Știai asta? De unde vine ”regula mânii drepte” sau prioritate de dreapta?

De Redactor AE   |  22 Octombrie, 2019

Distribuie :

Încă din școala ai auzit de regula mânii drepte, sau, mai corect spus, prioritate de dreapta. Este practic cea mai des folosită regulă în traficul rutier și este cunoscută de mai bine de 100 de ani!

Primile reguli de circulație rutieră au luat naștere acolo unde au fost și cele mai multe mașini și respectiv, a apărut și noțiunea de trafic rutier. A fost nevoie de implicarea autorităților pentru a stabili niște reguli de conduită pentru proprietarii de trăsuri cu propulsie mecanică (automobile pe atunci).

Cum Marea Britanie și coloniile engleze, erau principalele pieți de desfacere pentru primii constructori de automobile în anii 1900, tot aici s-a născut și regula cu prioritate de dreapta. După cum știți, încă de pe atunci englezii au preferat banda stângă pentru deplasare și volanul amplasat pe partea dreaptă a mașinii. Iar pentru a intra pe banda ta (adică pe stânga), era firesc să le cedezi celor din dreapta.

Pe stânga se conducea și în Norvegia, Suedia, Australia și chiar și în Rusia, pentru că toți au luat un exemplu de la cei mai înstăriți și mai învechiți în transport. Până și în Franța, unde banda de mers era de dreapta, mașinile aveau la fel, volanul pe dreapta.

Prima convenție internațională s-a născut din necesitatea de a sistematiza traficul rutier, într-un mod organizat și clar pentru toată lumea. Astfel au fost puse bazele primilor reguli de circulație rutieră internaționale, în 1909, la Paris. Aici au fost înscrise primile 15 capitole care să reglementeze traficul rutier și cerințele față de vehicule, cum ar fi numărul unic de înmatriculare, sistemul de avertizare sonoră (claxonul), obligațiunea instalării de semnale luminoase față și spate, dar și regulile de depășire, deplasarea în intersecții, etc. Primile indicatoare rutiere au fost înscrise tot aici, viraj periculos, porțiune de drum cu risc sporit, intersecție, trecere la nivel cu cale ferată sau drum accidentat (cu obligațiunea de a reduce viteza).

Pentru oricare altă situație de trafic, a fost implementat regula mânii drepte/prioritate de dreapta.

În 1926, regulamentul internațional a fost modificat și la cele câteva reguli s-au adăugat altele. Apoi în 1931, la Geneva, regulile circulației rutiere, au fost unificate și adoptate de majoritatea țărilor europene, cu excepția benzii de mers, iar numărul de capitole a ajuns de la 15 la 26. Au urmat multe update-uri, inclusiv cea mai cunoscută, convenția de la Viena, de la 1968. Neschimbată a rămas însă regula cu ”prioritate de dreapta”.

Aceeași regulă au preluat-o chiar și țările care nu au semnat convenția, cum este de exemplu SUA, însă și acolo, regula mânii drepte funcționează!

Convenția de la Viena:

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/crt1968e.pdf

Recomandate:

CATL ridică o megafabrică de baterii în Spania. 4.1 miliarde de euro au fost investiți și mii de muncitori mobilizați - Photo
Noutăți
CATL ridică o megafabrică de baterii în Spania. 4.1 miliarde de euro au fost investiți și mii de muncitori mobilizați

Producătorul chinez de baterii CATL va construi cea mai mare fabrică de baterii din Spania, un proiect uriaș de 4.1 miliarde de euro realizat împreună cu grupul auto Stellantis.Noua uzină va

Inna
Audi creează o interfață nouă pentru modelele care vor fi lansate din 2026 - Photo
Noutăți
Audi creează o interfață nouă pentru modelele care vor fi lansate din 2026

Audi pregătește o serie de transformări majore pentru modelele construite pe platformele PPE și PPC, odată cu gama anului 2026. Noile versiuni ale modelelor A5 și Q5 cu motoare termice, dar și ale ele

Inna
Audi lansează un nou motor pentru A6 și Q5. Este un diesel echipat cu tehnologie mild-hybrid - Photo
Noutăți
Audi lansează un nou motor pentru A6 și Q5. Este un diesel echipat cu tehnologie mild-hybrid

Audi a prezentat o nouă motorizare diesel pentru modelele sale A6 și Q5. Este vorba despre un motor V6 de 3.0 litri, care oferă 299 CP și un cuplu de 580 Nm, suficient pentru accelerații rapide ș

Inna
Hyundai și Michelin unesc forțele pentru a crea anvelope noi, dedicate mașinilor electrice - Photo
Noutăți
Hyundai și Michelin unesc forțele pentru a crea anvelope noi, dedicate mașinilor electrice

Grupul Hyundai și producătorul de anvelope Michelin au semnat un nou parteneriat. Potrivit acestuia, producătorii vor dezvolta o generație modernă de anvelope dedicate mașinilor electrice.Col

Inna
Podul A8, de la Ungheni, prinde contur. Lucrările avansează vizibil pe ambele maluri ale Prutului - Photo
Noutăți
Podul A8, de la Ungheni, prinde contur. Lucrările avansează vizibil pe ambele maluri ale Prutului

Constructorul podului de la Ungheni, parte a viitoarei Autostrăzi A8, a început sâmbătă turnarea fundației și a structurii verticale la pilonii de pe malul drept al Prutului, anunță platfo

Inna
Șoferul unui Volkswagen s-a tamponat într-o stație de așteptare a transportului public. Mașina a ars, iar șoferul a decedat - Photo
Accidente
Șoferul unui Volkswagen s-a tamponat într-o stație de așteptare a transportului public. Mașina a ars, iar șoferul a decedat

Un grav accident rutier a avut loc în dimineața zilei de astăzi, 27 noiembrie. Potrivit oamenilor legii, un Volkswagen s-a tamponat în stația de așteptare a transportului public din a

Inna