Gaz 3101, singura Volga care putea concura cu Mercedes-Benz!

De Andrei Tabuica | 5 Noiembrie, 2016
Volga Gaz-3101 a fost concepută în 1973 și avea ca scop înlocuirea modelul Gaz-24. Mai mult, noul model trebuia să fie un reper în clasa sa, atît pentru piața europeană cît și cea americană.
Lucrărle de proiectare asupra unui predecesor al renumeti Volga Gaz-24 au început în 1967, cu mult înainte ca modelul să apară pe piață! Noua generație trebuia să dispună de motor V6, cutie de viteze automată, suspensie și interior noi. Toate acestea însă, pe modelul de serie Gaz-3102 nu s-au regăsit.
Prototipul Gaz-3101 dispunea de un design modern și frumos pentru acele timpuri. Mașina avea o formă pătrățoasă, multe elemente cromate la exterior dar și interior. Mai mult, conceptul dispunea de direcție asistată hidraulic, sistem de climatizare cu aer condiționat, cutie de viteze automată și multe alte gadgeturi inovatoare pentru acele timpuri.
Primul exemplar a fost construit la 15 decembrie 1973. Inginerii au acordat multă atenție designului exterior și detaliilor. Printre acestea merită de remarcat blocurile optice barele și de protecție de formî pătrățoase, mainerelor portierelor și elementelor din crom care aveau ca scop să accentuieze apartenența clasei premium a mașinei.
Nu s-a uitat nici de interior, acesta merită aplauzele noastre! Inginerii au creat un bord nou care era ”întros” spre șofer, asemenea celor de la BMW. Astfel, cei de la Gaz vroiau să pună accent și pe partea ”sportivă” a mașinei. Anume acest bord doar că simplificat și mult mai urît a apărut pe versiunea de serie, modelul Gaz 3102. Cît pe ce să uit, ... peste 8 ani!
Inițial, mașina avea sub capotă un motor V8 de 4,25 l volum, preluat de la camionul Gaz 53. Acesta livra 115 CP și prezenta o realizare pentru acele timpuri. Totuși, scopul inginerilor era altul, să monteze sub capotă un motor V6 de 3 l volum!
Noul propulsor a fost testat de ingineri încă la mijlocul anilor 60, a trecut cu brio toate verificările și trebuia să apară pe Gaz 24. Totuși, acesta nu a fost regăsit pe modelul de serie iar constructorii aveau mari speranțe că acesta va debuta pe modelul Gaz 3101. dar, nu a fost să fie, conducerea URSS a acordat prioritate Vaz-ului, astfel, toate resursele au fost direcționate uzinei din Toliati.
https://www.youtube.com/watch?v=ptoWlzX4EOg
Totuși, predecesorul conceptului Gaz 3101 a apărut în producția de serie sub indexul Gaz 3102 doar că abia în 1981, atunci cînd toate inovațiile implimentate în 1973 erau deja depășite. Mai mult, acesta a debutat într-o versiune mult mai simplă, mașina nu avea cutie de viteze automată, motor performant, sistem de aer condiționat și multe alte gadgeturi.
Conducerea URSS a decis că poporul sovietic se poate mulțumi și cu atît.