Scandalul Saab continuă: Spyker dă în judecată GM pentru 3 miliarde de dolari daune!
De AutoExpert | 7 August, 2012
Scandalul Saab continuă: Spyker dă în judecată GM pentru 3 miliarde de dolari daune!
Saab a fost deţinută de General Motors timp de nişte decenii, până când, pe fondul crizei auto, americanii au ajuns la concluzia că nu îşi mai permit să accepte pierderile financiare ale mărcii suedeze, aşa încât s-a ajuns la soluţia punerii în vânzare a firmei Saab.
Surprinzător, micul fabricant olandez de maşini exotice Spyker a venit cu cea mai bună ofertă. Preluarea Saab de către Spyker a fost văzută ca un balon de oxigen de către analişti, însă munca grea de-abia urma - pentru că datoria lui Victor Muller, şeful Spyker, era de a găsi soluţii de finanţare şi de continuare a producţiei Saab.
După mai multe tatonări şi oferte, s-a ajuns la un acord foarte promiţător cu chinezii de la Youngman. Însă toate planurile de renaştere a Saab s-au năruit după ce General Motors a intervenit ferm şi s-a opus acestui acord, ameninţând cu retragerea licenţelor de producţie şi a furnizării de componente pentru maşinile Saab (care foloseau platforme tehnice GM).
Prin urmare, Spyker a fost nevoită să declare falimentul Saab, toată lumea arătând acuzator spre General Motors. Acum, acel deget acuzator s-a transformat într-un proces, prin care Spyker cere daune de 3 miliarde de dolari concernului american pe motiv că GM a blocat cu bună ştiinţă preluarea Saab de către Youngman.
Argumentele lui Victor Muller ţin de faptul că, prin falimentarea Saab, General Motors a eliminat un viitor competitor de pe piaţa chineză şi, eventual, cea europeană - deci principalul stâlp de rezistenţă al procesului va ţine de demonstrarea faptului că GM a acţionat cu rea intenţie şi a falimentat Saab cu bună ştiinţă, ceea ce a afectat planurile de business ale celor de la Spyker.
Deocamdată, oficialii GM nu au comentat pe marginea acestui subiect, dar e destul de clar că urmează un scandal mocnit în cazul în care cele două părţi nu vor ajunge la o înţelegere. Aşa încât soarta Saab rămâne incertă, procesul urmând a amâna tratativele cu noua companie pretendentă NEVS, un consorţiu japonezo-chinez care doreşte să producă în viitor maşini electrice sub brandul Saab.