Procedura de import și înmatriculare a mașinilor RETRO în Republica Moldova!

De Pavel   |  22 Martie, 2019

Distribuie :

De curând în Republica Moldova s-au schimbat regulile de devamare a mașinilor de epocă. Dacă până acum taxa unică de vămuire a vehiculelor retro era de 10.000 de euro, acum aceasta a scăzut până la circa 2.000 de euro.

Chiar și așa, mulți entuziaști s-au ciocnit de anumite probleme în încercarea de a-și aduce o mașină mai veche de 30 de ani, în timp ce alții au rămas chiar cu automobilul în vamă fiindu-le refuzat importul! În această ordine de idei, după nenumăratele întrebări de la cititorii noștri, am decis să apelăm la specialiștii în domeniu, care au luptat ani în șir pentru a schimba legea și reduce costurile de devamare.

Este vorba despre Asociația Obștească ”Retromobile”, în frunte cu directorul Vitalie Didenco, care a primit invitația la un interviu pentru a pune punctele pe i! Primul lucru care ne interesa să aflăm este de ce unele mașini retro care au fost aduse de conaționalii noștri în speranța de a le introduce în țară, au fost refuzate de a fi vămuite.

Automobilele care depășesc pragul de 30 de ani cu fiecare an devin tot mai multe, este un lucru firesc și normal. Normele ecologice sunt tot mai drastice, iar dacă acestea nu sunt într-atât de resimțite la moment în țara noastră, observăm o sumedenie de legi aplicate pe teritoriul Uniunii Europene, care vin să interzică exploatarea vehiculelor ce au un coeficient prea mare de emisii nocive.

În legătură cu acest lucru, există automobile civile folosite de cetățeni de zi cu zi, dar sunt și modele mai speciale care pot fi catalogate drept mașini de colecție, care nu sunt rulate zilnic sau folosite în scopuri comerciale și se clasează într-o categorie specială. Din acest motiv AO ”Retromobile”, care face parte din Organizația Mondială a Mașinilor Retro, este însărcinată de a face expertiza mașinilor ce se vor a fi înmatriculate la noi în țară, conform unor criterii speciale.

Această inspecție a automobilelor este necesară anume din motivul că, mulți cetățeni folosindu-se de noul regulament privind mașinile de epocă, își aduc automobile vechi obișnuite și le devamează la un preț redus pentru a le folosi zilnic sau în scopuri comerciale!

Pentru ca un vehicul vechi să fie eligibil pentru devamare, acesta trebuie să întrunească unele condiții. Mai exact:
- să reprezinte un automobil în starea sa inițială, fără modificări ale motorului, șasiului, direcției și sistemului de frânare
- să fie fabricat cu cel puțin 30 de ani în urmă
- să reprezinte o etapă importantă în dezvoltarea tehnologiilor, face parte din patrimoniul cultural și tehnic
- să fie păstrat și îngrijit într-o stare corectă din punct de vedere istoric
- să reprezinte o mașină rară sau emisă într-o serie ce nu depășește 100.000 de unități
- să nu fie utilizat drept automobil de fiecare zi
- să reprezinte obiectul unor tranzacții speciale în afara operațiunilor comerciale obișnuite cu produse similare de uz general
- să aibă un preț ridicat
- să se poată fi demonstrat că mașina a fost folosită în timpul unui eveniment istoric semnificativ sau a aparținut unei personalități notorii
- a participat în curse, este un automobil destinat și utilizat exclusiv pentru competiții, sau a înregistrat realizări sportive semnificative în competiții de prestigiu

Spre exemplu, dacă ar fi să luăm un automobil Volga (GAZ-21) care a fost asamblat în periada anilor 1952-1970, într-un număr total de 639.478 de unități, acesta nu va fi eligibil pentru a fi devamat. Însă dacă automobilul a aparținut lui Leonid Brejnev sau a participat la Parada dedicată primului zbor al lui Gagarin în cosmos, acesta deja reprezintă un exemplar unicat, de colecție și poate fi vămuit”, declară Vitalie Didenco. 

Un alt exemplu poate servi BMW E9, care reprezintă un automobil vechi asamblat într-un număr total de doar 30.546 de exemplare! Adică absolut eligibil pentru import.

Aceste reguli oarecum dure se aplică pentru că, AO ”Retromobile” vrea ca în viitor mașinile de epocă să fie scutite integral de impozitul pe drumuri, taxa pentru asigurare obligatorie și revizie tehnică. În schimb aceștia vor alege și accepta doar mașinile rare și speciale care parcurg puțini kilometri, ca regulă fiind scoase pe drumurile publice doar în zilele de weekend sau pentru a fi expuse la evenimente speciale.

Standardele după care sunt identificate automobilele ca fiind eligibile sunt aprobate de către Ministerul Culturii! Iar experții care se ocupă de inspecții sunt instruiți de comisia tehnică a F.I.V.A. (Federation Internationale des Vehicules Anciens)”, spune în interviul pentru Autoexpert.md, Vitalie Didenco.

Dacă totuși am vorbit despre proceduri și despre faptul că unele automobile nu sunt acceptate, iar unii din voi poate au un automobil care întrunește condițiile specificate mai sus, în continuare vă informăm care sunt prețurile și procedura pas cu pas de înmatriculare a unui vehicul istoric!

Așadar, Legea nr. 288 din 15 decembrie 2017 privind modificarea și completarea unor acte legislative (Codul Fiscal) a redus accizele la importul de autoturisme de epocă, ceea ce face mult mai ușor importul acestora. De la 1 ianuarie 2018, o mașină retro poate fi importată în Republica Moldova la o rată de:
- De la 30 la 39 de ani inclusiv - 40.000 de lei
- De la 40 la 49 de ani inclusiv - 30.000 de lei
- Peste 50 de ani - 20.000 de lei

Procedura de import a uneimașini de epocă (mașină istorică) este următoarea:
1. Solicitantul caută un vehicul istoric veridic.
2. Solicită vânzătorului documentele din cartea de service auto, fotografiile, orice alte documente care atestă valoarea istorică a automobilului.
3. Completează o cerere și lista de verificare, cu documente care confirmă valoarea istorică a mașinii și o expediază pentru expertiza tehnico-istorică la adresa [email protected].
4. Este primit un răspuns, deobicei în decurs de o săptămână, cu verdictul  expertului, la e-mailul indicat în cerere. 5. Dacă în urma expertizei automobilul se clasează drept unul istoric, solicitantul transmite Ministerului Culturii o cerere de examinare și primește un certificat special de confirmare, care este prezentat la autoritatea vamală și care servește drept bază pentru vămuirea preferențială a autovehiculului. - practic o procedură formală. Ministerul Culturii fiind deja înștiințat odată ce cererea ajunge la AO ”Retromobile”.
6. Se achiziționează automobilul istoric! 6. După livrarea autovehiculului la punctul de control vamal, se prezintă mașina și certificatul Ministerului Culturii pentru verificarea numerelor caroseriei, motorului și șasiului.
7. Mașina se vămuiește în mod preferențial, se introduce în țară și se înmatriculează, folosindu-se o serie specială de numere.

IMPORTANT!

  1. Autovehiculele de epocă importate în mod preferențial nu pot fi utilizate pentru călătoriile de zi cu zi sau utilizate în scopuri comerciale . În caz contrar, se poate aplica procedura de anulare a avizului experților, recalificarea mașinii în codul de produs 8.703, neretrocar și vămuirea în mod obișnuit sau scoaterea vehiculului din țară! 
  2. Dacă mașina pe care doriți să o vămuiți nu a fost recunoscută drept vehicul istoric, puteți contesta în instanța de judecată decizia experților și să cereți o inspecție repetată sau adăugătoare unde pot fi implicați și reprezentanții Ministerului Culturii.
  3. Există posibilitatea de a devama și un automobil într-o stare defectă sau care necesită  restaurare completă. Însă în acest caz va trebui pe lângă documentele care atestă proveniența automobilului istoric, să demonstrați că vehiculul va fi reparat ca într-un final să devină o piesă de colecție care nu va fi folosită în scopuri comerciale!

Recomandate:

Ford ar putea construi un nou SUV, complet nou. Va fi dotat cu motor hibrid - Photo
Noutăți
Ford ar putea construi un nou SUV, complet nou. Va fi dotat cu motor hibrid

Ford planifică să construiască, în viitorul apropiat, un nou model în Spania. Modelul va avea forma unui SUV, va fi dotat cu sistem de propulsie hibrid și cel mai probabil că va fi produs

Inna
Porsche va continua să producă motorul V8 și după 2030 - Photo
Noutăți
Porsche va continua să producă motorul V8 și după 2030

Potrivit unui oficial Porsche, propulsorul V8 va fi produs și după anul 2030. Ca acest lucru să fie posibil, motorul va fi adaptat noilor norme de poluare Euro 7. Totuși, acesta ar putea fi

Inna
Lamborghini își schimbă identitatea! A fost modificat și logo-ul - Photo
Noutăți
Lamborghini își schimbă identitatea! A fost modificat și logo-ul

Constructorul italian de automobile a prezentat noua sa identitate de marcă. În acest context, viitoarele modele vor primi un logo revizuit. Logo-ul de fapt nu a fost revizuit substanți

Inna
Mustang are un pachet vizual nou, cu ocazia celor 60 ani de la debut - Photo
Noutăți
Mustang are un pachet vizual nou, cu ocazia celor 60 ani de la debut

Constructorul american de automobile a publicat câteva imagini sugestivă, în care dezvăluie noul pachet vizual pregătit pentru Ford Mustang. Astfel, americanii celebrează cei 60 de ani de

Inna
În 2023, India a importat cantitate record de combustibili în Republica Moldova - Photo
Sociale
În 2023, India a importat cantitate record de combustibili în Republica Moldova

Potrivit ANRE, pe parcursul anului precedent, în Republica Moldova s-au importat 907.921,3 tone de produse petroliere (motorină, benzină şi gaz lichefiat). Dacă să comparăm cu anul 2022, ci

Inna
De pe 1 aprilie, candidații nu vor putea susține examenul auto în orașul Criuleni - Photo
Sociale
De pe 1 aprilie, candidații nu vor putea susține examenul auto în orașul Criuleni

Agenția Servicii Publice anunță printr-un comunicat că, începând cu 1 aprilie, va fi exclusă posibilitatea susținerii examenului auto în orașul Criuleni. Prin urmare, candidații

Inna
Prima actualizare majoră după 15 ani de pauză! Toyota publică o imagine cu 4Runner - Photo
Noutăți
Prima actualizare majoră după 15 ani de pauză! Toyota publică o imagine cu 4Runner

După o pauză de 15 ani, Toyota 4Runner se pare că este pe cale să primească prima actualizare majoră. În această ordine de idei, constructorul nipon a publicat o imagine teaser cu noua iterație

Inna