Prima cursă de mașini, a avut loc în 1894 la viteze amețitoare de 19 km/h!

De Redactor AE   |  28 Iulie, 2020

Distribuie :

Ziarul francez, Le Petit Journal, a fost prima organizație care să alinieze la START mai multe autovehicule pentru o cursă de anduranță. Astfel, în 1894 s-a desfășurat primul concurs cu unități de transport, fără tracțiune animală. 

Echipele urmau să parcurgă o distanță de 126 de kilometri, pe un traseu ce leagă Paris-ul de Rouen. Chiar dacă la acea vreme, automobilul era considerat un lux desăvârșit, o investiție enormă de bani iar astfel de concurs - o nebunie totală, în cursa de la 22 Iulie s-au înscris tocmai 102 posesori de autovehicule. 

Taxa pentru participare constituia 10 franci, iar premiul mare - 5.000 de franci! Din numărul total de automobiliști înscriși în concurs au rămas doar 26 de piloți, iar după etapa de calificări care a durat alte trei zile, încă cinci concurenți au fost excluși.

Însă și mai puțini au ajuns la linia de finiș, doar 17. 

Unul dintre cele mai atrăgătoare vehicule avea motor construit de Gottlieb-Daimler, același care propulsa și mașinile Panhard-Levassor și Peugeot, și doar una dintre mașini avea volan, celelalte erau conduse prin diverse sisteme de pârghii și ghidoane.

Chiar dacă era abia anul 1894, totuși o bună parte din mașini au rezistat și funcționat rezonabil în timpul cursei, chiar și cu mici incidente, cu pietoni, câini sau alte obstacole întâlnite pe străzile înguste. 

Primul care a trecut linia de sosire a fost contele Jules de Dion, cu un timp de 6 ore și 48 minute și o viteză medie de aproximativ 19 kilometri pe oră. Cinci minute mai târziu, a trecut linia de sosire Albert Lemaître cu un Peugeot. Acesta a fost urmat de Auguste Doriot și apoi de Hippolyte Panhard și Emile Levassor, toți înregistrând timpi de peste 7 ore.

Ghinion însă, Dion nu a câștigat premiul cel mare așa cum vehiculul său era propulsat de un motor cu aburi, ceea ce însemna că a avut nevoie de și un fochist - astfel nu putea fi eligibil pentru victorie. Organizația Le Petit Journal își dorea să promoveze doar motoare noi, astfel că învingător a fost declarat Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere!

Premiul cel mare, Prix du Petit Journal, de 5.000 de franci, pentru „concurentul a cărui mașină se apropie cel mai mult de ideal” a fost împărțit în egală măsură de producătorii Panhard-Levassor și Les fils de Peugeot frères („Fiii fraților Peugeot”), cu vehicule care erau „ușor de utilizat”.

Datorită cursei Paris-Rouen, întrecerile desfășurate între două orașe au devenit un element de bază al lumii automobilismului.

Motoarele și calitățile vehiculelor au crescut în mod constant, iar la începutul anilor 1900 vehiculele puteau atinge deja viteza de 125 de kilometri pe oră.

x
x
x
x
x
x

 

Recomandate:

Lotus își schimbă retorica. Britanicii nu-și mai doresc să devină un brand pur electric - Photo
Noutăți
Lotus își schimbă retorica. Britanicii nu-și mai doresc să devină un brand pur electric

Britanicii de la Lotus anunță, oficial, că renunță la planurile de a deveni marcă pur electrică până la finalul acestui deceniu. Urmează ca viitoarele modele să fie hibride și electrice cu

Inna
Accident în nordul țării. Un șofer a derapat de pe traseu și s-a izbit violent într-un copac - Photo
Accidente
Accident în nordul țării. Un șofer a derapat de pe traseu și s-a izbit violent într-un copac

Poliția Republicii Moldova infromează despre un accident rutier, produs pe traseul R6, în apropierea satului Bilicenii Noi. Potrivit oamenilor legii, șoferul nu a ținut cont de recomandările Pol

Inna
Decizie radicală la Brașov: serviciile de închiriere a trotinetelor, suspendate oficial - Photo
Sociale
Decizie radicală la Brașov: serviciile de închiriere a trotinetelor, suspendate oficial

Primăria Brașov a luat o decizie drastică: trotinetele electrice de închiriat au fost interzise oficial pe întreg teritoriul orașului. Hotărârea, adoptată de Comisia de Circulație, v

Inna
Stellantis lansează o nouă platformă, compatibilă atât cu propulsoare electrice, hibride, cât și termice - Photo
Noutăți
Stellantis lansează o nouă platformă, compatibilă atât cu propulsoare electrice, hibride, cât și termice

Grupul Stellantis a dezvăluit o nouă arhitectură modulară dedicată vehiculelor de mari dimensiuni, inclusiv SUV-uri, pick-up-uri și vehicule comerciale. Denumită STLA Frame, această platformă est

Inna
Dificultăți pe mai multe trasee: poliția avertizează șoferii să-și sporească atenția - Photo
Sociale
Dificultăți pe mai multe trasee: poliția avertizează șoferii să-și sporească atenția

În contextul Codului Galben de schimbare bruscă a vremii, anunțat cu două zile în urmă, ziua de azi ne-a surprins cu prima zăpadă. Din acest, pe mai multe trasee din țară s-au creat dificu

Inna
Ford, nevoit să concedieze 4.000 de angajați în Europa, din cauza cererii scăzute pentru vehicule electrice - Photo
Noutăți
Ford, nevoit să concedieze 4.000 de angajați în Europa, din cauza cererii scăzute pentru vehicule electrice

 Ford a anunțat că va reduce cu aproape 15% numărul angajaților săi din Europa, echivalentul a 4.000 de posturi, ca parte a unui plan strategic de diminuare a costurilor și adaptare la provoc

Inna
(VIDEO) Drumarii intervin pe traseele naționale: un camion a derapat în apropierea localității Bravicea - Photo
Sociale
(VIDEO) Drumarii intervin pe traseele naționale: un camion a derapat în apropierea localității Bravicea

Administrația de Stat a Drumurilor (ASD) afirmă că drumarii au intervenit pe tot parcursul nopții pentru a asigura circulația în condiții de iarnă pe drumurile naționale din zonele de Nord

Inna