Frânele care nu mai frânează? Cum Mercedes transformă viitorul mașinilor electrice
De Inna | 4 Decembrie, 2024
Mercedes-Benz lucrează la o tehnologie revoluționară care promite să schimbe complet felul în care sunt integrate și utilizate frânele în vehiculele electrice. Compania germană a anunțat că testează un sistem inovator, care mută discurile de frână din roți în interiorul carcasei motorului electric.
Frânele Clasice Devin "Plan B"
Potrivit germanilor, noua soluție tehnologică aduce două avantaje majore:
- Rolul preponderent al încetinirii regenerative. În majoritatea situațiilor de conducere, frânele clasice vor fi folosite rar, devenind mai degrabă un sistem de siguranță pasiv.
- Longevitate extinsă a componentelor. Plăcuțele tradiționale sunt înlocuite de un sistem modular, tip „sandviș”, format din trei discuri (un disc de fricțiune pe fiecare parte și unul central). Acest design permite o utilizare redusă și un consum de material mult mai lent.
Astfel, sistemul este proiectat să funcționeze fără întreținere pe toată durata de viață a mașinii, estimată la 15 ani sau 300.000 km.
Tehnologie și performanță optimizată
Frânele integrate în motor beneficiază de răcire lichidă pentru a gestiona temperaturile ridicate, iar această repoziționare aduce și un alt avantaj semnificativ: reducerea masei suspendate a punților. Aceasta contribuie la îmbunătățirea comportamentului suspensiei și a preciziei în manevrare.
Sistemul poate fi utilizat și pe punțile față fără motor electric, ceea ce îl face adaptabil pentru diverse configurații de tracțiune.
Provocarea finală: costurile
În timp ce performanța tehnologică este promițătoare, punctul critic rămâne industrializarea și costurile de producție. Mercedes analizează metode de reducere a cheltuielilor pentru a face acest sistem accesibil în viitoarele generații de vehicule electrice.