Util: Află totul despre tipurile de punți și suspensii pe care le au mașinile noastre!

De Pavel   |  29 Mai, 2019

Distribuie :

Primele automobile erau proiectate exact ca locomotivele: singura metodă de ameliorare a terenului accidentat pentru șofer era scaunul sau grosimea anvelopei. În timp însa, mașinile au primit sisteme de suspensie din ce în ce mai elaborate, astfel încât în ziua de azi conducem autoturisme sigure și care stau bine în viraje, dar totodată ne oferă și un confort sporit. Iată exact ce se întâmplă sub mașinile noastre, acolo unde umblă doar mecanicii și, ce fel de punți și suspensii ne țin rotile în contact cu asfaltul.

Putem încadra ponțile vehiculelor în două categorii mari și vaste: vii (cele care asigură și tracțiunea) sau moarte (cele care nu au tracțiune). Dar la fel de bine putem cataloga o mașină și după designul punții. Astfel, punțile pot fi rigide, pe bascule sau semi-rigide. Fiecare dintre aceste categorii are la rândul său mai multe tipuri de punți pentru automobile care se numesc în funcție de tipul suspensiei.

Trebuie neapărat să cunoașteți că, felul suspensiei de pe mașină, merge întotdeauna mână în mână cu felul punții. De exemplu, o suspensie independentă nu va fi niciodată împreună cu o punte rigida pe un automobil. Toate aceste lucruri depind de tipul mașinii pe care sunt montate aceste subansamble, dar și de evolutia domeniului auto în timp.

Dacă în domeniul punților lucrurile stau destul de simplu, pentru că avem de-a face numai cu câteva tipuri, cu suspensiile treaba este mai complicată. Însă ca să terminăm mai repede cu felurile de punți pe care le putem întâlni pe mașinile noastre, trebuie să le amintim, dar și să explicăm la ce folosesc.

[gallery size="large" ids="101157,101160,101161,101158,101159"]

Tipuri de punți auto

1. Puntea rigidă este prima punte cu care au fost dotate mașinile. Acestea veneau împreuna cu suspensiile de foi de arc, așa cum mai găsim astăzi doar pe remorci. Punțile rigide sunt în prezent folosite numai pe anumite vehicule comerciale și de teren, acolo unde ținuta de drum impecabilă este compromisă în favoarea durabilității în teren accidentat. O astfel de soluție mecanică are ca scop protejarea planetarelor, acestea fiind în interiorul carcaselor de fier. Printre mașinile care au punți rigide și în față și în spate se regăsesc: Jeep Wrangler, Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Suzuki Samurai, Jeep Grand Cherokee ZJ, Land Rover Defender sau mașinile vechi IMS.

[caption id="attachment_101162" align="alignnone" width="640"] Jeep Wrangler cu ambele punți rigide[/caption]

ATENȚIE! Punțile rigide nu trebuie să fie mereu "vii", adică să asigure tracțiune. În trecut, mașinile cu RWD aveau și pe față punți rigide, până la apariția sistemelor moderne de suspensie.

În schimb, mașinile care aveau puntea spate rigidă și cea de pe față independentă au fost destul de multe la număr. Mai toate automobilele cu tracțiune spate au avut până de curând punți rigide pe spate, din cauza costurilor reduse la fabricație. Ford Mustang a fost probabil ultimul model cunoscut care a folosit puntea rigidă pe spate până la apariția generației din anul 2014.

[caption id="attachment_101163" align="alignnone" width="640"] Punte spate rigidă cu amortizoare și arcuri[/caption]

2. O punte pe bascule se referă în special la faptul că are roțile cu suspensie independentă. Adică planetarele nu se mai învârt în interiorul axului, ci libere, dacă vorbim de o punte vie. În plus, o punte rigidă este practic un singur corp mare și greu, în timp ce o punte pe bascule este compusă din mai multe piese, dar mult mai mici ca și dimensiune. Punțile pe bascule pot fi întâlnite la orice mașină în ziua de astăzi, atât în față, cât și în spate. Majoritatea mașinilor moderne au renunțat la cele rigide în favoarea celor pe bascule, pentru a putea monta sisteme mult mai performante și mai sigure de suspensie.

[caption id="attachment_101164" align="alignnone" width="640"] Punte pe bascule[/caption]

3. Puntea semi-rigidă este întâlnită pe roțile din spate la mașinile cu tracțiune față. Este un compromis care reduce costul între cea rigidă și cea pe bascule. Discutăm tot despre o singură bucată metalică, dar care are o mobilitate crescută datorită unor brațe cu o bucșă mare ce-i permit o mișcare verticală. Mașini din clasa medie, care nu au prețuri foarte mari la vânzare, au suspensia pe bascule doar pe față, în timp ce pentru spate apelează la un astfel de sistem. Fiecare roată nu este mobilă independent ca în cazul unei punți pe bascule, însă cu ajutorul mișcării verticale crește aderența față de o punte rigidă convențională.

[caption id="attachment_101165" align="alignnone" width="640"] Renault Megane RS are pe spate o punte semi-rigidă, nu independentă[/caption]

[caption id="attachment_101166" align="alignnone" width="640"] Punte semi-rigidă de Renault Megane[/caption]

Tipuri de suspensii

Pentru mașinile cu punți rigide există trei feluri de suspensii: pe foi de arc, pe arcuri sau pe bare de torsiune. În toate cele trei cazuri există amortizoare. Foile de arc, arcurile obișnuite sau barele de torsiune au rol de "elasticitate" a mișcării punții. Fiecare din aceste sisteme vine cu plusuri și minusuri, însă în prezent s-a păstrat cel mai bine sistemul pe arcuri de tip spirală combinat cu amortizoare.

În cazul autoturismelor normale, de stradă, cu tracțiune față, dotate pe spate cu punți semi-rigide, sistemul este același. Suspensia punții spate se face fie cu arcuri și amortizoare separate, fie cu arcul pus direct pe amortizor. Foile de arc și barele de torsiune sunt întâlnite numai în cazuri izolate și excepționale, pe vehicule comerciale sau de gabarit mare.

Foile de arc se bazează pe elasticitatea materialului din care sunt făcute, în timp ce barele de torsiune pe capacitatea de rasucire în jurul axei unei bare de metal. Ambele soluții sunt de tip vechi și nu au avantaje clare față de arcurile-spirală.

[gallery td_gallery_title_input="Bara de torsiune" size="large" ids="101167,101168,101169"]

[caption id="attachment_101170" align="alignnone" width="640"] O mașină cu bare de torsiune nu are arcuri convenționale, are doar amortizoare[/caption]

Mai există un ansamblu de punte/suspensie spate derivat din cea rigidă numit De Dion. Aceasta punte a devenit celebră grație brandului Alfa Romeo care vroia să păstreze un echilibru al greutății față/spate și a montat pe diferite modele cutia de viteze exact între roțile spate. Suspensia De Dion nu este independentă, ci doar mărește puțin mobilitatea roților prin design, însă principalul avantaj este că puntea, nu mai este fixă prin axul care adăpostește planetarele, ci printr-o structură de formă triunghiulară, care îi permite să fie mai ușoară. Totuși, aceasta nu reprezintă o formă de suspensie întâlnită azi pe scară largă.

[caption id="attachment_101171" align="alignnone" width="640"] Puntea De Dion: cutia de viteze este fixată de caroserie și roțile de cadrul negru în formă de triunghi[/caption]

Precum toate mașinile de tip autoturism din ziua de azi vin pe puntea față cu suspensie independentă și pe cea spate mai mult de jumătate au început să înlocuiască punțile semi-rigide cu cele independente, pentru un plus de siguranță, nu e de mirare că acest capitol este ceva mai bogat.

Cea mai cunoscută suspensie auto independentă se numește MacPherson. Este o suspensie cu o singură basculă în partea de jos, amortizorul împreună cu arcul fiind montate sus, făcând legătura cu caroseria. Se folosește preponderent pe puntea față, dar și pe spate, în special la mașinile RWD cum este BMW. A devenit atât de populară prin simplitatea sa și prin faptul că este ușoară, iar sistemul este compus din puține piese componente.

[caption id="attachment_101172" align="alignnone" width="640"] Suspensia MacPherson, cea mai banală și veche suspensie, folosită pe scară largă la vehiculele moderne[/caption]

O versiune îmbunătățită a suspensiei MacPherson se numeste Double Wishbone. Numele vine de la cuvântul "Wishbone", adică osul dorințelor. Și asta pentru că e compus din două bascule în formă de iadeș (os, în formă de furcă, de la pieptul păsărilor, format din oasele claviculelor sudate în partea inferioară) sau de litera A. Avantajul acestui sistem este că cele două bascule se mișcă în paralel, lăsând roata în permanență vertical pe carosabil. Este sistemul modern cu care se echipează majoritatea mașinilor în ziua de azi, cel putin pe puntea spate.

[gallery columns="2" size="large" ids="101173,101174"]

Cele mai noi modele lansate recent, în special din gama Premium, sunt dotate cu o suspensie Double Wishbone și mai inteligentă. Aceasta se numește Multi-link și, așa cum spune și numele, fuzeta roții este prinsă de caroserie în mai multe puncte mobile. Această suspensie a fost inventată de cei de la Mercedes-Benz în anii '60, din acest motiv auzim des ca mașinile confortabile să fie comparate în primul rând cu modelele Mercedes.

Cele doua bascule în formă de A sunt formate la rândul lor din câte două brațe independente, plus unul sau mai multe brațe care să îi permită roții o mișcare și mai precisă în contactul cu suprafața carosabilului.

[caption id="attachment_101175" align="alignnone" width="640"] Suspensia Multi-link folosită în prezent pe cele mai luxoase, scumpe și performante automobile[/caption]

O suspensie rar întâlnită este cea care are o foaie de arc montată transversal, adică paralel cu puntea. Această bară de oțel înlocuiește arcurile și oferă o fiabilitate crescută, dar și o ținută de drum mai rigidă. Chevrolet Corvette, până nu demult, avea pe puntea spate o asemenea suspensie, însă la noile generații au înlocuit-o cu brațe independente și arcuri normale.

[caption id="attachment_101176" align="alignnone" width="640"] Suspensia spate de Corvette, cu bara transversală care ține loc de arcuri[/caption]

Suspensii în funcție de "ingrediente"

Chiar dacă aproximativ 90% din numărul total de automobile care circulă în lume folosesc suspensii tradiționale cu amortizoare și arcuri-spirală, există și alte sisteme ceva mai elaborate. Chiar și amortizoarele convenționale sunt fie pe gaz, fie pe aer. Însă nu despre ele vom vorbi aici, ci despre sistemele hidraulice, magnetice sau pe gaz.

Marca de automobile Citroen este bine cunoscută pentru sistemul său de suspensie foarte eficient de tip Hidropneumatic. Adică lichidul hidraulic împreuna cu hidrogenul în stare gazoasă este introdus într-un sistem complex de rezervoare și conducte, care înlocuiesc suspensia obișnuită. Ținuta de drum este mult mai confortabilă, însă complexitatea sistemului i-a împiedicat pe alți producători să adopte aceeași soluție.

[caption id="attachment_101177" align="alignnone" width="640"] Suspensia unui Citroen are în loc de arcuri și amortizoare câte un rezervor pentru uleiul hidraulic și hidrogen[/caption]

Pe lângă sistemul celor de la Citroen, care combină lichidul cu gazul pentru a obține o amortizare suavă a mașinii, mai există sistemul Hydragas, în care suspensia față este legată cu cea din spate. Adică presiunea hidraulică din sistem depinde de obstacolele întâlnite de roți. De exemplu, dacă mașina se deplasează cu roata din față peste un obstacol sau bordură, presiunea trece la roata spate, întărind suspensia pe ea. Când trece și roata spate peste același obstacol, presiunea se duce spre roata din față. Pare un sistem interesant, însă nu a fost produs în masă niciodată, doar pe anumite modele.

Suspensia magnetică sau digitală este cea mai recentă invenție în domeniu. Se folosesc niște compuși magnetici care se întăresc sau se înmoaie în clipa în care trece curent prin ei. Mai exact, confortul și ținuta de drum ale unei mașini pot fi ajustate la apăsarea unui buton, prin întărirea amestecului magnetic din interiorul pistonului (amortizorului). Printre mașinile care sunt dotate cu așa sistem se numără Audi R8 sau Range Rover, însă pentru doritori această suspensie se comercializează și aftermarket.

[caption id="attachment_101178" align="alignnone" width="640"] Suspensia de Cadillac Seville CTS produs în anul 2002, a fost printre primile magnetice, umplute cu FerroFluid[/caption]

Ultimul tip de suspensie neconvențională este cea pneumatică. Adica pe aer. Se știe că aerul poate fi comprimat, spre deosebire de lichid. Și amortizoarele pneumatice conțin aer ce poate fi la rândul său reglat în funcție de ținuta de drum dorită. În prezent există o mulțime de mașini pe piață care oferă suspensii adaptive. Adică în modul Sport mașina este mai rigidă, iar în modul Confort, vehiculul este mult mai moale. Totul se face prin reglarea presiunii aerului din amortizoare. Tot această tehnologie este dusă la extrem și în cazul modelelor modificate de tip Low Rider sau Stance, care au un compresor mare în portbagaj, capabil să facă o presiune mare de aer instant, motiv pentru care mașina sare de la sol, sau este coborâtă și ridicată atunci când vrea șoferul.

[caption id="attachment_101179" align="alignnone" width="640"] Suspensie pneumatică aftermarket[/caption]

[caption id="attachment_101180" align="alignnone" width="640"] Puntea față a unui Porsche Panamera cu suspensie pe aer reglabilă[/caption]

Deși mecanica auto este un domeniu vast, despre care și cei mai experimentați mecanici învață zi de zi, sperăm ca am putut exemplifica și arăta în câteva cuvinte și imagini esențialul despre suspensiile auto.

Un lucru este cert: indiferent de tipul suspensiei pe care îl ai pe mașină, trebuie să te bucuri de o ținută de drum excelentă. Pentru că orice automobil a fost dotat cu puntea și suspensia necesară. Un scenariu ideal ar fi ca toate mașinile să aibă cel puțin suspensii de tip Double Wishbone, dar asta înseamna costuri mai mari, motiv pentru care există cele de tip MacPherson. Sau și mai bine ar fi să ne bucurăm de o suspensie adaptivă, care să ne ofere confort atunci când circulam în oraș sau pe teren accidentat și să ne dea o gardă la sol mai mica și aderență sporită când mergem cu viteză. Din nou, aceste opțiuni sunt rezervate doar automobilelor scumpe, în acest moment.

Asadar, dacă data viitoare mai ajungi la vulcanizare sau la service, nu uita să arunci o privire sub mașina ta. Dacă ai citit ce am scris mai sus, fiarele amestecate cu bucșe de cauciuc, arcuri și amortizoare nu ți se vor mai părea o necunoscută și vei ști exact cum de stă mașina ta așa de bine în viraje și ce piese preiau șocurile gropilor din asfalt, astfel încât tu să mergi liniștit.