STUDIU: Câte taxe trebuie să achite anual un proprietar de automobil în Moldova!

De Pavel   |  28 Decembrie, 2019

Distribuie :

La mijlocul anului 2019, în Republica Moldova a fost înregistrat numărul record de 1 milion de unități de transport. Cifra totală include atât vehicule noi, cât şi vechi, iar peste 625 mii sunt autoturisme. Experți economici prognozează că, în cel mult 10 ani, numărul mașinilor din Moldova se va dubla, atingând pragul de 2 milioane de mijloace de transport, scrie moldova.org

Până atunci, în acest an Republica Moldova a mai bătut un record local: numărul de mașini la 1.000 de familii a depășit cifra de 500 unități, ceea ce înseamnă că fiecare a doua familie dispune de un automobil. În acest context, a fost creat un studiu în care a fist stabilit, câte taxe „la stat” trebuie să achite un proprietar de automobil în Moldova.

Aceasta nu înainte, totuși, de a menționa că, după calitatea drumurilor, țara noastră se află abia pe locul 128 din 137 de state, într-un top realizat de Forumul Economic Mondial!

Deci, anual posesorii de automobile achită trei plăți obligatorii – taxa rutieră, testarea tehnică și polița de asigurare auto. Dintre acestea doar prima merge „la stat”, aceasta purtând lungul generic „taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova”.

Taxa rutieră este achitată atât de persoanele fizice, cât şi de persoanele juridice posesoare de autovehicule înmatriculate în țara noastră. Potrivit legislației în vigoare, obiect al impunerii acestei taxe sunt autovehiculele înmatriculate permanent sau temporar în Republica Moldova: motociclete, autoturisme, autocamioane, autovehicule pentru utilizări speciale pe şasiu de autoturism sau de microbuz, autovehicule pentru utilizări speciale pe şasiu de autocamion, autoremorchere, remorci, semiremorci, microbuze, autobuze, tractoare, orice alte autovehicule cu autopropulsie.

Taxa se achită o dată în an printr-o plată unică şi în volum deplin. Trebuie de menționat că aceasta se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a motorului.

Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republicii Moldova:

Taxa la motociclete sunt calculate și prevăzute în Codul Fiscal:

Motociclete: până la 500 cm3 inclusiv unitate – 300 lei
Motociclete peste 500 cm3 unitate – 600 lei/unitate

Cea la autoturismele trebuie calculată reieșind din următoarele criterii :

a) de până la 2000 cm3 inclusiv cm3 0, 60 lei
b) de la 2001 la 3000 cm3 inclusiv cm3 0,90 lei
c) de la 3001 la 4000 cm3 inclusiv cm3 1,20 lei
d) de la 4001 la 5000 cm3 inclusiv cm3 1,50 lei
e) de peste 5001 cm3 cm3 1,80 lei

Deci, Codul fiscal nu indică direct suma spre achitare, dar proprietarii de autoturisme știu că pot să acceseze serviciul guvernamental MPay la adresa https://mpay.gov.md, unde pe lângă plata online poate să calculeze și suma ce urmează a fi achitată.

Următoarea plată care trebuie achitată de posesorii de automobile este cea cea pentru testarea tehnică a automobilului. Testarea Tehnică (TT) se efectuează pentru a verifica unităţile de transport auto dacă corespund normelor şi standardelor naţionale de securitate a circulaţiei rutiere şi a protecţiei mediului înconjurător. Aceasta este obligatorie și nu se va efectua fără prezentarea documentului de plată ce confirmă achitarea taxei pentru anul curent. Taxa se achită indiferent de rezultatele testării tehnice obligatorie. Lista stațiilor de testare tehnică auto care activează pe teritoriul Republicii Moldova.

Tarifele percepute la reviziua tehnică:

Motociclete                     50 lei
Până la 2000                  150 lei
De la 2001                       200 lei
De la 3501 la 10000      250 lei

În final, cea de-a treia plată este RCA, care se descifrează ca asigurare obligatorie de răspundere civilă auto. Asigurarea RCA este o asigurare prin care terții prejudiciați în urma unui accident auto, produs din vina conducătorului auto asigurat, primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau decesul ori vătămările corporale suferite. Plata pentru aceasta se stabilește în funcție de mai multe criterii, cum ar fi, numărul persoanelor admise la conducere, capacitatea motorului, dacă a mai fost sau nu asigurat automobilul, viza de reședință a proprietarului.

Din toate plățile, doar taxa pentru utilizarea drumurilor merge în fondul rutier. Fondul rutier se instituie în cadrul bugetului de stat și se utilizează pentru finanțarea:

  •  întreţinerii, reparaţiei şi reconstrucţiei drumurilor publice naţionale și locale;
    proiectării de drumuri;
  •  dezvoltării bazei de producţie a unităţilor care efectuează lucrări de întreţinere a drumurilor, procurării tehnicii şi utilajului pentru acestea;
  • producerii de materiale de construcţie rutieră;
  • lucrărilor de cercetare ştiinţifică, de proiectare şi construcţie în domeniu;
  • administrării gospodăriei drumurilor;
  • cheltuielilor de deservire şi rambursare a împrumuturilor cu destinaţie specială aprobate prin lege, conform art.2 alin.(2) din prezenta lege.

Experții în domeniu au calculat că Fondul Rutier este format circa 90 la sută din accizele pentru produsele petroliere şi taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în RM. Regulamentul cu privire la constituirea şi utilizarea fondului rutier, prevede că, cel puţin, 50% din fond trebuie repartizate pentru finanţarea lucrărilor de întreţinere, reparaţie şi reconstrucţie a drumurilor naţionale.

În ultimii 7 ani, cheltuielile anuale din fondul rutier au variat între 972,4 milioane lei (în 2018, minim) şi 1.363,9 milioane lei (în 2014, maxim) În 2019, urmau să fie repartizați peste un miliard 24 milioane de lei din fondul rutier pentru întreținerea de rutină a drumurilor publice naționale, dar și pentru executarea lucrărilor de reparație.

Sursa: Moldova.org

Recomandate:

Jaguar Land Rover este în căutarea unui nou CEO! Printre candidați se numără foști manageri de la Audi și BMW - Photo
Noutăți
Jaguar Land Rover este în căutarea unui nou CEO! Printre candidați se numără foști manageri de la Audi și BMW

La începutul lui 2020, Jaguar Land Rover a confirmat zvonurile care speculau că actualul CEO Ralf Speth, conform politicii companiei, va trebui să iasă la pensie odată cu împlinirea a 65 d

Pavel
BMW vs Audi, M340i vs RS4 Avant, 374 CP vs 450 CP, cine va ieși învingător în final? - Photo
Teste
BMW vs Audi, M340i vs RS4 Avant, 374 CP vs 450 CP, cine va ieși învingător în final?

Cine dacă nu britanicii de la Carwow ar putea organiza un nou duel între cele mai disputate mărci germane, BMW și Audi. De această dată bătălia se dă între două break-uri, mașinile pentru

Redactor AE
Accident matinal grav înregistrat în sec. Botanica! O Toyota Avalon a fost făcută zob - Photo
Accidente
Accident matinal grav înregistrat în sec. Botanica! O Toyota Avalon a fost făcută zob

Un accident grav a fost înregistrat în dimineața zile de astăzi, pe strada Trandafirilor a sectorului Botanica din capitală. În imaginile publicate de un martor ocular pe o

Pavel
Atenție BMW-ști! Un nou val de furturi de piese din mașini! Iată care sunt acestea - Photo
Sociale
Atenție BMW-ști! Un nou val de furturi de piese din mașini! Iată care sunt acestea

Mai întâi am aflat despre un Seria 4, care a rămas fără airbagul din volan, după care am scris despre un X care a rămas fără faruri, volan și sistemul multimedia. Recent un Seria 5 F10 a r

Redactor AE
Toyota va relua producerea pieselor pentru vechiul model 2000GT! Sportcarul debuta acum 50 de ani în urmă - Photo
Noutăți
Toyota va relua producerea pieselor pentru vechiul model 2000GT! Sportcarul debuta acum 50 de ani în urmă

Toyota a început producția pieselor destinate modelului 2000GT, un sportacr care a debutat mai mult de jumătate de secol în urmă. Lansarea oficială a vânzărilor este p

Pavel
Limitator de viteză din asfalt, apărut peste noapte la una dintre cele mai aglomerate intersecții a sec. Botanica! Află ce zic autoritățile - Photo
Sociale
Limitator de viteză din asfalt, apărut peste noapte la una dintre cele mai aglomerate intersecții a sec. Botanica! Află ce zic autoritățile

Chiar dacă drumurile din oraș sunt distruse și pun la grea ăncercare zilnic suspensiile mașinilor, de un lucru cu siguranță nu ne putem plânge. Este vorba despre limitatoarele de viteză, care su

Pavel
Documentar Video ”În culisele uzinei Lamborghini”! Vezi cum sunt fabricate unele dintre cele mai rapide sportive din lume - Photo
Divertisment
Documentar Video ”În culisele uzinei Lamborghini”! Vezi cum sunt fabricate unele dintre cele mai rapide sportive din lume

În vizită la Lamborghini, Sant'Agata Bolognese, Italia! Aici ai putea ajunge doar după ce se sfârșește (dacă) toată nebunia cu pandemia de COVID-19, saaaau, dacă ai acces la internet ș

Redactor AE
Audi publică primul teaser video cu noul Audi Q4 Sportback e-tron Concept, cu o zi înainte de prezentarea oficială! - Photo
Noutăți
Audi publică primul teaser video cu noul Audi Q4 Sportback e-tron Concept, cu o zi înainte de prezentarea oficială!

Prima jumătate a anului 2019 a fost marcată de Audi prin lansarea conceptului Q4 e-tron. Prototipul EV-ului geman era echipat cu două motoare care împreună livrează 305 CP. Sistemul de propulsie

Pavel
Italia va aplica măsuri de susținere a industriei auto! Subvenții pentru mașinile pe diesel și benzină, EV-uri și hybrizi - Photo
Noutăți
Italia va aplica măsuri de susținere a industriei auto! Subvenții pentru mașinile pe diesel și benzină, EV-uri și hybrizi

Pandemia de coronavirus a cauzat o criză dură în aproape totate domeniile, iar industria auto este una dintre cele care au avut de suferit cel mai mult. Astfel, guvernul de la Roma planifică ado

Pavel
Zvonuri: Viitorul Audi A9 e-tron va avea dimensiuni apropiate de A7 și se va lansa în 2024 - Photo
Noutăți
Zvonuri: Viitorul Audi A9 e-tron va avea dimensiuni apropiate de A7 și se va lansa în 2024

În 2016, Audi confirma lansarea unui vehicul electric ca se va poziționa în gamă peste limuzina A8. Viitorul model va primi cel mai probabil numele de A9 e-tron, iar publicația Autocar scr

Pavel