să devină critică. Acesta este motivul pentru care a fost pus în funcțiune un masiv stress-tester numit "Titan".
Ce reprezintă această mașinărie? De fapt, este o instalație mobilă lungă, grea și extrem de costisitoare, care poate simula decenii de încărcare dinamică pe parcursul mai multor luni.
Simulatorul de echipamente grele, comandat de Centrul de cercetare și dezvoltare a ingineriei Armatei SUA (ERDC), a fost construit de compania Dynatest, specializată în reparații rutiere.
Este cel mai mare dispozitiv de acest gen din lume! Lungimea sa este de aproape 45 de metri, înălțimea de 4 metri, iar lățimea de 4.5 metri! În același timp, greutatea ajunge la 120 de tone.
Această mașină poate simula până la 18.000 de traversări de vehicule pe zi pe un stand de testare cu o lungime de 23 de metri și, potrivit lui Jeb Tingle, director științific și tehnic senior al ERDC, Titan "are, de asemenea, capacitatea unică de a aplica sarcina dinamică de șoc pentru a simula aterizarea unei aeronave".
Principiul de funcționareal lui Titan este următorul: stress-tester-ul trece cu o roată cu forța aplicată acesteia prin secțiunea de drum testată de sute sau mii de ori, de fapt, simulând decenii de mișcare a camioanelor și autoturismelor (sau chiar aterizarea aeronavelor), timp de câteva săptămâni sau luni.
Titan este, de asemenea, echipat cu propriul sistem de climatizare capabil să răcească acoperirea la -7 grade Celsius sau să o încălzească la 45 de grade, ceea ce permite să fie simulate diferite condiții climaterice.
După teste, inginerii au posibilitatea de a analiza dacă suprafața drumului va rezista încărcăturii presupuse în deceniile următoare sau dacă este nevoie de a fi făcute unele modificări.
Din păcate, Titan este special construit pentru corpul de ingineri al Armatei, deci este puțin probabil ca cineva să-l vadă pe drumurile publice. Acesta își va petrece tot timpul la laboratorul de Inginerie Geotehnică și structurală ERDC din Vicksburg, Mississippi, unde va fi folosit în special pentru testarea Infrastructurii Ministerului Apărării, nu și a instalațiilor civile.