Iată cîteva sfaturi utile pentru o conducere în siguranță pe autostradă !

De Andrei Tabuica   |  3 Iulie, 2015

Distribuie :

Conducerea pe autostrada are particularități care o deosebesc fundamental de alte stiluri de conducere pe alte drumuri naționale și internaționale !

Chiar dacă în Republica Moldova nu există încă nici o autostradă, nu este exclus că în viitor va apărea una. Șoferii de la noi ar trebui să cunoască câteva elemente importante ale conducerii automobilului pe autostradă, mai ales acum când în perioada estivală, mulți pleacă cu automobilele personale în vacanțe în diferite țări ale Uniunii Europene, acolo unde autostrăzile sunt destul de fregvente. Iată cele mai importante 5 sfaturi pentru o conducere în siguranță pe autostrăzi.

Accesul pe autostradă

Cel mai important sfat la accesul pe autostradă este să creșteți viteza pe banda de accelerare până ce ajungeți la o viteză apropiată de a celorlalte mașini. De asemenea, intrarea în autostradă trebuie planificată în timp real: – când vă aflați pe rampa de intrare, observați traficul de pe autostradă și stabiliți unde vă puteți insera; – pe banda de accelerare creșteți viteza cât de repede se poate; – verificați în continuare locul pe care îl veți ocupa în coloana de mașini la ieșirea de pe banda de accelerare; – semnalizați, asigurați-vă și intrați în coloană. Aveți grijă ca în acest punct să aveți aceeași viteză cu a mașinilor din coloană. Intrarea în coloană cu viteză mai mică poate fi periculoasă.

Banda optimă

Asigurați-vă că cei care intră pe autostradă din lateral vor putea face asta în siguranță. Pentru aceasta, fie vă mutați pe banda din stânga pentru a elibera prima bandă, fie vă pregătiți să ajustați viteza pentru a permite partenerilor de trafic să se înscrie în coloană în siguranță. Conduceți pe banda din dreapta, sau pe cea din centru dacă sunt trei benzi pe sens. Banda de la axul drumului este folosită doar pentru depășiri. Păstrați o distanță de siguranță suficientă față de mașinile din față. Regula de trei secunde înseamnă că, la o viteză de 130 km/h, trebuie să păstrați o distanță de aproximativ 100 de metri. Atunci când condițiile meteo nu sunt favorabile, reduceți corespunzător viteza.

autoban

Ieșirea de pe autostradă

La ieșirea de pe autostradă, semnalizați intenția și treceți pe banda de decelerare. Frânați pe banda de decelerare, nu pe autostradă. Nu toate au aceeași lungime, deci ajustați corespunzător viteza. La ieșirea de pe autostradă, aveți tendința de a subestima viteza, deci fiți atenți. Conducerea pe autostrada: Dacă ați ratat ieșirea Dacă ați ratat ieșirea nu opriți pe autostradă și nu dați înapoi cu spatele. Continuați drumul până la următoarea ieșire și întoarceţi-vă la ieșirea corectă, dacă nu există o legătură directă.

În caz de urgență

Dacă mașina vă face probleme, semnalizați, asigurați-vă, semnalizați și opriți imediat pe banda de urgență, cât mai aproape de marginea autostrăzii. Folosiți luminile de avarie și fiți foarte atenți la ieșirea din mașină. Deși în România nu este obligatorie prin lege în cazul autoturismelor, o vestă reflectorizantă va atrage mai ușor atenția celorlalți șoferi. Nu opriți niciodată pe banda de circulație. Nu așteptați ca mașina să se oprească de la sine, la primele semne ale unei probleme opriți în siguranță cât mai pe dreapta.

autoban 2

Conducerea pe autostrada are particularități care o deosebesc fundamental de alte stiluri de conducere. Chiar dacă autostrăzile nu sunt încă foarte răspândite la noi, șansele de a merge pe una dintre ele sunt destul de mari, având în vedere că cel mai rapid drum spre litoral este pe A2. Iată cele mai importante 5 sfaturi pentru o conducere în siguranță pe autostrăzi.

Accesul pe autostradă

Cel mai important sfat la accesul pe autostradă este să creșteți viteza pe banda de accelerare până ce ajungeți la o viteză apropiată de a celorlalte mașini. De asemenea, intrarea în autostradă trebuie planificată în timp real: – când vă aflați pe rampa de intrare, observați traficul de pe autostradă și stabiliți unde vă puteți insera; – pe banda de accelerare creșteți viteza cât de repede se poate; – verificați în continuare locul pe care îl veți ocupa în coloana de mașini la ieșirea de pe banda de accelerare; – semnalizați, asigurați-vă și intrați în coloană. Aveți grijă ca în acest punct să aveți aceeași viteză cu a mașinilor din coloană. Intrarea în coloană cu viteză mai mică poate fi periculoasă.

Banda optimă

Asigurați-vă că cei care intră pe autostradă din lateral vor putea face asta în siguranță. Pentru aceasta, fie vă mutați pe banda din stânga pentru a elibera prima bandă, fie vă pregătiți să ajustați viteza pentru a permite partenerilor de trafic să se înscrie în coloană în siguranță. Conduceți pe banda din dreapta, sau pe cea din centru dacă sunt trei benzi pe sens. Banda de la axul drumului este folosită doar pentru depășiri. Păstrați o distanță de siguranță suficientă față de mașinile din față. Regula de trei secunde înseamnă că, la o viteză de 130 km/h, trebuie să păstrați o distanță de aproximativ 100 de metri. Atunci când condițiile meteo nu sunt favorabile, reduceți corespunzător viteza.

La ieșirea de pe autostradă, semnalizați intenția și treceți pe banda de decelerare. Frânați pe banda de decelerare, nu pe autostradă. Nu toate au aceeași lungime, deci ajustați corespunzător viteza. La ieșirea de pe autostradă, aveți tendința de a subestima viteza, deci fiți atenți. Conducerea pe autostrada: Dacă ați ratat ieșirea Dacă ați ratat ieșirea nu opriți pe autostradă și nu dați înapoi cu spatele. Continuați drumul până la următoarea ieșire și întoarceţi-vă la ieșirea corectă, dacă nu există o legătură directă.

În caz de urgență

Dacă mașina vă face probleme, semnalizați, asigurați-vă, semnalizați și opriți imediat pe banda de urgență, cât mai aproape de marginea autostrăzii. Folosiți luminile de avarie și fiți foarte atenți la ieșirea din mașină. Deși în România nu este obligatorie prin lege în cazul autoturismelor, o vestă reflectorizantă va atrage mai ușor atenția celorlalți șoferi. Nu opriți niciodată pe banda de circulație. Nu așteptați ca mașina să se oprească de la sine, la primele semne ale unei probleme opriți în siguranță cât mai pe dreapta.

Recomandate:

Scout Motors, marca off-road a Volkswagen, anunță peste 130.000 de precomenzi pentru modelele Traveler și Terra - Photo
Noutăți
Scout Motors, marca off-road a Volkswagen, anunță peste 130.000 de precomenzi pentru modelele Traveler și Terra

Scout Motors, noul brand american al Grupului Volkswagen dedicat vehiculelor electrice de teren, a înregistrat un debut spectaculos: peste 130.000 de comenzi au fost deja făcute pentru cele două

Inna
Surprize la orizont. Toyota se pregătește să dezvăluie noua generație a modelului Hilux - Photo
Noutăți
Surprize la orizont. Toyota se pregătește să dezvăluie noua generație a modelului Hilux

 Toyota a publicat prima imagine teaser pentru viitorul Hilux, semnalând apropierea lansării oficiale a noii generații. Prezentarea completă este programată pentru data de 10

Inna
BMW marchează 50 de ani de Seria 3 cu o ediție specială M340i xDrive 50 Jahre Edition - un tribut exclusiv pentru colecționari - Photo
Noutăți
BMW marchează 50 de ani de Seria 3 cu o ediție specială M340i xDrive 50 Jahre Edition - un tribut exclusiv pentru colecționari

BMW sărbătorește o jumătate de secol de istorie pentru Seria 3, lansând o ediție specială dedicată. Este vorba de M340i xDrive 50 Jahre Edition. Această versiune, creată special pentru piaț

Inna
Kia stabilește un nou record mondial cu PV5. Aproape 700 km parcurși cu o singură încărcare, complet încărcat cu marfă - Photo
Noutăți
Kia stabilește un nou record mondial cu PV5. Aproape 700 km parcurși cu o singură încărcare, complet încărcat cu marfă

Kia a doborât un nou record mondial în segmentul vehiculelor utilitare electrice. Modelul PV5 Cargo, parte a noii generații de vehicule comerciale electrice ale mărcii, a reușit să parcurg

Inna
Audi pregătește un an plin de surprize: noul Q9, o electrică accesibilă și un Q7 complet nou - Photo
Noutăți
Audi pregătește un an plin de surprize: noul Q9, o electrică accesibilă și un Q7 complet nou

Audi a încheiat primele trei trimestre din 2025 cu o ușoară scădere a vânzărilor, raportând 1.175.765 de vehicule livrate, cu aproximativ 4.8% mai puține decât în aceeași

Inna
BMW M renunță la denumirea „Competition”. Toate modelele devin, practic, versiuni de top - Photo
Noutăți
BMW M renunță la denumirea „Competition”. Toate modelele devin, practic, versiuni de top

Divizia BMW M a decis să elimine complet denumirea Competition din portofoliul său. Motivele sunt cât se poate de logice: diferențele dintre versiunile standard și cele Competition au devenit mi

Inna