Despre Street Racing, curse ilegale, despre cei care se consideră piloți profesioniști, autorități, dar și despre alți jurnaliști
De Redactor AE | 20 Mai, 2020
Accidentul de acum câteva zile a provocat multe discuții aprinse. Cetățenii cer să se facă dreptate, autoritățile promit marea și sarea, iar unele posturi de televiziune și redacții de profil din țară s-au grăbit să polemizeze pe seama tragediei.
În ce privește redacția AutoExpert, am încercat să ne ținem departe de acest subiect. Nu ne-am grăbit să răsărim printre formatorii de opinie. Reacțiile la un asemenea material de autor, pot fi cele mai diferite, iar viziunile personale, nu coincid neapărat cu poziția AutoExpert.
Din acest motiv, am publicat un text maxim posibil de scurt, pe pagina personală de Facebook. Repet, am făcut asta pentru a nu implica redacția în vreun scandal și schimb de opinii, pentru a nu stârni comentarii nocive în adresa AE.
Încurajat însă de prieteni, de cei ce urmăresc postările, și inclusiv de conducerea AE, am decis să republicăm textul, cine știe, poate că nu sunt singurul care gândește la fel.
Voi prelua în totalitate materialul, dar cu mici ajustări, nesemnificative, atât încât să păstrez intactă ideea. Chiar dacă în text veți întâlni și formulări mai puțin ortodoxe, vă rog să le tratați ca atare.
Trebuie să subliniez ceva important, până a vă lăsa să citiți tot materialul. Am fost și spectator și participant, atât la curse legale cât și ilegale (sună foarte înfricoșător termenul). Au fost experiențe foarte scurte, dar suficient încât să văd cum stau lucrurile ”acolo”, în interior și nu doar din postura de om ce vrea să pară corect în fața tuturor și caută să își cizeleze imaginea de perfecționist.
”Despre Street Racing, despre cei care se consideră piloți profesioniști, dar și despre alții - jurnaliști.
Eu tot cred că ”îs olecuțică” din ambele, sau poate deloc. Și tare am încercat să mă țin departe de tot subiectul ăsta ultimile zile, dar forțele întunecate mă atrag tot mai mult. Parcă așa avea ceva de spus...un sentiment ciudat.
Însă ultimul imbold care m-a motivat să o fac, e lupta celor două tabere, olecuțică гоншики cu olecuțică jurnaliști, iar în toată cașa asta, mai intră și societatea, GBM Style.
În diploma mea de la CTC (Colegiul de Transporturi Chișinău) scrie tehnician mecanic, prin urmare îs ”olecuțică” mai apropiat de mașini și motoare decât de jurnalism. De fapt printre jurnaliștii auto, puțini sunt cu adevărat cu diploma de la Facultatea respectivă, prin urmare, îs și ei, doar olecuțică jurnaliști. Iar despre motoare, principii de funcționare, tuning, tehnică, sau o oarecare experiență în a repara ceva - nici nu mai comentez, risc să îi supăr. Cum s-ar zice, trecem peste. Iată o tabără, cei corecți, jurnaliști, formatorii de opinie, criticii.
De cealaltă parte avem și oamenii care se identifică de la un timp street raceri. Ei tot au foarte puține în comun cu acest sport. Iluzioniștii de obicei posedă un automobil ce se prezintă în condiții de fabrică și pe care cu investiții minime l-au adus la un ”nivel” ce le permite să se dueleze, verbal mai mult, cu alții tot așa de raceri. Un fel de wanna be Paul Walker în varianta moldovenească.
Și iată că, în mediul online, după ce o pocnitoare de om, ucide două persoane nevinovate, din dorința lui de afirmare în fața unei femei ușuratice (să nu îi zic altfel), se începe lupta între ei/noi/voi.
Războiul ăsta rece, al declarațiilor curajoase este alimentat de jurnaliștii și oamenii cărora sintagmele curse auto și street racing le fac părul măciucă și, paradoxal, sunt atât de inițiați în subiect, încât sunt și eu (sau președintele) în medicină - fix olecuțică. De aici și toată buba.
Să le luăm pe rând.
Sunt conștient că unii care vor citi acest text (sau poate greșesc) își vor bandaja orgoliul sângerând și nu vor accepta să creadă sau să înțeleagă măcar 29% din ce scriu, prin urmare nici nu mă aștept la vreo reacție sănătoasă. Copiii lu mami și tati probabil vor mai publica un story pe insta în care să le povestească abonaților 15+ cât de nedreaptă e viața față de ei.
Colegii mei, sper să fie un pic mai receptivi. Totuși vorbim de domeniul auto, nu ar trebui să confundăm sau să mixăm bădăranii cu pasionații de curse.
Street Racing este un fenonem care s-a născut în SUA. Este o mișcare ce nu se va pute fi stopată vreodată, indiferent de impedimente și indiferent de acțiunile polițiștilor, oriunde în lume. Cursele auto ilegale au existat și continuă să existe, printre noi, chiar dacă le ignorați.
Nu trebuie să vă fie de mirare că se întâlnește și la noi, doar că într-o formă foarte primitivă, atât de primitivă încât nimeni nu vrea să o recunoască măcar.
Primitivă pentru că o bună parte din participanți și spectatori, au un nivel de cultură oarecum apropiat de cel al șoferului cu Audi S8. Sunt ghidați de dorința de afirmare mai mult, decât de pasiunea pentru mașini sau curse. Dețin un ”tazic” cu 4 stickere, 3 becuri și un soft la motor. Cu tazicul respectiv merg la muncă și înapoi, iar spre seară se transformă în fanii Fast and Furios.
Nu au școală, nu au pregătire și cel mai important, nici nu au de unde învăța! Plus că, scuipatul de semințe poate aduce cam aceeași satisfacție ca și cursa în sine, deci e ok. Rămânem primitivi.
Avem vânători care ucid animale - pentru ei sunt create condiții și chiar legislație. Avem pasionați de fotbal, pentru ei sunt create condiții. Avem pasionați de maraton și alergat, pentru ei sunt închise porțiuni mari de drum din oraș. Avem minorități cu pasiuni pentru același sex, ei tot au dreptul la manifestații și la „înțelegere”, avem pentru toși fiecare câte puțin, dar iată că pentru pasionații de automobile și curse, nu avem nimic...
Nu poți suprima dorința oamenilor de a concura, este atât de naturală și de veche, atât de instinctivă și de banală încât o poți pune la egal cu dorința de mișcare, pofta de mâncare sau somnul. Ea simplu există și va exista, încă de la primul Ford Model T construit.
Cumva însă societatea vrea să îi ignore complet, să nu mai existe, să nu țină cont de ei sub nici o formă, denigrați, izolați și uite că în rezultat, ei se transformă în street raceri. Nu, nu în cretini cu mașini scumpe care nu recunosc culoarea roșie a semaforului sau din ”neatenție” zboară cu 180-220 km/h prin oraș, nu! Ăia sunt alți oameni, noi vorbim strict de cei pasionați de curse, aka гоншики.
De obicei preferă să se adune în grupuri mici, departe de ochii lumii, nu foarte departe de oraș, unde au LOC (asfalt bun sau drum drept). Pentru că alte locații NOI NU AVEM! Zic noi pentru că și jurnaliștii auto, să recunoască, făcând teste și reviewuri la mașinile noi, încalcă regimul de viteză pe drumurile publice. Nu trebuie să vă aduc dovezi, noi toți am făcut asta!
Din numărul total de participanți și cei adunați la cursele ilegale, care repet, nu au loc în oraș, doar vreo 20% sunt cei care cu adevărat participă, restul însă, sunt doar spectatori. Și iată că i-am identificat pe raceri, i-am izolat și mergem mai departe. Cine sunt restul 80%? Spectatorii.
Spectatorii, sunt cei mai periculoși. Ei habar nu au ce se întâmplă, nu țin cont de nici o regulă, aleargă liber pe șosea, consumă băuturi alcoolice, sunt praf la capitolul etică, experiență, reguli de comportament, abilități, dar îi mână acolo în turmă și îi pune în mișcare dorința de afirmare.
După curse, sau inspirați de ceea ce văd la alții, + dorința de a povesti vecinului cum el ”o trăsnit” nu știu ce mașină, cum el o zburat cu C43-ul în panou, cum EA s-a filmat cu M4-ul cu 200 kmh/h pe bd Ștefan cel Mare, cum o mers cu piciorul pe geam ca să intre în grupul de instagram bespredel.777.md, majory_maldovy, sau whatever alte aglomerații de organisme unicelulare promovate în online, începe trash-ul.
Curse de la semafor la semafor, muzica la maximum, ignorarea regulilor de circulație și desigur că la scurt timp se lasă văzute și rezultatele. Din cauza lor au loc și accidentele care le vedem zilnic. Jetta răsturnată în șanț, S8-ul în intersecție, Cayenne-uri pe contrasens, A4 cu stroboscoape, BMW-uri prin copaci, etc. Și, diferența majoră dintre raceri și spectatorii sau cei ce se vor mari piloți, pe care polițiștii antrenați în simularea asigurării ordinii publice nu o văd, este lipsa de cultură în rândul șoferilor și cel mai important, mita care le este oferită ca să scape.
Iată de unde vine problema. Voi ați crescut generații de acrobați, limitându-i pe unii și dându-le libertate deplină în fața legii, altora.
Ați limitat la maximum, ați distrus și nici nu ați contribuit în vreun fel la dezvoltarea unui sport auto în siguranță. Nu există nici un fel de condiții minime măcar, și voi încercați să opriți ce? Să luptați cu ce? Fantomele? Iluziile?
Inspirați de filmele cu Putin, unde nenea arată cu degetul, autoritățile au dat ordin ca mai multe mașini, modificate, din oraș, să fie fotografiate, verificate, pipăite pentru a avea o bază de date. S-a întâmplat chiar ieri asta. Pentru ce??? Se schimbă în vreun fel situația? Adevărații pasionați, cei implicați în cursele auto ilegale, nu sunt într-atât de proști încât să o facă în oraș.
Intimidările de acest sens nu sunt rezultatele unor strategii orientate spre un rezultat, sunt doar manifestarea frustrărilor unor persoane, incapabile să gestioneze o situație în țară, la fel cum a fost incapabil să gestioneze situația polițistul în altercația cu motociclistul.
Înțelegeți că sunt două categorii de persoane diferite, cei ce se vor tari și mari și cei ce participă regulat la cursele auto. Și iată că de aici mi-am luat supărarea pe jurnaliștii auto, care sunt total pe lângă ce se întâmplă de fapt, dar au lansat câteva opinii care mâine vor fi considerate un adevăr! Societatea tinde să creadă TV-ul, iar din moment ce au votat cum au votat nici nu mă aștept să judece la rece sau să cântărească câtuși de puțin, afirmațiile bărbaților îmbrăcați la costum care vorbesc atât frumos în fața camerelor de luat vederi.
I-ați pus pe toți într-o oală, fără să înțelegeți fenomenul, fără să identificați problema și fără să vă dați seama de impactul celor spuse.
Ignorând existența corupției, ignorând tot haosul acoperit de polițiști, sub paravanul termenului de curse ilegale, INSP-ul vrea acum să îi terorizeze pe toți laolaltă. Chipurile, au depistat vinovații. Și mulțumită vouă, pretextele lor acum sunt și mai puternice, mai motivate, deși rămân în continuare iraționale. Vă rog nu mai rostiți termenul de curse auto ilegale dacă nu îi înțelegeți definiția.
În viitorul apropiat vor crește amenzile pentru încălcarea regimului de viteză. Amenzi de care vor fi scutiți cei cu tătici și mămici prin parlament, dar care vor lovi puternic în restul șoferi. Situația însă, nu se va schimba radical sub nici o formă.
Am vorbit despre efectul Lety anterior și am spus că va continua prostia, din moment ce există tontul nr 1 care să dea tonul. Atunci trebuia să interveniți, dar din nou, ați simulat legea, mai rău ca cei ce simulează orgasmul. Poftim, iată că avem și consecințele. Nu ai nevoie de statistici făcute în perioada de pandemie ca să prostești masele, nu ai nevoie nici de date fixe, zilnic, este suficient să fii în trafic. Și nu au nici o legătură evenimentele din ultima perioadă, cu (cacofonie) cursele auto ilegale din afara orașului, sau din suburbii.
Disclaimer: Nu se încearcă sustragerea atenției de la cei ce le organizează, nu neg pericolul sporit cărora se expun toți și nici nu tolerez pseudo bloggerii cu acces la internet nelimitat, care la o vârstă înaintată încă mai organizează live-uri cu oameni blocați în periodada de pubertate, adunați la benzinării unde discută a cui e mai lungă sau mai mare, mașina bineînțeles!
DAR
Zilnic, în capitală, au loc mai multe accidente decât are street racingul în toată istoria lui, în MOLDOVA! Nu vorbiți prostii pe la TV, vă rog din suflet. Priviți lucrurile limpede și nu confundați coada vacii cu ștampila primăriei.
Și în încheiere, rețineți, oamenii cu adevărat profesioniști, piloți, participanți, raceri, nu se afișează pe Facebook și nici pe Instagram. Ei sunt departe de ochii lumii și se ascund de camere, de social media, își doresc să facă totul în siguranță, nu sunt în goana după afirmație.
Ei își trăiesc pasiunea, nu cerșesc atenție.
Restul, aka raceri, wanna be, băietu lu tata, autointitulați piloți și participanți, vă îndemn să stați cuminți, тише воды, ниже травы dacă nu vreți să fiți puși la egal cu Ion Tcaciuc.
I'm done!”
O să mai adaug aici doar încă puțin. Nu asociați accidentul de la Bacioi, cu organizarea și desfășurarea curselor auto. Nu era participant, nu era invitat, nu i-a turnat nimeni alcool pe gât și nu l-au impus să se arate în fața tuturor. Era un simplu trecător, era unul din cei care îi întâlnești în trafic, era ca și omul cu Audi S8 și ca și mulți alți îngâmfați, dornici de atenție.
Era unul din oamenii cărora polițiștii i-au iertat comportamentul în trafic, anterior, de mai multe ori, era persoana care scăpa ușor de amenzi și procese verbale, era rodul muncii voastre, stimați oficiali, MAI, INP (INSP) și alții, era oglinda în care se reflectă sistemul juridic și efortul autorităților în lupta cu spiritele.
Acești tineri, nu sunt street raceri, sunt doar persoane fără ocupație.
Nici ăștia, domnilor jurnaliști, nu sunt participanți la cursele ilegale!
Nu suntem noi prima țară, în care au loc astfel de evenimente, organizate în mod frecvent și la care participă foarte multă lume. Însă noi suntem printre cei mai primitivi și grație celor mai ”dedicați și pasionați automobiliști” nu încercăm să soluționăm o problemă, luăm un costum și go la TV să discutăm despre nimic.
Despre cât de fermi și cât de bine înarmați, instruiți și pregătiți să facă față unei astfel de situații sunt polițiștii noștri, vedeți aici.
Probabil că ar trebui să monitorizați mai des rețelele de socializare, ca Facebook și Instagram și să veniți cu propuneri legislative, modificări de lege, prin care să puteți sancționa astfel de activități.
E la modă să fii blogger, să fii cel care instigă la ”bespredel”. Urmărindu-i veți găsi mai multe încălcări decât păzind radarul în tufișuri.
Și gata, asta e ultima. Nu ne vorbiți despre numărul de accidente redus, în ultimile patru luni. Probabil ați absentat sau nu ați știut, dar suntem în pandemie. Era normal ca numărul de accidente să se reducă din moment ce intensitatea traficului rutier a scăzut enorm de mult!
Despre eficiență, despre pregătirea șoferilor, despre capacitatea de a conduce un automobil și despre măsurile INSP, se poate citi ca în oglindă, aici: