Încălzim sau nu, uleiul în cutia de viteze?

De Redactor AE   |  18 Noiembrie, 2019

Distribuie :

Am pus în discuție un subiect similar, legat de încălzirea motorului în anotimpul rece. A fost larg discutat, dezbătut, cu păreri pro și contra, dar cumva a devenit clar, cât și cum trebuie încălzit. Dar cum rămâne cu transmisia?

Cu motorul, ziceam mai sus, ne-am clarificat. Este bine să îl încălzești măcar două minute, stând pe loc, după care începi deplasarea, dar numai în turații joase, până ”se acomodează” cu temperaturile scăzute. Faci asta pentru ca uleiul vâscos și rece, să se încălzească, devenind mai lichid pentru a asigura o protecție mai bună a pieselor aflate în angrenaj și a reduce gradul de fricțiune.

Dar cum rămâne cu transmisia? Cutia de viteze? Unii dimineața, preferă să treacă prin toate treptele de la 1 la 5 sau la 6, dacă e cutie de viteze mecanică, sau din P în 1. Dar ce faci dacă ai numai P, R, N și D? Și, cel mai important, o încălzim? Cum?

Răspunsul începe cu un DA sigur. Iar motive pentru asta sunt chiar mai multe decât în cazul motorului! Același ulei rece și îngroșat este principala cauză, pentru care au de suferit pompa de ulei, hidrotransformatorul (convertizorul de cuplu), supapele cu electromagnet (solenoid) și multe altele.

Nu mai vorbim de temperaturile cu minus, când uleiul este foarte greu de mișcat prin toate canalele. Și ce faci? aștepți până transferi temperatura motorului către cutie? Nu.

Nu ai cum să încălzești cutia de viteze stând pe loc, adică o faci, dar foarte puțin, cel mai sigur se face din mers. Asta însă nu înseamnă că trebuie neglijată încălzirea în parcare, pentru a aduce uleiul din transmisie, de la un nivel de 100 de ori mai vâscos peste normă, la măcar de 10 ori. Iar asta se întâmplă când temperatura ajunge la minim 30 de grade.

Să nu vă sperie cifra, nu este echivalentă cu așteptarea în parcare de până la o oră. Cutia de viteze este și un generator puternic de căldură, iar în funcție de randamentul hidrotransformatorului, (raportul adimensional dintre lucrul mecanic util și lucrul mecanic consumat se numește randament), în lucrul cu motorul și îndeosebi la oprire/încetinirea cu motorul, acesta poate contribui semnificativ la încălzirea transmisiei.

Mișcarea înseamnă viață. Viață bună și pentru cutie!

Până la oprirea definitivă, toată energia motorului va fi transformată în căldură. Totodată și căldura motorului, este preluată de unele părți componente ale transmisiei. Iar dacă circuitul de răcire al motorului, are legătură și cu cutia de viteze, atunci lichidul încălzit va ajuta la grăbirea acestui proces, doar că, un pic mai târziu...

Principala sursă de încălzire a cutiei, rămâne totuși convertizorul de cuplu (hidrotransformatorul), celelalte două, lichidul de răcire și temperatura exterioară a corpului motor sunt picături în mare.

Nimic mai simplu da? Pornești în Drive și tot cauți să încetinești undeva pentru a încălzi cutia! Ei, uite că nu e chiar așa. Există o formulă de calcul prin care se poate aprecia cu aproximație timpul de încălzire al unei transmisii în care sunt în mediu 8 litri de ulei.

Arată cam așa. t=(m*c*ΔT)/W
Și am putea în continuare explica fiecare termen, cifră și indicator, dar mai ușor este să facem un rezumat scurt. Pentru a încălzi cei opt litri de ulei, utilizând circa 3-8 kw de putere, ai motorului, rezultați din energia cinetică la încetinire și care vor încălzi hidrotransformatorul, generând o anumită presiune și luând în calcul totodată pierderile de căldură prin diferite părți componente metalice, specialiștii au ajuns la concluzia că pentru a atinge un minim de 30 de grade pentru ulei, este nevoie de circa 90 de secunde de ”proceduri”.

Însă, având în vedere pierderile ulterioare, acest timp se poate mări de circa două trei ori.

În concluzie, cam 3-4 minute de lucru cu transmisia, ar trebui să ajungă pentru a aduce uleiul la o temperatură cât de cât optimă de lucru. Adăugați aici și încălzirea motorului, în parcare, înainte de a porni și puteți înțelege cam cât timp, trebuie să conduceți cu porniri moderate de la semafor, fără roți aruncate în derapaj și turații motor înalte.

Regimul Drive, circa 1000 de turații și frânarea cu motorul sunt cele trei condiții de îndeplinit pentru a grăbi încălzirea uleiului din transmisie și astfel să protejezi timp îndelungat cutia de viteze.

Iată și câteva ”reguli” sau sfaturi de care să te ferești:
- Plimbatul în regimurile R-N-D cu pauze de câte 15-20 de scunde în fiecare regim nu doar că nu te ajută la nimic, dar pot face și mai rău. Fiecare trecere prin regimuri diferite, supune cutia la sarcini mai mari, generând creșterea presiunii uleiului. Iar dacă faci asta rapid din una-n-alta...e și mai rău.

- Turații înalte. Din nou periculos. Crește presiunea uleiului care acționează pe unele componente, iar dacă acesta este vâscos...vă dați seama deja, pompa de ulei nu va fi chiar încântată și nici solenoizii.

-Încălzirea îndelungată a motorului? Nici asta nu e bună. Nu vă aduce decât carburant ars în zadar, care nu generează temperaturi optime pentru cutia de viteze. De ce? De-atâta!

Cel mai eficient este să conduci moderat, să lași convertizorul să lucreze pentru oprirea motorului și mașinii și astfel să ridice gradele Celsius în ulei și un cutie.

Recomandate:

(VIDEO) Vezi care sunt și cum arată de la înălțime, cele mai aglomerate intersecții din Chișinău! - Photo
Sociale
(VIDEO) Vezi care sunt și cum arată de la înălțime, cele mai aglomerate intersecții din Chișinău!

Problema traficului aglomerat este una cât se poate de actuală în municipiul Chișinău. Pe lângă un duium de șoferi nerespectuoși și agresivi, nenumărate porțiuni de drumuri stricate,

Pavel
(VIDEO) Cayenne, Urus, RS Q8 și Bentayga s-au aliniat la linia de start pentru un drag racing! Află cine a câștigat cursa - Photo
Diverse
(VIDEO) Cayenne, Urus, RS Q8 și Bentayga s-au aliniat la linia de start pentru un drag racing! Află cine a câștigat cursa

Producătorii canalului de YouTube, Carwow, au decis să afle care dinte cele patru SUV-uri de performanță ale concernului Volkswagen este cel mai rapid. Astfel, la linia de start au fost aliniate:

Pavel
(VIDEO) O zi obișnuită în Chișinău! Cum credeți că a reacționat echipajul din mașina de patrulare? - Photo
Sociale
(VIDEO) O zi obișnuită în Chișinău! Cum credeți că a reacționat echipajul din mașina de patrulare?

Se pare că mașinile scumpe de la noi, mai cu seame Porsche-urile au imunitate și nu sunt stopate sau urmărite de bunii și cinstiții nosștri ofițeri de patrulare. Altfel nu ne explicăm cum eroul materi

Pavel
Circulația motocicletelor a fost din nou interzisă pe bd. Ștefan cel Mare! Bikerii sunt nedumeriți - Photo
Sociale
Circulația motocicletelor a fost din nou interzisă pe bd. Ștefan cel Mare! Bikerii sunt nedumeriți

În 2017, fanii motocicletelor cu bucurie în ochi demontau semnul de circulație care interzicea deplasarea motocicletelor pe bulevardul Ștefan cel Mare. Atunci, bikerii au sărbătorit acest

Pavel
O nouă promisiune Made by Guvern! În curând Germanii ne vor invidia la capitolul drumuri - Photo
Sociale
O nouă promisiune Made by Guvern! În curând Germanii ne vor invidia la capitolul drumuri

Dacă vă era dor de o nouă promisiune făcută de Guvern care ar viza reparația drumurilor publice din țară, nu vă grăbiți să vă întristați. Autoritățile promit încă 57 de km de drumuri națio

Pavel
Noul BMW Seria 4 Coupe poate fi deja comandat la dealerul oficial! Vezi oferta de preț pentru clienții din Moldova - Photo
Noutăți
Noul BMW Seria 4 Coupe poate fi deja comandat la dealerul oficial! Vezi oferta de preț pentru clienții din Moldova

La început de vară, bavarezii au lansat noul BMW Seria 4 Coupe, modelul care a uimit o lume întreagă cu grila sa frontală supradimensionată inspirată de conceptul i4, prezentat î

Pavel
Chevrolet scoate din producție modelul Aveo! Acesta va fi înlocuit în gamă de un EV - Photo
Noutăți
Chevrolet scoate din producție modelul Aveo! Acesta va fi înlocuit în gamă de un EV

Chevrolet a decis să încheie producția modelului Aveo, care este vândut și în SUA sub numele de Sonic. Aveo/Sonic a fost produs timp de mai mult de un deceniu și a fost disponibil &i

Pavel
În România a fost inaugurată prima stație de încărcare ultra-rapidă de 150 kW dedicată vehiculelor electrice! - Photo
Diverse
În România a fost inaugurată prima stație de încărcare ultra-rapidă de 150 kW dedicată vehiculelor electrice!

Compania Renovatio a inaugurat ieri, 9 iulie o stație de alimentare ultra-rapidă cu o putere de 150 kW, dedicată vehiculelor electrice. Prima stație de acest gen de pe teritoriul statului român

Pavel
Primăria promite că strada Ion Creangă din sectorul Buiucani va reintra în reparație în acest an! - Photo
Sociale
Primăria promite că strada Ion Creangă din sectorul Buiucani va reintra în reparație în acest an!

Primăria municipiului Chișinău informează că strada Ion Creangă va reintra în reparație în perioada următoare. Autoritățile locale au lansat licitația pentru lucrările menționate, inclusiv

Pavel
Atunci când nu ai loc de parcare dar nici bun simț, parchezi în tufiș! Martorii declară că șoferul era beat - Photo
Sociale
Atunci când nu ai loc de parcare dar nici bun simț, parchezi în tufiș! Martorii declară că șoferul era beat

În fiecare zi observăm șoferi cu mașini scumpe și nu doar, cărora nu le pasă de nimic înafară de propriul confort. Până acum am văzut imagini cu mașini parcate pe două locuri, urcate

Pavel