Lupul în piele de …
De Andrei Tabuica | 5 Mai, 2017
Noua serie 5, lansată recent a debutat cu o gamă relativ mică de propulsoare însă toate, printre cele mai solicitate. Nu ne facem griji de decizia departamentului de marketing al bavarezilor pentru că, știu ei bine ce și cînd să apară pe piață. Aș zice că pașii lor sunt bine gîndiți iar drept dovadă este noul M550 xDrive care, a apărut la momentul potrivit. Și iată, mă văd ajuns la Munhen unde stau în fața unui astfel de exemplar iar prima ce îmi vine să spun este … Să le luăm pe rînd.
Așa dar, noul model creat de divizia M Performance și care poartă indicativul M550i xDrive se impune cu un motor V8 TwinPower Turbo, de 4.4 litri care livrează 462 CP și un cuplu maxim de 650 Nm, disponibil încă de la 1.800 rpm. Pentru a face față propulsorului, inginerii au dotat mașina cu tracțiune integrală cunoscută ca xDrive care poate repartizare cuplul motor nu doar între punți dar și la fiecare roată în parte. De fapt, un sistem verificat și îmbunătățit. La toate, se mai adugă cutia de viteze în 8 rapoarte și suspensia adaptivă, ce coboară garda la sol cu 10 mm.
Performanțe sunt pe măsură și peste concurență. Așa dar, dacă ai optat pentru cutia de viteze Steptronic Sport, prima 100 de km/h poate fi atinsă în 4.0 secunde, viteza maximă fiind limitată electronic la 250 de km/h. Concurența, Audi S6 și Mercedes-Benz E43 AMG reușesc același sprint în 4,4 secunde și 4,6 secunde respectiv. Deci, la acest capitol, cel puțin pe hîrtie, M550 i xDrive este la înălțime.
Să trecem în revistă și tehnologiile. Bavarezii sunt și aici un reper pentru că, odată ce deschizi ușa, întelegi că viitorul este prezent pe mașină! Nu voi enumera toate gadjeturile disponibile de teamă să nu vă plictisesc dar voi remarca cele mai ”high tech” și cu care posesorul unui astfel de exemplar va impresiona de fiecare dată cînd cineva va urca la el în mașină.
[caption id="attachment_77542" align="aligncenter" width="800"] Butoane cu touch screen pentru sistemul de comandă al climatizării (disponibil opțional)[/caption]
Primul lucru care mi-a sărit în ochi” a fost cheia, comparabilă cu un smart phone. Dispune de un display mare pe care este afișată toată informația despre statutul mașinei sau mai pe înțelese, volumul combustibilului, consumul mediu etc. Mai mult, această cheie mai poate și parca mașina. Nu e cazul să descriu procesul, cu siguranța ați văzut pe youtube o mulțime de filmulețe despre cum funcționează. Un alt gadjet remarcabil este sistemul multimedia.
Dimensiunea displayului merită toate aplauzele noastre dar cel mai impresionant lucru este funcția de control al gesturilor. Să fie o blondă cu picioare lungi pe scaunul din față și să vrei să o fcucerești e suficient să-i demonstrezi cum se schimbă volumul sau postul radio. Te asigur, se va îndrăgosti perplet de tine, cel puțin pentru o noapte. Pentru cei care s-au ”născut cu laptopul în mînă” va fi util să afle că sistemul multimedia se poate conecta la serverele Microsoft adică, sincronizează contactele, emailurile etc. Există și pregătirea Apple Carplay iar asta înseamnă că poți să-i dai papuci lui Siri aflîndu-te la volan fără să ții telefonul în mînă. Cei cărora le place muzica, în special sunetul de calitate, pot opta pentru sistemul audio ”Harman Kardon”. Îi asigur că-și merită toți banii.
Acum, cînd am trecut de partea teoretică, să trecem la treabă mai exact, la impresiile pe care le-am avut atunci cînd am văzut mașina, am urcat la volan și am condus-o. Cu riscul să fiu catalogat cu nasul pe sus declar că impresiile trăite de mine sunt printre cele mai obiective și caracterizează în cel mai corect mod noul BMW:).
Așa dar, o dimineață superbă, hotel de 5 stele, primăvară, soare și … zăpadă! Da, da, ceva de genul zilelelor ”negre” trăite de locuitorii capitalei recent doar că spre deosebire de Chișinău, în Germania toate drumurile sunt la timp curățate ( ce păcat, speram să-i testez pe zăpadă tracțiunea integrală ). Pentru o imagine deplină, vă zic că totul s-a întimplat în munți. Știu cei de la BMW cum să ”servească” mașina și cînd e momentul potrivit.
Să începem cu designul, căci el este cel care te face să-ți placă mașina din prima. Modelele disponibile pentru test drive erau vopsite într-un albastru metalizat numit de uzină ”Mediterranean Blue Metalic”. O culoare frumoasă care se potrivește perfect cu elementele cromate ale caroseriei. Poți alege și alte culori însă, declar că cea mai potrivită este ”Carbon Black Metalic”. Vopsită în ea, mașina va arăta cel mai tare din parcare.
[caption id="attachment_77550" align="aligncenter" width="860"] Cea mai potrivită culoare pentru M550i esteCarbon Black Metallic[/caption]
Dacă tot am vorbit de culori, află că negru carbon se va privi perfect cu un interior alb. Să nu încerce nimeni să aducă contraargumente de genul că nu e practic, se murdărește și etc. Oameni buni, M550 i xDrive nu este pentru a căra făină! În el e indicat să urci într-un costum scump, cămașă albă și pantofi pe măsură! Sper că ne-am înțeles.
[caption id="attachment_77551" align="aligncenter" width="1000"] Cea mai indicată culoare pentru interior în caz că ai optat pentru culoarea neagră a caroseriei.[/caption]
Spre deosebire de un seria 5 de serie, caroseria noului arată diferit în cel mai bun sens al acestui cuvînt. Mașina este mai agresivă, mai impunătoare și mai bărbătească. Se deosebește de o mașină dotată cu pachetul M, poate nu cu mult dar fanii acestei mărci vor remarca bara față și spate, eșapamentul cromat și geamurile laterale cu rame negre. Încă ceva, un detaliu foarte important dar care dă notă exteriorului sunt jantele. Să nu economisiți pe jante și să optați pentru cele de 20 de inci - ”double-spoke style 668M”. Declar că sunt printre cele mai frumoase iar în combinație cu celelalte elementele ale exteriorului arată pur și simplu demențial.
Urcat în mașină găsesc un interior sumbru, închis dar înțeleg că este mai special special, de rasă! Nu se deosebește mult de un seria 5 de stock ca și design, calitate a materialelor ( la acest capitol BMW i-a depășit pe Audi și Mercedes) dar are elemente care trădează că ai de-a face cu un pitbull și nu un rottweiler. Altfel spus, avem scaune sport și tapițerie combinată, volan cu coroană mai groasă, levier dar și alte elemente cu sigla M pe ele, pedale din aluminiu și cam atît. Să ținem cont că nu este un M5 dar o versiune menită să se bată cu S6 și E450 AMG.
Un alt element care distinge M550i xDrive de alte modele de serie este sunetul eșapamentului și cadranele de bord. De fapt, ultimile fiind digitale dar diferite de cele regăsite la un seria 5 de serie atunci cînd activezi regimul Sport sau Sport +, lucru pe care l-am și făcut din prima.
Așa dar, primele impresii atunci cînd am pornit la drum au fost .. wau, ce suspensie! Mă așteptam la una rigidă însă confortul ei, în regim standart, Sport sau Sport + a depășit orice așteptare. Suspensia este atît de rafinată, silențioasă și plăcută, încît aveam impresia că mă aflam intr-o mașină de o clasă mai superioară. Au fost și cazuri cînd mi-ar fi dorit o suspensie mai rigidă și asta pentru că, pe denivelări sau la viteze mari, caroseria uneori ”juca”. Să nu credeți că ținută de drum lasă de dorit, dimpotrivă, este demnă de un BMW și pe deplin justifică apartenență la M Performance.
Ce ține de performanțele trenului de rulare, acestea sunt asigurate de mai multe sisteme cum ar fi suspensia M Sport care coboară garda la sol a mașinei, tracțiunea integrală și direcția întegrală la purtător. BMW M550i xDrive este o mașină destinată călătorilor la distanță, să fie condusă pe autostrăzile germane la viteze de peste 200 km/h iar motorul V8 oferă resurse mai mult decît suficient. Reprizele de la orice viteză sunt extrem de rapide, accelerația pînă la prima 100 km/h este mai bună decît la un M5 de generația precedenta dar totodată, confortul oferit rămîne la înălțime.
Pe durata testului am avut parte de porțiuni de drum diferite, zone muntoase, autostradă, străzi înguste și ciclu urban. În toate zonele mașina s-a descuract de minune, pe autostradă cum am și menționat, e ca și în apele sale, în oraș, oferă un confort excepțional, sunetul eșapamentului nu te deranjează, interiorul fiind foarte silențios, pedala de acelerație fiind informativă iar cei 462 CP de sub capotă nu ”aruncă” mașina în față atunci cînd nu te aștepți la asta. În zone muntoase totul este perfect atît timp cît nu exagerezi cu viteza. Totuși, legile fizicei încă nu au fost de nimeni schimbate iar masa mașinei se manifestă din plin în serpantine.
La capitolul propulsor totul este perfect. Un motor performant pe care te poți baza oricînd ai nevoie, fie că accelerezi pînă la 100 sau de la 200 km/h. Singurul neajuns ar fi … consumul. Deși în fișa tehnică este indicat un consum mediu urban de 8,9 l și extra urban de 6,8 l pentru 100 km parcurși, cel realizat de mine ( deseori cu pedala de accelerație în podea ) pe durata testului nu a coborît de 14,5 l! Însă, cei care își permit această mașină nu ar trebui să se uite la consum. Să apese accelerația și să primească plăcere.
Acestea fiind spuse voi trage o concluzie, în special pentru a termina titlul acestui articol. Seria 5 M550i xDrive este cu mult peste concurență, are un preț de achiziție mai atrăgător ( cel puțin în Moldova ), este mai tehnologizat, mai peformant și … dispune de 3 ani garanție și 5 ani deservire gratuită. Ce ține de titlu, corect ar fi: Noul BMW M550i xDrive - lupul în piele de …lup!