Șeful BEMOL insistă că nu există nici o înțelegere de cartel, iar unele companii petroliere ar lucra în pierdere!

De Pavel   |  29 Aprilie, 2021

Distribuie :

Rafik Aliyev, șeful companiei Bemol, rețea care tocmai ieri a afișat prețuri majorate la carburanți a fost intervievat de portalul Newsmaker.md. Acesta insistă că în Republica Moldova nu există o înțelegere de cartel între furnizorii de carburanți, ba mai mult, unii dintre aceștia ar lucra în pierdere din cauza presiunii care se pune pe acest domeniu. La fel, Alyiev declară că nu benzinăriile sunt de vină pentru majorarea prețurilor din ultima perioadă de timp, ci statul și evoluția prețului la nivel mondial. 

Potrivit șefului Bemol, așa-numitul raport secret prezentat deputaților, nu este un document secret, ci doar un document obișnuit. „Acesta nu este un raport, este un document preliminar pe care părțile ar trebui să îl discute. Nu a existat încă niciun dialog”.

În ceea ce privește compania noastră, pot spune că nu există înțelegeri cu nimeni. Nu am avut niciodată acorduri privind reglementarea prețurilor cu amănuntul. Stabilim prețul pe baza rentabilității la care avem dreptul. Când vedem că prețul de achiziție se modifică, atunci, în consecință, prețul de vânzare cu amănuntul se schimbă. Toate companiile de combustibil lucrează aproape la fel. O zi mai târziu sau o zi mai devreme prețurile se schimbă. Aici nu este loc de negocieri, piața în sine dictează regulile”.

Ce ține de prețurile carburanților în continuă creștere, oficialul declară că costul este direct inluențat de accizele impuse de stat.

În 2019 accizele au fost de 5.414 lei pe tonă, în 2020 a crescut la 5.960 de lei pe tonă, plus 50 de bani pe litru. În 2021, acciza a crescut la 6.496 de lei pe tonă, sau alți 49 de bani pe litru. Adică timp de doi ani doar din cauza accizei costul benzinei a crescut. Acum priviți cotația de combustibil. În 2019, în primele trei luni, prețul de achiziție a fost de 537 USD pe tonă, în 2020 – 491 USD pe tonă, iar în 2021 – 550 USD pe tonă. În 2019, dolarul valora 17,2 lei, în 2020 – 17,6 lei, în 2021 – 17,5 lei. Datorită diferenței de curs valutar, prețul de achiziție a benzinei în 2020 și 2021 este plus 1%”.

Aliyev spune că anul 2020 a fost unul dintre cei mai dificili din istoria companiei Bemol. Acesta declară că au reușit să supraviețuiască grație stațiilor PECO modernizate, care implică cafenele și magazine, ce au acoperit pierderile din vânzarea combustibilului. Deși, cafenelele oferă acum mai puține venituri din cauza restricțiilor de carantină.

”Să revenim la problema câștigurilor în 2020. Un expert a declarat că prețul petrolului a scăzut cu 67%, iar companiile de carburanți nu au redus prețurile cu amănuntul în consecință. A ajuns la concluzia că am câștigat mult. De fapt, nu este așa. Chiar la începutul crizei pandemice, am fost obligați să nu închidem benzinăriile. Dar granițele erau închise, autostrăzile erau goale, nu puteam trimite muncitori în concediu tehnic pentru că trebuia să continuăm să lucrăm”, a conchis Rafik Alyiev.

Ineviul integral al șefului Bemol îl găsiți pe portalul Newsmaker.md