Știai asta? De unde vine ”regula mânii drepte” sau prioritate de dreapta?

De Redactor AE   |  22 Octombrie, 2019

Distribuie :

Încă din școala ai auzit de regula mânii drepte, sau, mai corect spus, prioritate de dreapta. Este practic cea mai des folosită regulă în traficul rutier și este cunoscută de mai bine de 100 de ani!

Primile reguli de circulație rutieră au luat naștere acolo unde au fost și cele mai multe mașini și respectiv, a apărut și noțiunea de trafic rutier. A fost nevoie de implicarea autorităților pentru a stabili niște reguli de conduită pentru proprietarii de trăsuri cu propulsie mecanică (automobile pe atunci).

Cum Marea Britanie și coloniile engleze, erau principalele pieți de desfacere pentru primii constructori de automobile în anii 1900, tot aici s-a născut și regula cu prioritate de dreapta. După cum știți, încă de pe atunci englezii au preferat banda stângă pentru deplasare și volanul amplasat pe partea dreaptă a mașinii. Iar pentru a intra pe banda ta (adică pe stânga), era firesc să le cedezi celor din dreapta.

Pe stânga se conducea și în Norvegia, Suedia, Australia și chiar și în Rusia, pentru că toți au luat un exemplu de la cei mai înstăriți și mai învechiți în transport. Până și în Franța, unde banda de mers era de dreapta, mașinile aveau la fel, volanul pe dreapta.

Prima convenție internațională s-a născut din necesitatea de a sistematiza traficul rutier, într-un mod organizat și clar pentru toată lumea. Astfel au fost puse bazele primilor reguli de circulație rutieră internaționale, în 1909, la Paris. Aici au fost înscrise primile 15 capitole care să reglementeze traficul rutier și cerințele față de vehicule, cum ar fi numărul unic de înmatriculare, sistemul de avertizare sonoră (claxonul), obligațiunea instalării de semnale luminoase față și spate, dar și regulile de depășire, deplasarea în intersecții, etc. Primile indicatoare rutiere au fost înscrise tot aici, viraj periculos, porțiune de drum cu risc sporit, intersecție, trecere la nivel cu cale ferată sau drum accidentat (cu obligațiunea de a reduce viteza).

Pentru oricare altă situație de trafic, a fost implementat regula mânii drepte/prioritate de dreapta.

În 1926, regulamentul internațional a fost modificat și la cele câteva reguli s-au adăugat altele. Apoi în 1931, la Geneva, regulile circulației rutiere, au fost unificate și adoptate de majoritatea țărilor europene, cu excepția benzii de mers, iar numărul de capitole a ajuns de la 15 la 26. Au urmat multe update-uri, inclusiv cea mai cunoscută, convenția de la Viena, de la 1968. Neschimbată a rămas însă regula cu ”prioritate de dreapta”.

Aceeași regulă au preluat-o chiar și țările care nu au semnat convenția, cum este de exemplu SUA, însă și acolo, regula mânii drepte funcționează!

Convenția de la Viena:

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/crt1968e.pdf

Recomandate:

Hyundai a anunțat că anumite funcții ale mașinii vor fi disponibile pe bază de abonament - Photo
Noutăți
Hyundai a anunțat că anumite funcții ale mașinii vor fi disponibile pe bază de abonament

Hyundai vine cu un nou anunț pentru clienții săi. Acum, unele funcții ale mașinii vor fi disponibile pe bază de abonament, această abordare fiind creată în special pentru posesorii de automobile

Inna
Ford revizuiește planurile! Va comercializa mașini termice și după 2030 - Photo
Noutăți
Ford revizuiește planurile! Va comercializa mașini termice și după 2030

În contextul vânzărilor sub așteptările producătorului american, a fost luată o nouă decizie cu privire la electrificarea mărcii. Astfel, Ford va continua să comercializeze mașini cu propu

Inna
BMW și Mercedes NU susțin impunerea taxelor de import pentru mașinile chinezești - Photo
Sociale
BMW și Mercedes NU susțin impunerea taxelor de import pentru mașinile chinezești

Uniunea Europeană analizează ideea de a introduce taxe de import pentru mașinile electrice, produse în China. Totuși, producătorii auto BMW și Mercedes nu susțin acest lucru. La momentu

Inna
Succesorul lui Huracan va debuta în doar câteva luni! Ce noutăți aduce - Photo
Noutăți
Succesorul lui Huracan va debuta în doar câteva luni! Ce noutăți aduce

Potrivit informațiilor de ultimă oră, în luna august a anului curent, Lamborghini va dezvălui succesorul lui Huracan. Noutatea cea mare este că modelul aduce un V8 plug-in hybrid, care este crea

Inna
Bentley confirmă! Motorul W12 va avea un succesor - Photo
Noutăți
Bentley confirmă! Motorul W12 va avea un succesor

Britanicii au confirmat că legendarul propulsor W12 va avea un succesor și chiar mai mult, au oferit primele informații despre acesta. Vorbim despre un agregat V8 hibrid, care va oferi peste 750 CP și

Inna