Schemă de milioane din bugetul de stat cu manipularea lungimii drumurilor

De Pavel   |  28 Iulie, 2021

Distribuie :

Autoritățile publice centrale (APC) și autoritățile publice locale (APL) nu dispun de informații veridice privind străzile, drumurile locale și raionale, calitatea și starea lor, constată auditorii de la Curtea de Conturi, care au elaborat Raportul auditului conformității utilizării de către unitățile administrativ-teritoriale a transferurilor din bugetul de stat destinate pentru infrastructura drumurilor.

Potrivit Curţii de Conturi, APL de nivelul II au raportat la Biroul Naţional de Statistică că lungimea totală a drumurilor de interes raional este de 3.564,6 kilometri, dintre care 48,2% sau 1.718,4 kilometri constituie drumuri din beton, asfalt și ciment, transmite Mold-street.com.

Au lungit drumurile cu 30.6 kilometri

În acelaşi timp conform datelor Ministerului Economiei și Infrastructurii, ce au servit ca bază pentru calcularea transferurilor cu destinație specială de la bugetul de stat la cele locale, lungimea drumurilor raionale constituie 3.592,9 kilometri sau cu 30,6 kilometri mai mult ca datele raportate de către APL de nivel II către BNS.

Ţinând cont că pentru lucrările de reparaţie şi întreţinere a drumurilor sunt prevăzute cheltuieli ce ajung şi la un milion de lei pentru un kilometru, apoi astfel unele autorităţi locale obţin nejustificat resurse semnificative de la bugetul de stat.

Potrivit Curţii de Conturi 14 autorități publice locale au prezentat informaţii ce arată că au cu 42 kilometri mai puțin, iar 12APL - cu 72,6 kilometri mai mult.

De exemplu Consiliile Raionale Soroca și Cimișlia au prezentat date Biroului Naţional de Statistică care denotă că lungimea drumurilor este cu 13,4 kilometri mai mică.

Auditorii susţin că nu sunt efectuate lucrări de investigare a rețelei de drumuri publice, inclusiv de precizare a lungimii acestora, cu corelarea a acestor date la formula de calcul a transferurilor.

Totodată autoritățile raionale nu dețin o bază documentară pentru aceste obiective, inclusiv ce ține de pașapoartele tehnice și rapoartele de evaluare tehnică, fișe de evidență a mijloacelor fixe și alte date informaționale etc.

Astfel nouă Consilii raionale auditate nu au asigurat contabilizarea conformă a bunurilor aferente drumurilor raionale, precum: 69 de poduri (cu lungimea mai mare de 10 metri), podețe – 839, pavilioane – 133, indicatoare rutiere – 2.191 unități și plantații rutiere - 61.054 de arbori.

Cum se distribuie banii

Conform Legii fondului rutier şi Legii privind finanțele publice principalele destinații ale mijloacelor Fondului rutier sunt întreținerea, reparația şi reconstrucția drumurilor publice naționale și locale.

Sumele transferurilor cu destinație specială către bugetele locale de nivelul I pentru infrastructura drumurilor comunale şi a străzilor sunt calculate proporțional numărului populației prezente în teritoriul UAT la data de 1 ianuarie, prezentat de către Biroul National de Statistică, precum şi în baza volumului estimat în cuantum de 50% al încasărilor din taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova.

Pentru anul 2020 în total pentru infrastructura drumurilor au fost cheltuite 988,6 milioane lei, cu 33 milioane lei decât a fost prevăzut în bugetul de stat.

211,5 milioane lei sau 20,7% au revenit drumurilor publice din UTA de nivelul II Găgăuzia, mun. Chișinău și Bălți; 527,6 milioane lei sau 51,6% - bugetelor raionale; iar 282,8 milioane lei sau 27,7 % - pentru primăriile centrelor raionale și sătești.

Cheltuielile totale executate la nivel consolidat, înregistrate de autoritățile publice locale pentru „Gospodăria drumurilor” au constituit două miliarde lei, dintre care 1,3 miliarde lei sau 65,8% reprezintă cheltuieli curente.

Recomandate:

Șeful BMW M confirmă! Viitorul M3 va fi primul care va avea și o versiune electrică - Photo
Noutăți
Șeful BMW M confirmă! Viitorul M3 va fi primul care va avea și o versiune electrică

Șeful diviziei de performanță BMW M, Frank van Meel, confirmă faptul că noua iterație a modelului M3 va fi primul care va avea și o versiune electrică. Astfel, reiterăm că următoarea generație M3

Inna
(FOTO) Alfa Romeo 33 Stradale: Supercarul exclusivist testează limitele înainte de livrare - Photo
Teste
(FOTO) Alfa Romeo 33 Stradale: Supercarul exclusivist testează limitele înainte de livrare

Alfa Romeo pregătește livrarea unuia dintre cele mai așteptate modele ale sale, supercarul 33 Stradale, programată pentru luna decembrie 2024. Înainte de acest moment, constructorul italian a pu

Inna
Audi Q5 Sportback: de la platforma PPC la evacuări reale, toate detaliile noului model - Photo
Noutăți
Audi Q5 Sportback: de la platforma PPC la evacuări reale, toate detaliile noului model

Audi continuă succesul modelului Q5 cu lansarea versiunii Sportback, un SUV premium care îmbină eleganța designului cu tehnologia avansată. După ce Audi Q5 a dominat vânzările în 202

Inna
Sfârșitul unei ere! Audi retrage din producție modelul Q8 e-tron - Photo
Noutăți
Sfârșitul unei ere! Audi retrage din producție modelul Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron va fi retras din producție la începutul anului 2025, odată cu închiderea uzinei din Belgia. Modelul, unul dintre SUV-urile electrice emblematice ale mărcii germane, a avut v

Inna
Poliția informează: în unele zone, din centrul țării, persistă ceață densă - Photo
Sociale
Poliția informează: în unele zone, din centrul țării, persistă ceață densă

Potrivit Poliției Republicii Moldova, pe mai multe trasee din centrul țării persistă ceață densă. Din acest motiv, vizibilitatea scade considerabil. "Amintim, că în astfel de con

Inna
Eșecul Taycan redefinește strategia Porsche: combustie vs electrificare - Photo
Noutăți
Eșecul Taycan redefinește strategia Porsche: combustie vs electrificare

Porsche reconsideră strategia de electrificare și ia în calcul dezvoltarea de noi motoare termice pentru modelele viitoare, chiar și pentru cele proiectate inițial ca fiind exclusiv electrice. S

Inna
De la 20 la 400 de lei: Barajul Costești-Stânca, tot mai costisitor pentru șoferi - Photo
Sociale
De la 20 la 400 de lei: Barajul Costești-Stânca, tot mai costisitor pentru șoferi

Taxele pentru mijloacele de transport care traversează barajul Nodului Hidrotehnic Costești-Stânca de pe râul Prut, vor crește considerabil. Decizia urmează să fie aprobată în cadrul

Inna