Mercedes-Benz ESF 05 este mașina care a făcut istorie și pe care nu ai văzut-o niciodată!

De Andrei Tabuica | 29 Octombrie, 2016
Mercedes-Benz ESF 05 a fost prezentat acum 45 de ani, în 1971. Este un model puțin cunoscut dar unul din sedanurile care a lăsat amprenta asupra tuturor mașinilor Mercedes produse după 1971.
Indesul ESF provine de la Experimental Safety Vehicle iar acest model este al cincilea din această serie de mașini. ESF 05 era al doilea automobil din această serie iar în perioada 1971-1975 au fost produse doar 5 modele: ESF 03, ESF 05, ESF 13, ESF 22 și ESF 24.
Ideia creării acestui automobil a fost dictată de prezența germanilor pe piața americană. Anume în acea perioadă americanii au impus noi standarte de siguranță. Germanii nu au stat mult pe gînduri și au hotărît să le dea o lecție tuturor. Mercedes și-a pus un scop greu de imaginat pentru acele timpuri, să asigure siguranța pasagerilor la un impact cu o viteză de 80 km/h!
Deși se vorbește că au fost construite doar 5 prototipuri din seria ESF, în realitate însă, numărul lor a fost cu mult mai mare. Inginerii supus carsh testelor foarte multe automobile însă publicului, i-au fost prezentate doar aceste 5 modele.
[caption id="attachment_70695" align="aligncenter" width="1500"] Mercedes-Benz ESF 13[/caption]
Mercedes-Benz ESF 05 a fost al doilea model din gamă ESF și se deosebea de predecesor său prin aspectul comic pe care îl avea. De la bara față pînă la grila radiatorului erau 40 de cm! Bara spate era mai puțin extravagantă însă, la fel ca și cea din față, nu era o capodoperă de artă.
Generațiile următoare nu aveau un design atît de caraghios însă, la fel ca și ESF 05, nu te puteau cuceri cu exteriorul său. De exemplu, modelul ESF 13, avea un spațiu gol de 40 cm de la motor pînă la bara față!
[caption id="attachment_70696" align="aligncenter" width="1805"] Mercedes-Benz ESF 24[/caption]
Se vorbește că ESF 05 era și cel mai sigur sedan din lumea în acea perioadă însă, acesta nu era disponibil pentru clienți. Mașina oferea siguranță pasagerilor la un impact frontal sau din spate cu o viteză de 80 km/h. Mai mult, pasagerii se puteai simți în siguranță și la un impact la un impact lateral la o viteză de 25 km/h sau la o cădere în gol de la o înălțime 0,5 m înălțime!
[caption id="attachment_70694" align="aligncenter" width="913"] Mercedes-Benz ESF 13[/caption]
Totuși, acest model nu a fost lansat în producția de serie. De vină ar fi costurile mari de producție. Mercedes-Benz ESF 05 avea o greutate mult peste cea a mașinilor de serie și era cu mult mai lung decît orice model produs în acea perioadă. Însă, anume acestui model trebuie să-i mulțumim pentru apariția sistemului ABS, Airbagurilor, centurilor de siguranță active, amortizoarelor hidraulice și bordului din plastic moale!
https://www.youtube.com/watch?v=LyxPXAHgfAQ
sursa: motorglobe.org