Două taxe noi pentru șoferii din Moldova până în 2028. Guvernul pregătește un sistem rutier după model european

De Inna | 9 Octombrie, 2025
Până în 2028, conducătorii auto din Republica Moldova vor achita două taxe separate pentru infrastructura rutieră. Una pentru deținerea automobilului, colectată la nivel local, și alta pentru utilizarea drumurilor naționale, administrată de stat. Măsura, anunțată de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), face parte dintr-o reformă amplă menită să aducă sistemul moldovenesc la standardele Uniunii Europene.
Secretarul de stat al MIDR, Nicolai Mîndra, a explicat la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova că noile taxe vor fi introduse treptat, începând cu anii 2027-2028.
Taxa pentru posesia vehiculului va fi încasată de primării și va fi destinată întreținerii și modernizării drumurilor locale.
Taxa pentru utilizarea drumurilor naționale va fi calculată în funcție de timpul de utilizare sau distanța parcursă, iar monitorizarea va fi realizată printr-un sistem de camere video amplasate pe principalele artere.
Potrivit lui Mîndra, investiția în acest sistem se va amortiza în aproximativ șapte ani, cu o rată de rentabilitate estimată la peste 35%. Scopul final al reformei este ca, până în 2030, între localități să nu mai existe drumuri din piatră spartă, ci doar carosabil modernizat.
Fond Rutier record și investiții masive în infrastructură
În 2025, Fondul Rutier al Republicii Moldova a atins cea mai mare valoare din istorie, peste 2.6 miliarde de lei, alocați exclusiv drumurilor naționale. În primele șase luni ale anului, peste un miliard de lei au fost deja utilizați pentru lucrări de întreținere și reparații.
„Din cele 2.6 miliarde, aproximativ 1.2 miliarde vor merge către modernizarea a 260 km de drumuri regionale. Infrastructura socială, drumuri, apă, canalizare, școli și grădinițe, este o necesitate, nu un lux”, a subliniat Mîndra.
Specialiștii în domeniu consideră că Fondul Rutier trebuie să crească în mod constant, pentru a susține durata de viață a drumurilor, estimată la 20 de ani. „Întreținerea periodică este esențială pentru eficiență și durabilitate”, a declarat Vitalie Rapcea, expert de la Expert-Grup.
Propunere: planificare bugetară pe patru ani
Directorul general al Administrației Naționale a Drumurilor, Sergiu Bejan, susține trecerea la o planificare bugetară multianuală, corelată cu ciclurile politice, pentru a oferi stabilitate atât instituțiilor publice, cât și antreprenorilor.
„Ideal ar fi ca planurile pentru infrastructură să fie elaborate pe durata mandatului guvernului și parlamentului, patru ani, astfel încât atât statul, cât și mediul de afaceri să aibă o viziune clară asupra investițiilor”, a menționat Bejan.
În prezent, Administrația Națională a Drumurilor are 76 de contracte de reparație, 13 proiecte de construcție capitală și șapte proiecte finanțate din surse externe.