Din 2022 funcția de asistență pentru păstrarea benzii va deveni obligatorie
De Mariana | 16 Septembrie, 2021
Deja mulți constructori de automobile, dotează modelele lor cu o gamă largă de sisteme de asistență. Printre acestea se regăsește și un sistem care asigură menținerea mașinii pe banda de circulație. Iată ce este și cum funcționează asistentul de bandă, care va deveni obligatoriu pe mașini din 2022.
Conducătorii auto cu experiență și nu numai, știu deja că cele mai grave accidente se întâmplă atunci când careva dintre șoferi intră pe contrasens, din diverse motive, și tamponează mașina de pe sensul opus. Aceasta se întâmplă deoarece vitezele celor două automobile cumulate provoacă un șoc greu de suportat de organismul nostru, chiar dacă este asistat de cele mai moderne sisteme de siguranță pasivă. Inginerii marilor constructori de automobile, au dezvoltat diverse sisteme de menținere a benzii de circulație, anume pentru a reduce numărul situațiilor problematice din trafic.
Acum să vedem care sunt acestea. Sistemele de asigurare a menținerii mașinii pe bandă pot fi de mai multe feluri. Marea parte dintre ele fie doar emit o avertizare în momentul în care este detectată abaterea de la traiectorie, fie gestionează activ direcția pentru revenirea pe banda de circulație. În prima categorie sunt incluse sistemele LDWS (Lane Departure Warning System – avertizare la părăsirea benzii de mers). Cea de a doua categorie cuprinde sistemele mult mai avansate LKAS (Lane Keeping Assist System), asistent la păstrarea benzii de mers.
Potrivit clasificării SAE, sistemele de menținere a mașinii pe bandă intră în categoria sistemelor de conducere autonomă de nivel 2. Cele mai performante nu doar că intervin la depășirea marcajului benzii de rulare, ci pot menține mașina centrată pe bandă, așa cum ar face-o un șofer. Tehnologia a fost dezvoltată pentru a reduce numărul accidentelor produse din neatenția șoferilor pe șoselele de viteză cu mai multe benzi.
În esență, asistentul de bandă folosește o cameră video montată în spatele oglinzii retrovizoare pentru a înregistra marcajele de delimitare a benzii de circulație. Programul calculează traiectoria automobilului relativ la marcaje și emite o avertizare atunci când mașina se deplasează în afara benzii fără a avea semnalizatorul pus în funcțiune.
Unele sisteme atrag atenția șoferului prin vibrații care se produc în volan sau scaun, în timp ce altele adaugă și un avertizor vizual în panoul de bord. Avertismentul dispare doar în cazul în care șoferul a acționat semnalizatorul sau atunci când mașina este readusă pe bandă. Dacă conducătorul auto nu reacționează, sistemele mai avansate pot corecta direcția mașinii în mod automat.
Mulți șoferi aleg să dezactiveze acest sistem fie temporar sau permanent, chiar dacă utilitatea lui este incontestabilă. Ei susțin, că scot din funcțiune sistemul, deoarece corecțiile de direcție efectuate automat, sunt anormale. Pe drumurile înguste, deteriorate și virajate, sistemul se va activa frecvent la ocolirea gropilor sau în viraje, atunci când se trece peste axul drumului – putând deveni destul de enervant.
Totodată, cercetările în domeniu au demonstrat, că șoferii nu au toată încrederea în sistemele de asistare a conducerii. De multe ori această atitudine este justificată de limitările întroduse de aceste sisteme. Indiferent de acest fapt, pentru sporirea securității în traficul rutier, Uniunea Europeană a impus dotarea obligatorie a mașinilor noi cu sisteme de asistare a conducerii, printre care va fi și sistemul de menținere a benzii. Decizia este valabilă pentru mașinile care vor fi omologate începând cu luna mai a anului viitor.