Proiectul Hiriko, soluţie pentru criză
De AutoExpert | 2 Februarie, 2012
Proiectul Hiriko, soluţie pentru criză
Proiectul Hiriko este dezvoltat de MIT (Massachusetts Institute of Technology Media Lab) şi promovat de către AFYPAIDA (Asociaţia pentru Dezvoltarea şi Promovarea Activităţilor Industriale şi Sportive din Ţara Bascilor) împreună cu DENOKINN (Centrul Basc pentru Inovaţie, Antreprenoriat şi Dezvoltare de Noi Intreprinderi) şi cu EPSILON EUSKADI (centru de cercetare şi dezvoltare). Multitudinea de acronime, raportată la dimensiunea maşinii, te face să te întrebi dacă ce vezi aici nu este o treabă serioasă şi nu doar vreun gând insomniac al vreunui designer hiperactiv.
Dar să încercăm o explicaţie mai simplă: Hiriko este un automobil full-electric care vrea să revoluţioneze mobilitatea urbană. Full-electric înseamnă, implicit, mai puţine noxe şi mai puţin zgomot. Dar cum tehnologia electrică nu este CHIAR aşa o exclusivitate în ziua de azi, atunci te întrebi de ce ar fi aşa special? Doar pentru că arată în felul ăsta şi pentru că portiera (unica, defel) care se deschide în faţă ne aminteşte de BMW Isetta?
Păi, fii atent: Hiriko se poate plia în aşa fel încât un smart să pară, prin comparaţie, un hatchback (am zice că ar intra şi într-o geantă de voiaj din aia mare...) şi are toate patru roţile directoare. Luând în considerare că poţi să-l parchezi după dulap şi că are o rază de bracaj care-l face pe iQ să pară autobuz la întoarceri, da - maşinuţa asta chiar vrea să revoluţioneze mobilitatea urbană.
Ce ascunde sub capotă?
Un motoraş electric care te poate plimba până la 120 de kilometri cu un singur "plin" (cu o viteză limitată la 50 km/h). Iar când se termină bateria, trebuie doar să faci o pauză de 15 minute - atât îi trebuie să se reîncarce. Partea asta parcă sună dubios de bine...
... şi asta nu e tot. Nu îţi trebuie permis de conducere pentru a o volăni pe străzile din oraş - asta înseamnă că nu va stârni interes doar în rândul ecologiştilor, ci şi al tinerilor emancipaţi.
Jose Manuel Durao Barroso, preşedintele Comisiei Europene, este peste măsură de entuziasmat de minunăţia asta, declarând că "este o soluţie pentru criză".
Dacă va trece de "marii rechini" - a se citi "concernele mari, producătoare de maşini", atunci Hiriko s-ar putea să aibă... priză la public.