Cât de mult economisești și cât de mult riști, dacă nu schimbi discurile de frână ci le ”faci buza”, la rectificare!

De Redactor AE   |  20 Ianuarie, 2020

Distribuie :

Frâna eficientă înseamnă întâi de toate siguranță. Și când vorbim de frânare, nu trebuie să ne gândim doar la frânarea în intersecții, înainte de semafor.

La fel ca și consumul de alcool. Majoritatea amatorilor acestui sport național, obișnuiți să urce beți la volan, au frică doar de poliție, nu și de consecințele unui accident.

Aș face o comparație între cele două. Când se ajunge la schimbul de frâne, mulți automobiliști alegând să recurgă la rectificarea discurilor de frână în detrimentul înlocuirii piesei uzate cu una nouă. În ideea că nu au situații extreme și că pentru oraș, merge.

Vorbind de sistemul de frânare, avem cel puțin trei componente afectate de uzură, lichidul de frână, plăcuțele de frână și discurile de frână. Le vom studia pe toate, rând pe rând, însă astăzi vorbim exclusiv pe partea discurilor de frână.

Tradițional, se întâlnesc trei fraze și situații în topul celor mai îndrăgite scuze cu care se îmbată automobiliștii.

De ce aș schimba discurile de frână dacă le pot ”scoate buza” la polizor și cu asta basta! 200 lei și am închis întrebarea.
Și ce dacă se subțiază? Le-am rectificat deja de două ori, n-ai treabă!”
”Cum adică supraîncălzite? Vezi crăpături în ele, deformări sau schimbul de culoare? Nu, deci mai țin!

Ei bine, iată de ce, rectificarea este periculoasă, cu ce riscați și ce trebuie să știți înainte să luați o decizie pro sau contra. Celor trei fraze, sunt contrapuse trei parametri tehnici de care trebuie să țineți cont.

1. Grosimea discului de frână.
Fiecare automobil, în funcție de greutate, de forța de frânare pe care o calculează producătorul, în funcței de sarcinile cărora trebuie să le facă față asigurând o oprire eficientă, are discurile de frână realizate de un diametru specific și grosime specifică.
Grosimea discurilor de frână este măsurată în milimetri, iar service-urile de reparații și întreținere, cunosc această limită minimă de lucru a unui disc. De obicei este inscripționată și pe ambalaje (Min Th, unde Th vine de la Thickness) sau chiar pe disc, în cel mai rău caz, aceste date se conțin în catalogul de piese. Odată ajuns la grosimea minimă admisă, inginerii nu îți pot garanta o frânare eficientă și lipsită de pericole, iată de ce se cere înlocuirea.

2. Culoarea discului de frână, o altă potecă greșită care duce spre nicăieri sau chiar mai rău.
Orice disc de frână poate fi supraîncălzit, chiar și nou fiind! Chiar și la grosimea admisă de producător, din diferite motive și sub influența unor factori externi, incontrolabili deseori, discul de frână se poate supraîncălzi în urma solicitării și astfel apar nuanțe de culori diferite.
Suprasolicitarea sistemului de frână, în special când se practică o manieră de condus agresivă continuă, sau la coborârea în pantă utilizând doar forța de frânare, pot influența negativ temperatura discurilor de frână până la momentul critic. Iar dacă dus la extrem, discul de frână mai intră și în contact cu apa, care îl răcește brusc, atunci pot apărea modificări de structură a metalului, inclusiv se poate ajunge și la ovalizare, nu doar schimb de culoare.
Adăugați aici și punctul 1 de mai sus și aveți ingredientele cele mai ”naturale” și necesare pentru a-l păta.

3. Crăpături, deformare, deteriorare
Orice deviere de la forma și structura inițială a discului de frână, prezintă un pericol sporit în exploatarea automobilului, indiferent că e sesizabilă la prima vedere. Sau mai rău, se vede clar cu ochiul liber că e fisurat, îi lipsește o bucată sau are canelurile de ventilare interioară ruginite. Clar lucru, ești în pericol.
Aceste nereguli, apar de obicei la discurile vechi și care cu siguranță că se includ la cele două puncte de mai sus, unul sau ambele. Banal sau absurd, dar discul poate fi deteriorat chiar în momentul instalării, dacă nu se respectă tehnologia, sau este scăpat accidental jos.

Și iată cum acționează o bună parte din automobiliști. E strâmb? Bate în volan. Trebuie rectificat! Unde? Întrebi un cumătru și îți zice el un service cu băieții specialiști cu know-how-ul lor. Soluția, dacă poate fi numită așa, este de scurtă durată, vibrațiile pot reapărea, dar cel mai important este faptul că sunteți și mai aproape de zona de risc sporit.

Vibrațiile deja vă duc la punctul 1, descris mai sus, astfel că se cere înlocuirea discurilor de frână. Diferența între un discu bun și unul considerat uzat este de 2-3 mm. Ai ajuns la polizor - ai ajuns la etapa de schimb de fapt. Frânează bine și după polizor, vă cred, dar ce înseamnă bine tradus în fizică? Ați efectuat măsurători? Imitații de situații de frânare urgentă? Rezist în continuare la fel de bine la solicitări? Știați că un disc, rectificat, grosimea căruia a scăzut, nu mai face față la fel de ușor la temperaturi înalte? Și că temperatura înaltă se transmite pe butuc? Știați că cel mai sensibil loc al discului de frână este chiar acolo unde se strâmbă, la legătura între partea de frânare și cea de fixare pe butuc? Odată adus la aceste condiții, se va strâmba și mai mult, deja ireparabil.

La polizor, se compensează abaterea de la forma inițială, dar nu se rezolva problema aparută la bază. O fi o soluție la mașinile conduse în regim de oraș, exploatate la viteze mici, dar nu și în cazul unei frânări bruște sau suprasolicitare a sistemului de frânare, nemaivorbind de SUV-uri sau automobile cu caracter sport, dinamice, unde frâna este acționată destul de frecvent și care are de luptat cu alte greutăți.

Alt motiv pentru care se rectifică discurile de frână sunt ”buza”, muchia care apare pe toată circumferința discului de frână ca urmare a adâncirii plăcuțelor de frână în disc, pe măsura exploatării. Apare un sunet deranjant la frânare pe care, pentru a-l evita, sau pentru că nu le încap plăcuțele noi pe disc, se recurege la polizor.

Din nou, greșit, pentru că acea buză vă vorbește despre faptul că ”a venit timpul”, chiar și fără un șubler se poate înțelege că ai uzat cei 2-3 milimetri din discul de frână, la fel cum ai consumat și plăcuțele. Sunt consumabile, iată de ce necesită înlocuire. Ignori? Ok, riști să ajungi mai ușor la supraîncălzire și să creezi fisuri sau chia ruperea discului de frână.

Grosime redusă = mai puțin metal, la aceeași temperatură, pe lângă faptul că poate provoca ovalizarea, fisurarea sau supraîncălzirea, aveți și un alt simptom, pedala devine mult mai moale!

Asta deoarece, nu vă este asigurată aceeași forță de frânare. Doar frânele de curse funcționează mai bine la temperaturi înalte, nu și invers!

Așadar, dacă merită riscul propriu, sau viața cuiva, un schimb de discuri de frâne pentru o perioadă lungă de parcurs, decideți doar dvs. Consecințele deseori însă, sunt mult mai dureroase decât costul unor piese de schimb.

Drumuri bune să aveți!

Mulțumim Piese Bavaria pentru suport în realizarea acestui subiect!