De unde provine combustibilul vândut în Moldova? 100% de benzină este importată din România!

De Pavel   |  26 Septembrie, 2019

Distribuie :

În prima jumătate a anului 2019 importul de produse petroliere în Republica Moldova a înregistrat o creştere nesemnificativă de aproape 2% şi a constituit 377.726,7 tone, arată datele publicate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (ANRE), scrie moldstreet.md

Mai mult de 71% din importurile de produse petroliere au fost motorină - 268.765,7 tone, care s-au majorat cu peste 4%. Practic 100% de benzină este importată din România!

În acelaşi timp importurile de benzină au stagnat la niveul de 80.000 de tone, iar cele de gaz lichefiat s-au diminuat cu circa 16% până la 28.826,6 tone. România reprezintă principalul furnizor de produse petroliere deținând din totalul importat o cotă de 100% la benzină și 86,75% la motorină.

"Această tendință se explică prin prezența pe piața autohtonă a companiilor petroliere care dețin rafinării proprii în statul vecin și distanța mică care permite importul pe cale rutieră la costuri relativ mici", explică ANRE

Din celelalte țări furnizoare de produse petroliere principale pot fi menționate Federația Rusă cu o cotă de 7,83% la motorină, Belarus cu 4,17% la motorină și Bulgaria cu 1,18% la motorină.

Importurile de gaz lichefiat sunt efectuate din trei țări: Federaţia Rusă, România și Kazahstan. În cazul gazului lichefiat poziția de lider este ocupată de Federația Rusă, care deține o cotă de 43,25%. Această tendință se explică prin faptul că prețul de vânzare a gazului lichefiat din Federația Rusă este mai mic decât în alte regiuni, aceasta fiind urmată de Kazahstan cu 32,51% și România cu 24,24%.

Cât despre preţurle medii de import apoi în dolari acestea au crescut mai lent decât în lei. Factorii principali care au dus la majorarea prețului de import la produsele petroliere principale și la gazul lichefiat sunt creșterea prețurilor la burse regionale și deprecierea monedei naționale în raport cu dolarul SUA, explică ANRE. Un alt factor este majorarea de la 1 ianuarie 2018 cu peste 10% a accizei de import.