Petroliștii explică de ce au crescut preţurile la carburanți și amenință că ar putea întrerupe vânzările de benzină și motorină!
De Pavel | 23 Mai, 2019
Cei mai importanți petroliști din țară au expediat un comunicat de presă prin care explică de ce au crescut preţurile la carburanți. Potrivit acestora, este vorba despre creșterea prețurilor la benzină și motorină pe piața internațională, dar și devalorizarea leului față de dolar, informează publika.md
"Subliniem că noile prețuri au fost dictate de cel puțin doi factori obiectivi. E vorba, mai întâi de toate, de majorările recente la benzină și motorină pe piețele externe. Astfel, dacă în luna martie o tonă de benzină la modificarea anterioară a prețului costa 608 USD/t, la mijlocul lunii mai pentru o tonă de benzină se plătește deja 682 USD/t (creștere de 12,2%).
La fel e și în cazul motorinei, prețul căreia a crescut de la 605 USD/t în luna martie la 659 USD/t în luna mai (creștere de 8,9%). Și cotațiile valutei naționale au influențat prețul la pompă. Leul moldovenesc în raport cu dolarul SUA în perioada dată s-a depreciat de la 17,0929 lei/dol. la 17,9392 lei/dol. (depreciere de 4,95%). De menționat că prețurile la pompă pentru benzină și motorină au crescut respectiv cu 5,9% și 5,1%.
Aceste modificări de preț la pompă au avut loc nu numai în Moldova, dar și în țările vecine (România, Ucraina) pe baza modificărilor cotațiilor internaționale la produsele petroliere, scrie în comunicat.
Atragem atenția și la faptul că, aproape timp de un an, instituțiile statului, prin intermediul instanțelor de judecată, au cerut înghețarea prețurilor la benzină și motorină, iar importatorii au înregistrat pierderi serioase în această perioadă. În aceste condiții unii agenți economici au fost chiar la un pas de faliment, Republica Moldova trecând la limită pe lângă o posibilă criză uriașă în domeniul furnizării produselor petroliere. Cu toate acestea, pierderile nu au fost puse în formula de stabilire a noilor prețuri la combustibil, pentru ca cetățenii să nu aibă de suferit de pe urma lor.
În context, facem apel să se renunțe la presiuni asupra agenților economici, care importă și comercializează produse petroliere, să înceteze politizarea și răspândirea minciunilor, pentru a nu provoca o eventuală criză a combustibilului în țară. Obligarea stațiilor PECO să vândă benzină și motorină în pierdere va duce, inevitabil, la blocarea importurilor de produse petroliere în țară, respectiv la o criză în lanț ce poate afecta toți cetățenii țării, care nu vor mai găsi combustibil la stațiile de alimentare.
Nu putem să mai acceptăm să lucrăm în pierdere, iar în cazul în care instituțiile statului vor încerca să ne oblige să facem asta, vom declanșa acțiunile legale prin care să ne apărăm drepturile. Facem, așadar, apel și la instituțiile statului să manifeste responsabilitate și să nu permită declanșarea unei crize pe piața livrării de produse petroliere.", se spune în comunicatul petroliștilor.
Totodată, prețurile petrolului au început să scadă în prima jumătate a lunii octombrie 2018, când costul petrolului marca Brent era de peste 82 de dolari pe baril, iar WTI – mai mult de 73 de dolari. Prăbușirea prețului la petrol din anul 2018 fiind cea mai accentuată din ultimii patru ani. Însă, precum bine știm, petroliștii de la noi din țară nu s-au grăbit să reacționeze la deprecierile pe bursa internațională și respectiv să scadă prețurile la motorină și benzină. În schimb deja a câta oară vedem că se plâng și bat alarma la orice depreciere a leului față de dolar, sau atunci când barilul de petrol crește chiar și nesemnificativ la bursă.