Northvolt, gigantul european al bateriilor, a solicitat falimentul în Suedia

De Inna | 14 Martie, 2025
Northvolt, principalul producător european de baterii pentru vehicule electrice, a solicitat intrarea în faliment în Suedia. Compania suedeză, considerată mult timp un pilon esențial în strategia Europei de a rivaliza cu producătorii asiatici de baterii, nu a reușit să-și asigure resursele financiare necesare pentru a-și continua activitatea în actuala sa structură.
După această solicitare, un administrator judiciar va gestiona procesul de vânzare a activelor Northvolt și va supraveghea soluționarea datoriilor acumulate. Cei aproximativ 5.000 de angajați ai companiei se confruntă cu incertitudini majore, iar conducerea a anunțat că va colabora cu autoritățile și sindicatele pentru a le oferi sprijin în această perioadă dificilă.
Dificultățile financiare ale Northvolt s-au accentuat în ultimele luni, pe măsură ce compania s-a confruntat cu epuizarea capitalului. În noiembrie, aceasta a apelat și la protecția împotriva falimentului conform capitolului 11 în SUA, iar la scurt timp după această decizie, directorul executiv Peter Carlsson a părăsit funcția.
Citește și: Industria bateriilor electrice zguduită: Northvolt, la un pas de desființare
Northvolt era văzută ca un jucător-cheie în planurile europene de a dezvolta o industrie a bateriilor capabilă să concureze cu giganții chinezi, precum CATL și BYD. Compania a investit într-o fabrică situată în nordul Suediei, unde intenționa să producă anual sute de mii de baterii, utilizând energie regenerabilă. Cu toate acestea, punerea în funcțiune a facilității a întâmpinat obstacole majore, ceea ce a dus anul trecut la suspendarea planurilor de extindere a fabricii – prima gigafabrică europeană de baterii pentru vehicule electrice.
Vezi și: Criza Northvolt lovește Porsche! Lansarea noului 718 electric rămâne incertă
În încercarea de a-și redresa situația financiară, Northvolt a implementat măsuri de reducere a costurilor, inclusiv concedierea a 1.600 de angajați, și planifica să finalizeze procesul de restructurare până la finalul lunii martie. În prezent, Europa contribuie doar cu 3% la producția globală de baterii, iar obiectivul stabilit este atingerea unei cote de 25% până la sfârșitul deceniului.