În SUA a fost scos la vânzare unul dintre cele mai rare modele Citroen!
De Pavel | 17 Ianuarie, 2022
Unul dintre cele mai rare modele Citroen, a fost scos la vânzare în Philadelphia, SUA. Este vorba despre hatchback-ul BX 4TC, care aparține categoriei așa-numitelor homologation specials, mașini civile create pentru omologarea modelelor de curse.
Sportcarul a fost dezvoltat la mijlocul '80 pentru clasa superioară B12 a legendarei competiții de raliuri Grupa B. Din cele 200 de exemplare construite, au fost vândute doar 60, dintre care se presupune că până în zilele noastre au supraviețuit doar 30. Astfel se explică prețul acestui Citroen, de 198.000 de dolari.
Citroen BX 4TC a apărut în pofida multiplelor probleme cu care se confrunta producătorul francez. În anii '80, Citroen nu avea capacitățile financiare a celor de la Audi, Lancia sau Peugeot, astfel că șeful Сitroën Compétitions (viitorul Citroën Racing) Guy Verrier, a pariat pe o construcție genială.
La baza noii mașini se afla un șasiu scurtat al modelul BX. Varianta de omologare diferă de hatchback-ul de serie cu aripile roților extinse și jante de la CX Turbo, precum și o parte frontală lungă care ascundea motorul Simca Type 180 instalat longitudinal, împrumutat de pe modelul Talbot Tagora.
Propulsorul a fost echipat cu un sistem de injecție Bosch K-Jetronic, un turbocompresor și un mic supraalimentator preliminar electric. În același timp, pentru a se încadra în reglementările FIA, volumul motorului trebuia redus de la 2.2 la 2.1 litri. În cazul versiunii de curse, motorul era capabil să dezvolte 380 de cai putere și un cuplu de 460 Nm, pe modelul de serie - 200 CP și 294 Nm. Puterea era gestionată de o transmisie manuală cu 5 trepte și transmisă către roți prin intermediul tracțiunii integrale împrumutate de la Peugeot 505.
Mașina a primit, de asemenea, o suspensie hidropneumatică capabilă să regleze garda la sol și o direcție cu raport de transmisie variabil. Versiunea civilă era capabilă de o accelerare de la 0-100 km/h în 7.5 secunde, în timp ce viteza maximă anunțată era de 220 km/h.
Din păcate mașina era impresionantă doar ”pe hârtie”. În realitate, aceasta se defecta des și era greu, dar și scump de întreținut. Lipsa finanțării a afectat și rezultatele curselor, cel mai bun rezultat al lui BX 4TC a fost locul 6 la Raliul Suedez din 1986. Cu toate acestea, a existat și un moment de Triumf în istoria sa, deși de scurtă durată.
În cadrul Acropolis Rally din Grecia din același an, hatchback-ul a bătut Peugeot 205 Turbo T16 și a fost la doar cinci secunde distanță de Ford RS200. Cu toate acestea, nici una dintre cele trei echipaje Сitroën Compétitions nu a ajuns la linia de finiș, №14 a suferit din cauza unui accident, iar 17 și 19 au avut probleme cu suspensia.
Potrivit site-ului Rally Group B Shrine, francezii au asamblat doar 105 exemplare ale lui BX 4TC din 200 planificate. Au vândut și mai puțin, doar 62 dintre care circa 30 rămân în mâinile colecționarilor, celelalte fiind răscumpărate de Citroen la preț dublu, atunci când au fost depistate numeroase probleme de fiabilitate.
În 2019, unul dintre exemplarele BX 4TC a fost vândut de casa de licitații Gooding & Co, cu 61.600 de dolari. Acum, Dealerul LBI Limited din Philadelphia solicită o sumă de peste trei ori mai mare de 198.000 de dolari.