Chevrolet Corvette sărbătorește 67 de ani și opt generații pe linia de asamblare
De Auto Expert | 30 Iunie, 2020
Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, toate au întruchipat setea de putere a americanilor la vremea lor. Dar a existat o mașină sport americană ce le-a precedat cu un deceniu și ceva. Este vorba de Chevrolet Corvette, creația care a anticipat gusturile consumatorilor.
America se afla într-o eră înfloritoare în anii 50, și, după cum se știe bunăstarea economică condiționează cererea de mașini sport, și de ce nu decapotabile. De vreme ce niciun producător domestic nu oferea așa ceva, clienții erau nevoiți să apeleze la produse marca Jaguar sau MG importate de peste ocean. Marketologii Chevrolet au sesizat imediat oportunitatea și au dat undă verde unui nou proiect, ce a primit denumirea internă Opel, fără a avea însă, vreo legătură cu producătorul german.
Zis și făcut! În jur de doi ani le-a luat inginerilor să realizeze proiectul ambițios, iar la 30 iunie 1953 pe porțile uzinei Chevrolet din Flint, statul Michigan. Era vorba despre despre o mașină albă cu interior roșu și cutie automată. Mașina însă era o plecare totală de la tradițiile construcției de mașini din acea perioadă. Era aerodinamică, avea un design tineresc și sub stratul de vopsea ascundea....fibră de sticlă, deci mai era și ușoară, iar în combinație cu un smallblock puternic devenea o adevărată rachetă!
Șocul însă a fost poate prea puternic pentru americani, obișnuiți cu navele greoaie, lungi și prost manevrabile, așa că cantitatea modestă de 300 exemplare produse în primul an au fost împinse cu greu dealerilor.
Noua realizare părea deja compromisă, când cei de la Ford au decis să producă și ei un concurent, care în final s-a materializat în modelul Thunderbird. Deciși să nu cedeze, Vette-ul a continuat să fie produs. Continuitatea modelului deja longeviv s-a datorat deci concurenței.
Pentru a-și păstra produsul competitiv, s-a decis dotarea acestuia cu un V8 începând cu 1955 și s-a mers pe filozofia îmbunătățirii continue a mașinii sport americane. Prima generație s-a dovedit eventual un succes comercial și o relicvă foarte apreciată în zilele noastre. A primit indicele C1 , care de-a lungul anilor a crescut numeric și a fost atașată tuturor generațiilor. S-a menținut în producție destul de mult – din 1953 până în 1962.
A doua generație, numită desigur C2 s-a materializat prin modificarea unui concept din 1959. Designul îi oferea o prezență foarte interesantă și aerodinamică, generația a doua fiind și până în prezent foarte dezirabilă. Pe parcursul producției s-a sporit siguranța modelului prin introducerea unui volan capabil să absoarbă șocurile, înlocuirea lunetei despicate folosită pe primele mașini cu una monolit ce oferea o mai bună vizibilitate și blocuri optice revăzute. Că veni vorba de acestea, când nu erau utilizate, se ascundeau în caroserie pentru ca mașina să pară și mai dinamică, lucru ce americanii îl numesc ”hideaway headlights”. A doua generație nu a fost atât de longevivă, s-a produs din 1963 până în 1967.
În 1968 pe scenă a apărut campionul total din gama Corvette, modelul C3, care s-a menținut pe linia de asamblare tocmai 14 ani, din 1968 până în 1982. Până la moment e cea mai recunoscută prezență din pleiada Corvette și posibil cea mai armonioasă. Mașina se aseamănă mai degrabă cu o navă spațială, motiv pentru care a fost folosită pentru prima dată pe post de pace car. Recent, au fost surprinse două reprezentante ale acestei generații la vama moldovenească, mărturie a popularității acesteia. Și moldovenii au gusturi bune în materie de mașini.
A patra iterație a modelului a apărut abia în 1984, după o lipsă de un an, și prezenta o înfățișare total revizuită în cele mai bune tradiții ale anilor 80, puțin mai ”pătrățoasă” și pentru prima dată fără barele de protecție cromate, acestea fiind înlocuite de modele de plastic vopsite în culoarea caroseriei. Modelul C4 mai oferea un coeficient aerodinamic cu 24 % mai bun decât generația anterioară. Mașina a supraviețuit sfârșitului celei de-a opta decade a secolului și s-a fabircat până în 1996.
Chiar dacă mai rămaseră doar trei ani până la venirea noului mileniu, cei de la Chevrolet au decis să creeze C5, un model ce prezenta linii fluide, foarte populare in anii 90. Această generație a fost ultima ce venea echipată cu faruri pop-up. S-a ținut la putere doar șapte ani, din 1997 până în 2004.
A șasea generație era deja destul de actualizată pentru a face față cerințelor vremii. Pentru prima dată din 1962, modelul a primit faruri ordinare. Sub capotă a fost inclus un V8 capabil de 400 CP.Sfârșitul producției modelului, survenită în 2013, a acoperit ediția 60 th Anniversary.
Pentru amatorii modelului, apariția C7 a fost ca o gură de aer proaspăt. A fost atât de popular încât a fost folosit ca pace car chiar inainte de lansarea oficială. Debutul acestuia în 2014 a readus modelul în topuri, constructorul pregătind o gamă de versiuni speciale pentru a spori și mai mult popularitatea acestuia. Șasiul de aluminiu devine standart pentru toate mașinile.
În 2019 s-a anunțat noua generație a Corvette, C8, disponibilă din 2020. Surpriza ce vine cu noul model este motorul. Mai exact, nu acesta, ci poziționarea pe care a primit-o. Pentru prima dată, Corvette-ul a primit un setup demn de o mașină de curse, anume motorul a fost poziționat pe mijloc, pentru o distribuție mai bună a greutății. Asamblarea noului model, însă, a întâmpinat probleme din cauza coronavirusului astfel că livrările vor mai avea de așteptat.
Cum se simte practic cel mai longeviv sportcar la aproape 70 ani? Destul de vioi și chiar revizuit. Rămâne de văzut ce dinamică va înregistra modelul legendar în viitor.