Chinezii de la Youngman vor să cumpere Saab pe bucăţi şi să producă modele sub sigla suedeză
De AutoExpert | 23 Decembrie, 2011
Chinezii de la Youngman vor să cumpere Saab pe bucăţi şi să producă modele sub sigla suedeză
Deşi compania Saab se află oficial în lichidare începând cu această săptămână, fanii brandului suedez ar putea primi în scurt timp câteva motive de bucurie. Conform unor informaţii venite dinspre China, compania Youngman - care s-a aflat în discuţii avansate pentru preluarea Saab Automobile înainte de declararea falimentului - s-a arătat interesată de cumpărarea unora dintre cele mai valoroase părţi scoase la vânzare din Saab: platforma Pheonix, drepturile de utilizare ale numelui Saab şi frabrica din Trollhattan.
GENERAL MOTORS, LĂSAŢI FĂRĂ REPLICĂ
Practic, dacă vânzările ar fi efectuate astfel, Youngman va pune mâna pe coloana vertebrală a celor de la Saab pe bucăţi, fără ca General Motors să aibă ceva de obiectat în acest sens. GM a blocat anterior achiziţia Saab, susţinând că tehnologia şi platformele dezvoltate de compania americană vor ajunge pe mâinile unor companii chineze direct concurente.După ce tribunalul din Vanersborg va confirma preţurile de evaluare ale fiecăreia dintre activele Saab care vor fi scoase la vânzare pentru acoperirea datoriilor pe care defuncta Saab Automobile le are către creditori, Youngman va licita pentru elementele mai sus menţionate. Cea mai importantă parte este reprezentată de platforma Phoenix, dezvoltată în proporţie de 100% de inginerii Saab şi care utilizează doar 10% părţi împrumutate de la General Motors. "Youngman plănuieşte să înlocuiască cele 10 procente ale General Motors cu piese, subansamble şi soluţii dezvoltate in-house. În acest fel, întreaga afacere va fi decuplată de GM", susţine avocatul Johan Nylen, care reprezintă compania Yungman în discuţiile din Suedia.Platforma Phoenix, introdusă practic pe piaţă de conceptul cu acelaşi nume (foto) expus în martie 2011 la Salonul de la Geneva, a fost dezvoltată pentru a găzdui construcţia viitoarei generaţii a modelului 9-3, cel care ar fi trebuit să marcheze renaşterea mărcii Saab după perioada GM. Totuşi, chiar şi dacă achiziţia va putea fi realizată, primul model dezvoltat pe această platformă nu va putea fi dezvoltat şi scos pe piaţă decât peste doi-trei ani.
DREPTURILE DE UTILIZARE ALE NUMELOR
Pe lângă platformă, există semne de întrebare legate de celelalte elemente care ar face legătura dintre Saab-ul actual şi "Saab-ul nou", dezvoltat sub Youngman. Aici intră drepturile de utilizare ale numelui Saab - deţinute de compania aviatică Saab, drepturile de utilizare ale numelor modelelor mărcii (9-3, 9-5, 9-1), fabrica din Trollhattan cu angajaţii de acolo şi, evident, celelalte divizii Saab care ar completa posibilitatea producţiei modelelor mărcii: biroul de Cercetare şi Dezvoltare şi biroul de Dezvoltare a Motoarelor.