Saab
De AutoExpert | 20 Decembrie, 2011
Saab
După 64 de ani de existență și peste 4.000.000 de autovehicule produse, povestea Saab a ajuns la final. Constructorul suedez a anunțat oficial că a demarat procedurile necesare lichidării. Saab lasă în urmă o istorie zbuciumată, cu modele deosebit de interesante, care au fost privite încă de la debut drept o gură de aer între anostele modele produse de germani.
Saab 92001 sau Ursaab – 1945
După terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, Saab – un producător de avioane de luptă – a realizat că trebuie să atace și alte piețe pentru a supraviețui. Ursaab a fost aprobat în 1945 și s-a trecut la testarea unui model la scală 1:10 în tunelul aerodinamic. Rezultatul, un coeficient aerodinamic de 0,32, este impresionant și după standardele actuale. Cele trei prototipuri funcționale (92001, 92002 si 92003) au acoperit peste 530.000 km – echivalentul a 13 călătorii în jurul lumii.
Sonett I – 1956
Saab Sonett, numit și Super Sport sau Saab 94, a fost introdus în 1956 la Salonul Auto de la Stockholm. Dezvoltat cu gândul la cursele europene, acesta era propulsat de un motor în 2 timpi, cu trei cilindri în linie, ce dezvolta 58 CP. Folosind tehnologiile speciale din aeronautică, Sonett I cântarea doar 600 kg și era capabil de o viteză maximă de 190 km/h. Deși era planificată producția a 2000 de exemplare pentru anul 1957, schimbarea regulilor din curse a dus la prăbușirea întregului proiect.
Saab GT750 – 1958
Gran Turismo 750 a fost prezentat de Saab la New York în 1958, și introducea în premieră centurile de siguranță în echiparea standard. Saab GT750 era o versiune sportivă a modelului 93, cu interior revizuit și motor mai puternic. A evoluat treptat, primind caroseria Saab-ului 96, motorul acestuia, o cutie în patru viteze și discuri de frână pentru roțile din față. GT750 a fost apreciat pentru tinuta de drum confortabilă și echiparea generoasă – mașina asta avea un computer de bord în anii 1960!
Saab Sport – 1962
Introdus în 1962 drept înlocuitor al modelului GT750, Saab Sport împrumuta caroseria de la 96, oferind un interior mai arătos și mai bine echipat. Singura diferență din exterior erau cele două dungi cromate situate deasupra pragurilor. Motorul era un trei cilindri în doi timpi și 842 cc, ce dezvolta cu ajutorul unui singur carburator 52 CP. Pentru a înlătura neajunsurile specifice motoarelor în doi timpi, avea un rezervor separat pentru ulei, permițând astfel folosirea benzinei obișnuite.
Sonett V4 – 1967
Când Saab a introdus motorul V4 pe modelele 95 și 96, s-a luat în calcul montarea acestuia și în modelul de serie redusa Sonett II. Fiind considerată o investiție fezabilă, motorul V4 de origine Ford și-a găsit loc sub capota sportivei Saab – nu fără modificări, aceasta fiind umflată asimetric, pentru a nu obstrucționa câmpul vizual al pilotului – rezultând modelul Sonett V4. Cu 65 de CP și o caroserie din fibră de sticlă, Sonett V4 făcea suta în 12,5 secunde – destul de rapid pentru acei ani.
Sonett III – 1970
Fiind de fapt un Sonett V4 revizuit, Sonett III renunța la capota umflată în favoarea unui panou mult mai mic în dimensiuni care limita foarte mult accesul – făcând din reparațiile mai serioase un calvar în care se demonta toată secțiunea frontală. Pentru a adapta mașina pentru tendințele pieței americane, schimbătorul de viteze de pe coloana volanului a fost mutat pe tunelul median, iar bările de protecție au fost redesenate pentru a respecta legislația americană.
Saab Quantum
Quantum a fost o serie de cinci modele Saab fabricate în SUA. Primele modele foloseau motorul în doi timpi, transmisia și suspensia de pe Saab 93, în timp ce modelele ulterioare au preluat platforma Saab-ului 96. Quantum I a fost construit în 1959, cu un șasiu proiectat pe calculator de către Walter Kern, tehnician IBM. Quantum II a fost identic în toate aspectele cu primul model. Quantum III (1964) – complet nou, două construite. Quantum IV – monopost unicat pentru SCAA. Quantum V (1965).
Saab Catherina – 1964
Desenat de Sixen Sason și construit de societatea de cai ferate suedeză, Saab Catherina este un roaster roșu, cu două locuri și plafon targa. Din motive financiare, Catherina folosea platforma Saab-ului 96 și implicit, avea același ampatament, motiv pentru care modelul final era mai lung decât în schițele inițiale. Palfonul targa era demontabil și se putea stoca în portbagaj, lăsând la vedere structura cu roll-bar integrat – concept nou în industria auto, Porsche lansând 911 Targa abia în 1966.
Saab MFI13 – 1965
Prezentat în februarie 1965, MFI 13 era un prototip pentru Saab 97, cunoscut mai târziu drept Sonett II. Au fost propuse două variante spre testare, ambele echipate cu motorul în doi timpi de pe Saab Sport și capabile de viteze maxime de peste 160 km/h. În primavara anului 1966, ‘proiectul 96’ avansase considerabil, prin urmare s-a demarat construcția a 24 de mașini, ce au fost prezentate la Geneva și New York. Ambele prototipuri inițiale sunt expuse la muzeul Saab din Trollhättan.
Saab 99 Turbo – 1978
Versiunea supralimentată a modelului 99 a fost introdusă în 1978 și era disponibilă inițial doar în varinata combi coupé. Motorul turbo producea 145 CP, aruncând mașina la viteze de peste 200 km/h. Nu existau multe mașini cu tracțiune față atât de rapide în acele vremuri, iar Saab profita de asta. Profitând de manevrabilitatea excelenta, Saab 99 Turbo se impune și în raliuri, avându-l la volan pe Stig Blomquist. Da, vezi bine. Pe STIG.
Saab 900 Turbo 16S – 1985
Introdus în 1979, Saab 900 era propulsat în varianta supralimentată de același motor de pe 99 Turbo, cu mici modificări. Noutatea venea de la impresionantul sistem ‘Automatic Performance Control’ (APC) care controla aportul turbinei și plaja de turație pe care funcționa aceasta. Acest sistem permitea utilizarea benzinelor cu cifre octanice variate și făcea folosirea turbosuflantei mai sigură pentru motor. Câteva modele 900 Aero au avut controlere APC care permiteau creșterea puterii la 185 CP.
Saab EV-1 – 1985
Numit și Saab 900 Turbo EV-1, fiind bazat în mare parte pe 900, acest concept a fost dezvoltat ca un prototip complet funcțional pentru testarea tehnologiilor inovatoare. Având o siluetă de coupé cu patru locuri, EV-1 avea o caroserie din oțel și un plafon din sticlă pe care erau montate 66 de celure solare. Acestea alimentau instalația de climatizare atunci când mașina staționa, păstrând interiorul la temperaturi optime. Pare banal astăzi, dar în 1985 era o inovație năucitoare.
Saab 9000 Cabrio
O versiunea cabrio a modelului Saab 9000 a fost construită de Finish Valmet, fiind expusă în prezent la muzeul Uusikaupunki, situat lângă fabrica Velmet. Pe lângă modificările corelate plafonului escamotabil, pe mașină a fost montat un motor Yamaha V6, similar cu cel montat pe Ford Taunus. Scania – acționar principal în acea perioadă – a propus și un motor diesel, pentru a crește vânzarile pe piața europeană. Deja deveneau plictisitori.
Saab Aero-X – 2006
Aero-X este un concept prezentat de Saab la Salonul Auto de la Geneva din 2006. Motorizat de un V6 biturbo de 2,8 litri ce arde etanol pur, acesta dezvoltă 400 CP și propulsează mașina până 100 km/h în 4,9 secunde. Ușile și parbrizul sunt încastrate într-o singură secțiune, ce pivotează complet pentru a permite accesul în mașină. Acesastă soluție permite o vizibilitate excelentă de jur-împrejur și asigură o rigiditate sporită a caroseriei. A fost propus (doar) pentru filmul Transformers.
Saab 9-X Air – 2008
Concept prezentat la Salonul Auto de la Paris din 2008, a fost construit sub tutela celor de la Spyker. Este o versiune decapotabilă a prototipului Saab 9-X Biohybrid și combină un motor turbo cu 260 cp și două motoare electrice ce antrenează roțile posterioare.
Saab PhoeniX – 2011
Desenat de Jason Castriota, acest concept prefigura renașterea mărcii Saab sub finanțarea chinezilor. Designul este inspirat de primul model - Ursaab - dar detaliile fac trimtere la aproape toate modele Saab construite vreodată. Caroseria incitantă ascunde platforma care ar fi trebuit să înlocuiască Saab 9-3 din 2013. PhoeniX a câștigat 30% din voturile galei de design Auto Express, devansând modele precum Alfa Romeo 4C sau Jaguar C-X75.