Primăria a realizat un sondaj pentru a afla cât este gata să achite un șofer pentru o oră de parcare în Chișinău

De Pavel   |  19 Ianuarie, 2022

Distribuie :

Marți, 18 ianuarie, primăria municipiului Chișinău a organizat marți o discuție publică cu subiectul „Studiul de oportunitate privind implementarea sistemului de management al parcărilor auto din municipiul Chișinău". 

Evenimentul a fost organizat cu participarea viceprimarului de ramură, Ilie Ceban, șeful Direcției generale transport public și căi de comunicație, Vitalie Mihalache, experți în transport și în planificare urbană, consilieri municipali, juriști, agenți economici, reprezentanți ai societății civile și alte persoane interesate de subiect.

Viceprimarul Ceban a menționat că pentru autoritățile municipale amenajarea parcărilor este un subiect important și o prioritate pentru anul 2022. Iar din acest considerent a fost contractată o companie specializată pentru realizarea Studiului de oportunitate privind implementarea sistemului de management al parcărilor.

Noi vrem să știm exact care sunt doleanțele locuitorilor capitalei, a specialiștilor și a experților, care pot să ne ajute la etapa curentă cu opinii bine argumentate, inclusiv critice. Astfel vom putea stabili ce mai trebuie modificat ajustat, pentru ca Studiul privind implementarea sistemului de management al parcărilor să fie lucrativ, care să poată fi implementat, cu rezultate bune pentru municipiul Chișinău", a precizat viceprimarul.

La rândul său, Mihai Roșcovan, membru al grupului de experți ai Studiului de oportunitate privind implementarea sistemului de management al parcărilor, a precizat că pentru a stabili un sistem de parcări în municipiul Chișinău sunt necesare investiții de cca 700 milioane de lei, iar acest cost potrivit expertului, nu este foarte mare, în condițiile când sistemul va fi pus în aplicare de la mijlocul anului 2022, iar din anul 2024, municipalitatea deja poate avea venituri din parcări. 

Cercetarea conține o serie de recomandări privind organizarea parcărilor publice municipale, bazându-se pe experiența internațională în domeniu. Aici se vorbește despte șase orașe europene, similare ca dimensiune cu Chișinăul: Riga (Letonia), Tallinn (Estonia), Vilnius (Lituania), București, Iași (România), Düsseldorf (Germania).

Experții Studiului estimează că până în anul 2028, în capitală ar putea fi amenajate circa 66 mii de locuri de parcare, de tip stradal, rezidențial, multietajate și Park & Ride. Totodată, în politica de specialitate se acordă prioritate creării de parcări în afara zonei centrale a urbei.

Sondajele realizate în cadrul proiectului arată că 2/3 din respondenți sunt gata să achite 7 lei pe oră pentru parcare în general (nu în zona centrală). Un loc de parcare în zona centrală ar putea costa 10 lei per oră, iar în afara zonelor centrale 5 lei per oră. În zonele rezidențiale, un abonament lunar pentru un loc de parcare ar putea costa circa 300 de lei.

Totodată, autorii studiului au elaborat cadrul legal și instituțional pentru gestionarea parcărilor. Este vorba despre Regulamentul de organizare și funcționare a parcărilor publice și Regulamentul privind funcționarea Direcției de mobilitate urbană. De asemenea au fost propuse modificări la cadrul legal existent privind diverse aspecte legate de parcarea autovehiculelor.  

Pentru organizarea eficientă a unui sistem de management al parcărilor cu plată, Studiul propune 3 opțiuni ale cadrului instituțional de gestionare:

 - crearea Direcției de mobilitate urbană, ca subdiviziune specializată în cadrul Direcției generale transport public și căi de comunicație;

 - crearea și delegarea serviciului de parcări întreprinderii municipale „Parcări Chișinău";

 - selectarea și delegarea serviciului de parcări unui operator privat.

Studiul de oportunitate a fost elaborat de compania de consultanță MTD SRL, la comanda Direcției generale transport public și căi de comunicație și conține o serie de recomandări de organizare a parcărilor publice municipale, bazându-se pe experiența internațională în domeniu. Studiul urmează a fi consultat și îmbunătățit, pentru ca ulterior să fie prezent spre examinare și aprobare Consiliului Municipal Chișinău.

 

Recomandate:

Grupul JRL nu poate produce mașini de mai bine de 2 săptămâni și nici nu se cunoaște când va fi reluat procesul - Photo
Noutăți
Grupul JRL nu poate produce mașini de mai bine de 2 săptămâni și nici nu se cunoaște când va fi reluat procesul

Grupul Jaguar Land Rover a fost ținta unui atac cibernetic. Din acest motiv, grupul nu poate relua producția de automobile deja de două săptămâni. În acest context, există riscul ca mai mu

Inna
Porsche Taycan Turbo GT stabilește un nou record și devine cel mai puternic model de serie al producătorului german - Photo
Noutăți
Porsche Taycan Turbo GT stabilește un nou record și devine cel mai puternic model de serie al producătorului german

Porsche Taycan Turbo GT a stabilit un record nou în Australia. Cea mai puternică versiune de performanță a modelului electric a realizat un timp record pe sfertul de milă pe pista Sydney Dragway

Inna
Cererea scăzută pentru mașini electrice, provoacă concedieri. Ford va elimina 1.000 de locuri de muncă - Photo
Noutăți
Cererea scăzută pentru mașini electrice, provoacă concedieri. Ford va elimina 1.000 de locuri de muncă

Ford va elimina 1.000 de locuri de muncă la uzina germană din Koln. Decizia va intra în vigoare la începutul anului 2026 și a fost luată în contextul cererii scăzute pentru mașinile

Inna
Transportatorii care vor ieși din Republica Moldova prin PTF Leușeni, se vor programa în rând electronic - Photo
Sociale
Transportatorii care vor ieși din Republica Moldova prin PTF Leușeni, se vor programa în rând electronic

Camioanele care vor ieși din Republica Moldova, prin postul vamal de frontieră Leușeni, vor fi programate în rând electronic. Măsura intră în vigoare de pe 22 septembrie, ora 08:00.&

Inna
Volkswagen amână lansarea primului Golf electric. Sursele anonime invocă probleme financiare - Photo
Noutăți
Volkswagen amână lansarea primului Golf electric. Sursele anonime invocă probleme financiare

Volkswagen a amânat lansarea viitorului Golf electric. Producătorul german a motivat această decizie prin costurile ridicate, necesare pentru readaptarea fabricii de la Wolfsburg pentru pro

Inna
Mercedes-AMG se gândește să dezvolte o versiune cu propulsie electrică pentru AMG GT - Photo
Noutăți
Mercedes-AMG se gândește să dezvolte o versiune cu propulsie electrică pentru AMG GT

Mercedes AMG GT ar putea primi o versiune electrică. Constructorul din Stuttgart ia în considerare dezvoltarea unei versiuni cu zero emisii. Cel puțin, în acest moment se evaluează viabili

Inna