Prima cursă de mașini, a avut loc în 1894 la viteze amețitoare de 19 km/h!

De Redactor AE   |  28 Iulie, 2020

Distribuie :

Ziarul francez, Le Petit Journal, a fost prima organizație care să alinieze la START mai multe autovehicule pentru o cursă de anduranță. Astfel, în 1894 s-a desfășurat primul concurs cu unități de transport, fără tracțiune animală. 

Echipele urmau să parcurgă o distanță de 126 de kilometri, pe un traseu ce leagă Paris-ul de Rouen. Chiar dacă la acea vreme, automobilul era considerat un lux desăvârșit, o investiție enormă de bani iar astfel de concurs - o nebunie totală, în cursa de la 22 Iulie s-au înscris tocmai 102 posesori de autovehicule. 

Taxa pentru participare constituia 10 franci, iar premiul mare - 5.000 de franci! Din numărul total de automobiliști înscriși în concurs au rămas doar 26 de piloți, iar după etapa de calificări care a durat alte trei zile, încă cinci concurenți au fost excluși.

Însă și mai puțini au ajuns la linia de finiș, doar 17. 

Unul dintre cele mai atrăgătoare vehicule avea motor construit de Gottlieb-Daimler, același care propulsa și mașinile Panhard-Levassor și Peugeot, și doar una dintre mașini avea volan, celelalte erau conduse prin diverse sisteme de pârghii și ghidoane.

Chiar dacă era abia anul 1894, totuși o bună parte din mașini au rezistat și funcționat rezonabil în timpul cursei, chiar și cu mici incidente, cu pietoni, câini sau alte obstacole întâlnite pe străzile înguste. 

Primul care a trecut linia de sosire a fost contele Jules de Dion, cu un timp de 6 ore și 48 minute și o viteză medie de aproximativ 19 kilometri pe oră. Cinci minute mai târziu, a trecut linia de sosire Albert Lemaître cu un Peugeot. Acesta a fost urmat de Auguste Doriot și apoi de Hippolyte Panhard și Emile Levassor, toți înregistrând timpi de peste 7 ore.

Ghinion însă, Dion nu a câștigat premiul cel mare așa cum vehiculul său era propulsat de un motor cu aburi, ceea ce însemna că a avut nevoie de și un fochist - astfel nu putea fi eligibil pentru victorie. Organizația Le Petit Journal își dorea să promoveze doar motoare noi, astfel că învingător a fost declarat Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere!

Premiul cel mare, Prix du Petit Journal, de 5.000 de franci, pentru „concurentul a cărui mașină se apropie cel mai mult de ideal” a fost împărțit în egală măsură de producătorii Panhard-Levassor și Les fils de Peugeot frères („Fiii fraților Peugeot”), cu vehicule care erau „ușor de utilizat”.

Datorită cursei Paris-Rouen, întrecerile desfășurate între două orașe au devenit un element de bază al lumii automobilismului.

Motoarele și calitățile vehiculelor au crescut în mod constant, iar la începutul anilor 1900 vehiculele puteau atinge deja viteza de 125 de kilometri pe oră.

x
x
x
x
x
x