PARCHEZ pe drum, NU-MI PASĂ de alții // Un șofer și-a LĂSAT LADA chiar în mijlocul străzii

De Andrei Tabuica   |  1 August, 2015

Distribuie :

Nu este pentru nimeni un secret că în capitală există problema locurilor de parcare iar unii șoferi, sub acest pretext își demonstrează capacitățile de a parca un automobil în cele mai neobișnuite moduri și în cele ne mai potrivite locuri, indiferent că va încurca pietonilor sau altor participanți în trafic. Un exemplu de „arta parcării inteligente” o dovedește și șoferul automobilului Lada din imaginea de mai sus.

parchez cum vreau 3

Acesta a decis să-și parcheze automobilul perpendicular pe marginea străzii Dacia, nu paralel cu marginea carosabilului, cum ar fi corect și legal. Astfel șoferul a creat impedimente în circulația rutieră, iar ceilalți șoferi fiind nevoiți să-l ocolească. Imaginile cu șoferul care a uitat de bunul simț și de Codul Circulației rutiere au fost făcute publice pe o rețșea de socializare. După ce au fost publicate în grupul de pe facebook Smotra.md, mai mulți utilizatori și membriu ai grupului au taxat dur gestul 

parchez cum vreau 2

În acest context redacția Autoexpert.md vă prezintă câteva reguli de rigoare care vă vor ajuta să nu încălcați legea atunci când opriți, staționați sau parcați automobilul.

1) Oprirea sau staţionarea voluntară a vehiculelor este permisă într-un rând, paralel cu marginea carosabilului (în locurile în care partea carosabilă este lărgită, amplasarea vehiculelor poate fi alta decât cea indicată), dacă prin indicatoare sau marcaj nu este prescrisă altă modalitate. Excepţie de la regulă fac motocicletele fără ataş, ciclomotoarele şi bicicletele, care pot fi oprite sau staţionate pe carosabil în două rînduri.

2) În cazul staţionării, în locurile care nu sânt delimitate prin marcaj, conducătorii de vehicule trebuie să folosească raţional suprafaţa acestui teren.

3) În localităţi oprirea sau staţionarea se va efectua în modul următor: a) pe partea dreaptă a carosabilului cît mai aproape de bordură sau pe acostament; [Pct.68 subpct.3), lit.a) modificată prin HG494 din 08.07.13, MO146-151/12.07.13 art.589] b) pe ambele părţi ale drumului cu circulaţia în sens unic, dacă este liberă cel puţin o bandă pentru circulaţie (autocamioanele cu masa maximă autorizată ce depăşeşte 3500 kg pot opri pe partea stîngă numai pentru a încărca sau descărca bunuri); c) autoturismele şi motocicletele pot fi oprite sau staţionate intrînd parţial ori în întregime pe trotuar, numai în locurile special amenajate, marcate prin indicatorul 5.48.1 sau 5.48.2, precum şi prin marcajul 1.1.1, d). Staţionarea trebuie efectuată în conformitate cu modul indicat pe panoul adiţional 6.8.2, 6.8.3, 6.8.6 – 6.8.9, asociat indicatorului.

4) Pe drumurile din afara localităţilor vehiculele vor fi oprite sau staţionate numai în afara carosabilului, pe partea dreaptă, iar în cazul în care aceasta nu este posibil − cît mai aproape de marginea dreaptă a carosabilului, paralel cu axa acestuia.

Staţionarea de lungă durată (odihnă, popas de noapte etc.) se permite numai în locurile de parcare sau în afara drumului.

69. Oprirea este interzisă:

a) pe trecerile la nivel cu calea ferată şi mai aproape de 50 m faţă de acestea;

b) în tuneluri, pe poduri, viaducte, rampe şi sub acestea;

c) pe platforma drumului în apropiere de curba periculoasă sau sfîrşitul rampei sectorului de drum, în cazul în care cîmpul vizual este mai mic de 100 m, cel puţin într-o direcţie; [Pct.69 lit.c) modificată prin HG494 din 08.07.13, MO146-151/12.07.13 art.589]

d) pe trecerile pentru pietoni şi la o distanţă mai mică de 5 m înainte de acestea;

e) în intersecţii şi la o distanţă mai mică de 15 m de la acestea;

f) pe un spaţiu mai mic de 25 m faţă de locurile special amenajate pentru oprirea vehiculelor de rută sau taximetrelor ori de la locurile semnalizate prin marcajul 1.17, iar în lipsa lor acest spaţiu se determină de la indicatoarele 5.6 – 5.8, dacă prin aceasta se creează obstacole vehiculelor în cauză;

g) în dreptul marcajului longitudinal continuu, în cazul în care conducătorii de vehicule care circulă în acelaşi sens vor fi impuşi să treacă peste acest marcaj;

h) în locurile în care, prin aceasta, devine imposibilă observarea indicatorului sau a semnalului semaforului; i) în locurile în care vehiculul creează obstacole altor participanţi la trafic; j) pe gazoane;[Pct.69 lit.j) în redacţia HG494 din 08.07.13, MO146-151/12.07.13 art.589] k) pe linia de tramvai sau imediat lîngă aceasta, în cazul în care se creează obstacole circulaţiei tramvaielor.

70. Staţionarea este interzisă:

a) în locurile în care este interzisă oprirea;

b) pe drumurile publice cu o lăţime a carosabilului mai mică de 6 m;

c) la ieşirile de pe teritoriile adiacente drumului;

d) pe sectoarele de drum cu declivitate pronunţată, semnalizate prin indicatoarele 1.14.1 şi 1.14.2.

71. 1) Conducătorul poate părăsi vehiculul doar după ce a luat măsurile necesare pentru a exclude pornirea de la sine a vehiculului sau utilizarea lui în lipsa conducătorului.

2) Se interzice deschiderea portierelor vehiculului oprit, în cazul în care se expune pericolului conducătorul sau pasagerii ori se creează obstacole altor participanţi la trafic.

3) În caz de oprire fortuită, în locurile unde oprirea este interzisă, conducătorul trebuie să ia măsuri pentru deplasarea vehiculului din locurile în cauză, iar dacă aceasta este imposibil − să semnalizeze autovehiculul în conformitate cu punctul 37, subpunctul 1), litera b) din prezentul Regulament.

72. 1) În cazul staţionării pe carosabil pe timp de noapte, în locurile neiluminate ale drumurilor publice, autovehiculul trebuie să fie semnalizat conform punctului 34 subpunctul 4) din prezentul Regulament.

2) Pe timp de noapte, pe drumurile publice este interzisă staţionarea maşinilor autopropulsate, a remorcilor, precum şi a vehiculelor cu tracţiune animală.

73. Parcarea vehiculelor este permisă numai în locurile destinate acestui scop, semnalizate prin indicatoarele 5.48.1 – 5.48.3 şi/sau marcajul 1.1.1,d).

În cazul când nu veți respecta aceste reguli simple, agenții rutieri din cadrul Inspectoratului Național de Patrulare, în cazul în care pot demonstra prin material foto sau video că a fost creat intenționat obstacol în circulația rutieră, inclusiv a pietonilor pe trotuar, vă pot sancționa cu o amendă de pâna la 50 unități convenționale (art. 223 CC RM sau conform articolului 238 (Încălcarea regulilor de oprire şi neacordarea de prioritate pietonilor şi altor participanţi la traficul rutier (1) Oprirea în locuri interzise se sancţionează cu avertisment sau cu amendă de 5 unităţi convenţionale. (2) Staţionarea sau parcarea în locuri interzise se sancţionează cu amendă de pînă la 10 unităţi convenţionale cu aplicarea a 2 puncte de penalizare.

poze: smotra.md via facebook

Recomandate:

Stellantis și Amazon își încheie colaborarea pentru platforma auto inteligentă SmartCockpit - Photo
Noutăți
Stellantis și Amazon își încheie colaborarea pentru platforma auto inteligentă SmartCockpit

Proiectul care promitea să transforme experiența la volan pentru clienții Stellantis a fost oficial abandonat. Grupul auto multinațional a confirmat încheierea parteneriatului cu gigantul Amazon

Inna
Mașinile electrice și hibrid câștigă teren în Republica Moldova. Peste 57.000 de vehicule, înregistrate în 2024 - Photo
Noutăți
Mașinile electrice și hibrid câștigă teren în Republica Moldova. Peste 57.000 de vehicule, înregistrate în 2024

În 2024, Republica Moldova a atins un nou record în ceea ce privește numărul automobilelor ecologice. Potrivit unei analize realizate de iData, bazată pe datele furnizate de Centrul Națion

Inna
Ford recheamă peste un milion de mașini. O defecțiune la camera marșarier poate cauza accidente - Photo
Noutăți
Ford recheamă peste un milion de mașini. O defecțiune la camera marșarier poate cauza accidente

Ford a lansat o amplă acțiune de rechemare în service pentru mai bine de un milion de vehicule, ca urmare a unei defecțiuni software care poate duce la blocarea sau întârzierea imagi

Inna
Criză iminentă în industria auto. Deficitul de magneți din China amenință oprirea producției - Photo
Noutăți
Criză iminentă în industria auto. Deficitul de magneți din China amenință oprirea producției

Industria auto internațională se confruntă cu o amenințare majoră din cauza unei crize iminente de aprovizionare cu magneți fabricați din pământuri rare, proveniți în principal din China.

Inna
Accident mortal în Chișinău: o femeie de 73 de ani a fost lovită de un autocamion, în timp ce traversa legal pe trecerea de pietoni - Photo
Accidente
Accident mortal în Chișinău: o femeie de 73 de ani a fost lovită de un autocamion, în timp ce traversa legal pe trecerea de pietoni

O tragedie a avut loc astăzi, pe strada Vadul lui Vodă din capitală, unde o femeie în vârstă de 73 de ani și-a pierdut viața în urma unui accident rutier.Potrivit informațiilor p

Inna
McLaren lansează o ediție aniversară 750S Le Mans. Doar 50 de exemplare, pentru pasionații de viteză și istorie - Photo
Noutăți
McLaren lansează o ediție aniversară 750S Le Mans. Doar 50 de exemplare, pentru pasionații de viteză și istorie

McLaren aniversează trei decenii de la triumful său memorabil în celebra cursă de anduranță de 24 de ore de la Le Mans prin lansarea unei versiuni exclusive a modelului 750S. Creată special pent

Inna