Cât de înapoiată este ”școala auto” din Moldova?! Iată la ce întrebări răspund nemții, în chestionare

De Redactor AE   |  3 Iunie, 2021

Distribuie :

Culmea nebuniei, să faci același lucru, dar să aștepți rezultate diferite. Cam așa stă treaba și cu școlile auto de pe la noi. Toate îmbunătățirile aduse țin exclusiv de mașini și tipul transmisiilor, în rest, am rămas la fel de înapoiați. 

Până a ajunge să vă povestesc detalii, vreau să aflați că ideea de subiect pentru acest articol ne-a fost sugerată de un prieten, aflat acum în Germania și care își împărtășea propriile experiențe în ce privește acomodarea, traiul, jobul și desigur, școala auto. Asta deoarece în Germania să conduci cu permisul moldovenesc, preschimbat în românesc este o adevărata loterie, fie te trece cu ochiul nenea polițist, fie ți-l taie bucăți de față cu tine. 

Opțiuni nu ai prea multe acolo. Te riști și stai cu frica-n sân până ești tras pe dreapta, or, înveți limba câtuși de puțin și mergi la examenul auto. Întrebările din chestionar sunt destul de simple și logice la prima vedere, însă unele întrebări îți pot da bătăi de cap. Asta pentru că nemții nu învață doar cum să recunoască pedalele și funcțiile lor, nu se bazează doar pe identificarea indicatoarelor rutiere și desigur învață cum să se comporte corect în trafic. 

Nu vreau să ofensez pe nimeni, însă șoferii proaspăt școliți astăzi în RM, au învățat doar cum să manevreze un automobil și ce să întreprindă la vederea unui nou indicator rutier. Atât. Despre asta nu vorbesc eu, vorbesc numărul accidentelor în oraș, banale, absurde și absolut copilărești. 

Iată câteva întrebări expuse din acel chestionar, sunt scrise aleatoriu, din memorie, dar care deja denotă o cu totul altă școală decât ce avem noi acasă: 

- Cu câte % se va mări consumul de carburant dacă în regim de condus pe autostradă, mărești videza de la 130 km/h la 160 km/h?
- În care condiții se va defecta mai rapid catalizatorul? La tractarea unui alt automobil, în ambuteiaje, sau la viteze mici? 
- Ce semnificație au datele 1217 de pe o anvelopă? 
- Ce tip de ulei motor, sintetic, semi-sintetic, mineral, va spori consumul de ulei? 
- Dacă v-ați certat cu cineva, sau sunteți indispus și nervos, cum vă comportați în trafic? 
- Care este semnificația și utilitatea regimului ECO?
- Ce faceți pentru a vă proteja mașina de furt? Închideți lacătele cu cheia? Închideți geamurile și lacătul? Sau blocați diferențialul?

Astfel de întrebări sunt o mulțime, legate de comportament, legate de stilul de condus, de ecologie sau întrebări tehnice, despre influența drogurilor sau a medicamentelor, care și în ce măsură, despre cum un pasager te poate influența negativ prin povestirile sale, și multe altele care demonstrează că un conducător auto nu trebuie doar să cunoască regulile de circulație, ci mult mai mult. Este o cultură întreagă a șofatului!

Apropo, puteți cumpăra aplicația și o downloadați direct pe telefonul mobil pentru a exersa. Link pentru iOS, App Store.

x
x
x
x


Un alt apropo, dacă totuși ai primit permisul de conducere și ești ”prins” cu încălcări repetate, de ex trecerea la semnalul roșu al semaforului, atunci ți se retrage permisul și mergi la un test special, costul căruia este de circa 2.000 de euro, unde ajungi sub analiza unui psihiatru! 

O altă regulă, care e de bun simț, dar pe care totuși nemții au trecut-o în manuale, este și regula primului venit. Dacă un șofer a identificat un loc de parcare înaintea ta și se pregătește să ocupe acel loc, însă nu a făcut-o încă, ești obligat să îi cedezi, fără șmecherii cu cine-i mai iute. 

Gata, vă las că sunt prea multe de povestit și îmi dau seama că nu se schimbă prea curând educația în trafic.