ISTORIC: Cum a evoluat casca de protecţie pentru piloţi în mai bine de 100 de ani!

De Redactor AE   |  15 August, 2016

Distribuie :

Ai observat de multe ori motociclişti sau piloţi de curse, purtând pe cap o cască de protecţie, însă te-ai întrebat vreodată de unde a apărut acest accesoriu în lumea sporturilor cu motor şi cum s-a ajuns până aici? Cum arăta prima cască, sau din ce era fabricată? Vă invit să aflaţi cine sunt pionerii acestei invenţii şi cum au evoluat lucrurile de la prima idee , dar şi multe alte detalii interesante în materialul de mai jos.

Odată cu primile vehicule propulsate de un motor cu ardere internă, s-a născut şi necesitatea de a-ţi proteja într-un fel, capodopera facială, de impactul noroiului şi prafului acumulat pe străzi. Astfel în anii 1908, cei mai ingenioşi conducători auto au apelat la o bucată de material, cusută după mărimea şi forma capului, pe care să o îmbrace în timpul deplasărilor cu automobilul. Materialul textil a fost înlocuit în 1929 cu pielea naturală, iar la acest accesoriu s-au adăugat mai târziu şi ochelarii de sticlă. Aceste atribute au slujit cu încredere autmobiliştilor până în anii 1949 când a apărut prima cască dintr-un material mai dur, care să ofere un nivel de protecţie ceva mai avansat. Ulterior, a fost nevoie de alţi şase ani de zile pentru ca o companie americană, cunocută ca BELL Auto Parts, să dezvolte un nou produs şi să pună, în 1957, bazele producţiei în serie a ceea ce numit noi astăzi cască de protecţie.

În anii 1960, compania DuPont este implicată într-o serie de cercetări care duc fabricarea primului material anti-incendiar, numit Nomex. Produsul final este prezentat lumii întregi în 1967 iar la un an distanţă, acelaşi material este folosit şi pe casca pentru piloţii auto. BELL revine în scenă în 1970, cu un concept revoluţionar, fiind cei care adoptă prima casca cu acoperire în întregime a feţei pilotului, lăsând spaţiu doar pentru ochi. De aici, încet-încet, se conturează şi regulamentul obligatoriu privind casca de protecţie şi standardele cărora acestea trebuie să corespundă.

De la ochelarii simpli, se trece la sistemul de tip vizor, iar astfel casca primitivă se apropie mai mult de forma cunoscută nouă astăzi. Cam prin anii 80 apar şi primile exemplare de căşti personalizate, vopsite, branduite, dar şi primile parasolare pentru vizorul de sticlă. Evoluţia a adus în scenă sistemele de pretensionare, sistemele de comunicaţie, dar şi de alimentare cu aer proaspăt sau apă. Au fost introduse şi "urechi" artificiale pentru ca piloţii să poată auzi mai bine motorul, însă cel mai mult a suferit designul, nu doar din punct de vedere estetic dar şi practic, asigurând o optimizare aerodinamică cât mai eficientă.

Astăzi deja, o cască modernă şi performantă, cântăreşte în jur de 1.250 de grame, este fabricată utilizând materiale scumpe ca fibra de carbon şi kevlarul, beneficiază de sisteme de fixare şi protecţie pentru gât, comunicaţii radio, vizor fabricat din policarbonat, cu suprafeţe special tratate pentru a evita aburirea şi încă multe multe altele.

Recomandate:

Se schimbă permisele de conducere. Apare „modelul 2025”, cu design modern și nivel sporit de securitate - Photo
Noutăți
Se schimbă permisele de conducere. Apare „modelul 2025”, cu design modern și nivel sporit de securitate

În curând, șoferii din Republica Moldova vor primi un nou tip de permis de conducere, denumit „modelul 2025”. Documentul vine cu un aspect vizual actualizat și măsuri de s

Inna
Honda pregătește „surprize” electrice: două modele noi vor debuta la Salonul de Mobilitate din Japonia - Photo
Noutăți
Honda pregătește „surprize” electrice: două modele noi vor debuta la Salonul de Mobilitate din Japonia

Honda a anunțat oficial că la ediția din această toamnă a Salonului de Mobilitate din Japonia, fosta denumire a celebrului Salon Auto de la Tokyo, vor fi prezentate două vehicule electrice c

Inna
China inaugurează cel mai înalt pod din lume: Huajiang Grand Canyon Bridge, o minune inginerească și turistică - Photo
Noutăți
China inaugurează cel mai înalt pod din lume: Huajiang Grand Canyon Bridge, o minune inginerească și turistică

China continuă să surprindă prin proiectele sale inginerești de proporții. Pe 28 septembrie curent, a fost inaugurat Huajiang Grand Canyon Bridge, o structură colosală ce a intrat direct în

Inna
Bentley pregătește o surpriză exclusivă: Continental GT primește o versiune extremă, cu un nume legendar - Photo
Noutăți
Bentley pregătește o surpriză exclusivă: Continental GT primește o versiune extremă, cu un nume legendar

 Bentley anunță o nouă variantă de top pentru Continental GT și publică un teaser care dezvăluie câteva detalii despre designul său sportiv. Deși oficialii nu au confirmat încă de

Inna
Revoluție la BMW: prima fabrică auto din lume conectată direct la o conductă de hidrogen - Photo
Noutăți
Revoluție la BMW: prima fabrică auto din lume conectată direct la o conductă de hidrogen

BMW marchează o premieră mondială în industria auto. Începând cu 2027, uzina constructorului din Leipzig, Germania, va fi prima unitate de producție auto conectată la o conductă de h

Inna