UTIL: Știi când trebuie să schimbi bujiile? Vezi cum poți afla cel mai simplu!

De Pavel   |  17 Iulie, 2019

Distribuie :

Bujiile sunt piese componente ale motorului ce au rolul de aprindere a combustibilului în camerele de ardere și se divizează în: bujii cu scânteie (pentru motoarele cu benzină) și bujii incandescente (pentru motoarele cu motorină).

Spre deosebire de bujiile cu scânteie care sunt active pe toată durata funcționării motorului, având rolul de aprindere a amestecului de benzină-aer la fiecare cucli al pistonului, bujiile incandescente au un singur sol, cel de încălzire a camerei de ardere pentru a porni motorul la rece.

În caz că nu erați la curent, bujiile sunt niște piese consumabile care necesită schimbarea la un anumit interval de timp sau kilometri parcurși. Ceea ce bucură, este faptul că acestea sunt suficient de rezistente și ieftine, înlocuitea lor deseori fiind destul de simplă.

Cand trebuie sa schimbam bujiile?

Bujiile manifestă o uzură avansată atunci când zgomotul motorului sună diferit, când consumul de carburant crește, când puterea motorului scade sau atunci când motorul dă rateuri.

La fel, în funcție de starea estetică a bujiilor pot fi indentificate anumite probleme ale motorului. la funcționarea normală a propulsorului, bujiile nu prezintă urme excesive de uzură, având o culoare gri care apare de la depunerile rezultate în urma combustiei.

Atunci când întțlnim ulei pe bujie, acest lucru ne indică faptul că în camera de ardere pătrunde ulei. Acest lucru poate fi cauzat de uzura excesivă a segmenților pistonului sau de nivelul ridicat a uleiului.

Depunerile de carbon pe bujie apare în cazul când amestecul de benzină cu aer este prea bogat. Cauzele producerii acestui fenomen sunt datorate filtrului de aer încărcat, sistemului de pornire la rece defect, compresie scăzută sau voltajul de aprindere prea mic.

Supraîncălzirea bujiei este un indiciu ce relevă răcirea defectuoasă a motorului, amestecul slab benzină/aer sau pierderi ale galeriei de admisie.

Depunerile pe electrodul central al bujiei se pot datora supraîncălzirii din cauza autoaprinderii sau incompatibilității bujiei cu temperatura de funcționare a motorului.

Îngălbenirea electrodului central poate fi cauzată de uzura la temperaturi prea mari (accelerări puternice).

După cum observați, este recomandat să verificăm bujiile la un anumit interval de timp, mai ales datorită faptului ca acestea pot indica starea motorului. Iar dacă observați un simptom dintre cele descrise de noi mai sus, este timpul să înlocuiți bujiile cu unele noi.