Street Racing-ul asociat cu drogurile! Este noul proiect de lege al ministrului Fadei Nagacevschi

De Redactor AE   |  28 Mai, 2020

Distribuie :

Am trăit să o vedem și pe asta. Cursele auto ar putea fi ”asociate cu consumul de alcool și substanțe narcotice”, în viziunea ministrului Fadei Nagacesvchi!

Se referă mai cu seamă la fenomenul de street racing, însă pornește totul de la accidentul teribil provocat de șoferul unui Audi S8, care a traversat intersecția la culoarea roșie a semaforului, cu viteză excesivă. În viziunea unor ”jurnaliști” sau juriști, ar fi una și aceeași.

Autoritățile și-au propus să întreprindă măsuri drastice pentru a contracara acest fenomen, numit curse de stradă, definit foarte abstract și ambiguu, dar destul de cunoscut în lumea întreagă. Citiți noul proiect și veți afla că ”ai noștri” s-au inspirat din practicile altor țări, fără însă a ține cont de faptul că în acele locații, luate ca exemplu, există și condiții care să stimuleze desfășurarea anumitor competiții, pe circuit închis și în măsuri de siguranță maxime.

Germania, Portugalia, SUA, Ungaria au fost doar câteva țări menționate, însă după cum scriam și mai sus, s-a tras cu ochiul doar la încadrarea faptei respective în cadrul legal, dar au uitat (se întâmplă) să menționeze că tot în acele țări, le-au creat și condiții, un prim exemplu fiind circuitul Nurburgring.

Nu am publicat tot proiectul de lege și intro-ul laconic, selectând doar încadrarea și descrierea faptei în noul proiect de lege propus.

Iată ce scrie domnul Fadei Nagacevschi, ministrul Justiției:

I. Cu referire la cursele ilegale
Se propune completarea Codului penal cu art. 264 care va incrimina
desfășurarea curselor ilegale.
Alin. (1) art. 264 prevede răspunderea penală pentru participarea
conducătorului mijlocului de transport la întreceri, concursuri sau antrenamente neautorizate pe drumurile publice.
Obiectul juridic special al infracțiunii prevăzute la alin. (1) art. 264 din
Codul penal îl formează relațiile sociale cu privire la siguranța traficului rutier.

Conform art. 2 al Legii nr. 131/2007 privind siguranța traficului rutier, prin siguranța traficului rutier se înțelege starea de lucruri în traficul rutier ce reflectă gradul de protecție a participanților la trafic împotriva accidentelor și a consecințelor acestora.

Datorită specificului său, prezenta componență de infracțiune nu are obiect
material, pentru că se atentează la un obiect abstract și anume la siguranța
traficului rutier. Componenta de infracțiune în discuție nu are nici victimă.
Cât privește mijlocul de transport, acesta nu poate să prezinte obiectul
material al infracțiunii examinate. El poate să prezinte exclusiv mijlocul de
săvârșire a infracțiunii prevăzute la art. 264 din Codul penal, în redacția propusă de prezentul proiect.

Latura obiectivă a infracțiunii analizate constă în fapta prejudiciabilă care
constă în acțiunea de încălcare a regulilor de securitate a circulației rutiere.

În acest sens, Regulamentul circulației rutiere aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 357/2009 stabilește expres la pct. 6 interdicția de desfășurare a concursurilor, antrenamentelor sau curselor cu vehicule pe drumurile publice, cu excepția celor autorizate de administratorul drumului respectiv și avizate de poliție.

Organizatorii sunt obligați să întreprindă toate măsurile necesare pentru desfășurarea în siguranță a acestora, precum și pentru protecția celorlalți participanți la trafic.
În context, prin întreceri se înțelege acțiunea de a se întrece și rezultatul ei,
demonstrarea forței în vederea stabilirii întâietății la un concurs sau competiție.
Prin concurs, urmează a se califica acțiunile sportive desfășurate care se
termină întotdeauna cu un clasament și cu acordarea de premii celor mai buni dintre participanți.
(Și dacă nu se dau premii, atunci ce?)

Antrenamentele presupun procesul de instruire sistematică în scopul obținerii unor performanțe sportive.

Menționăm că, principala caracteristică a laturii obiective a respectivei
componențe de infracțiune constă în caracterul ilegal al participării la astfel de curse, or atribuirea legalității se face doar prin autorizarea organului administrației publice cu avizarea obligatorie a organului de poliție.

Într-o altă ordine de idei, menționăm că infracțiunea prevăzută la alin. (1) art. 264 din Codul penal în redacția propusă este o infracțiune formală, ce se consumă din momentul participării conducătorului mijlocului de transport la concursuri, întreceri și antrenamente neautorizate pe drumurile publice.

Un semn al laturii obiective a infracțiunii îl reprezintă mijlocul de săvârșire a infracțiunii. După cum am menționat supra, acesta îl reprezintă mijlocul de transport.

Conform art. 132 din Codul penal prin „mijloc de transport” se înțelege
toate tipurile de automobile, tractoare și alte tipuri de mașini autopropulsate, tramvaiele și troleibuzele, precum și motociclete și alte mijloace de transport mecanice.

AutoExpert: Deci dacă vedeți două microbuze sau troleibuze, care încearcă să se depășească, puteți sesiza poliția, asta va fi calificat drept cursă ilegală!

Potrivit pct. 7 din Regulamentul circulației rutiere, prin „drum public” se
înțelege orice cale de comunicație terestră, inclusiv construcțiile artificiale și drumurile rudimentare, deschisă pentru circulația vehiculelor şi a pietonilor, administrată de un organ abilitat, precum și drumurile de acces pe teritoriile adiacente care nu se află în imediata apropiere a drumului.

Totodată, dacă locul de săvârșire a faptei nu este deschis pentru circulația
vehiculelor și a pietonilor, nici nu este administrat de un organ abilitat în calitate de drum public sau de teritoriu adiacent acestuia, nu vom putea vorbi despre o încălcare a regulilor de desfășurare a concursurilor, întrecerilor și antrenamentelor cu mijloace de transport.

Latura subiectivă a infracțiunii de la art. 264
alin. (1) din Codul penal se caracterizează prin intenție față de fapta prejudiciabilă.
În altă ordine de idei, motivul infracțiunii specificate la art. 264
alin. (1) din Codul penal se exprimă, în special prin superficialitatea manifestată de făptuitor în raport cu respectarea în ansamblu a regulilor de securitate a circulației rutiere. Subiectul acestei infracțiuni este persoana fizică care la momentul săvârșirii infracțiunii a atins vârsta de 16 ani.

În afară de aceasta subiectul trebuie să aibă calitatea specială de persoană care conduce mijlocul de transport. Conducerea mijlocului de transport este acea operațiune prin care o persoană pune în mișcare mijlocul de transport și îl dirijează potrivit scopurilor urmărite de ea. Acest lucru presupune deplasarea mijlocului de transport. Este suficient ca făptuitorul să conducă de facto un mijloc de transport, chiar dacă această calitate nu se sprijină pe o recunoaștere oficială.

Lipsa permisului de conducere nu poate servi ca temei pentru liberarea
făptuitorului de răspundere penală, nu contează nici faptul dacă conducătorul mijlocului de transport este sau nu proprietarul acestuia.

În acest sens, în circumstanțele enunțate mai sus, aplicarea art. 2642
alin. (1) din Codul penal nu exclude aplicarea art. 232 alin. (1) din Codul contravențional (Conducerea vehiculului de către o persoană care nu are asupra sa permis de conducere).
În altă privință, în esență conținutul urmărilor prejudiciabile este ceea ce
deosebește infracțiunile specificate la alin. (2), (4) art. 264 de alin. (1) art. 264 din Codul penal.
Sub un alt aspect, răspunderea penală se agravează dacă infracțiunea
specificată la alin. (1) art. 2642 din Codul penal este săvârșită în stare de ebrietate.
Noțiunea de stare de ebrietate se regăsește la art. 13412 alin. (1) din Codul
penal și anume starea de dereglare psihofuncţională a organismului survenită în urma consumului de alcool, droguri și/sau alte substanțe cu efecte similare.
În aceste condiții trebuie luată în considerare gradul de ebrietate la
individualizarea pedepsei, anume gradul de ebrietate și nu însăși ebrietatea.
Aplicarea prevederii de la alin. (2) art. 2642 din Codul penal exclude referirea la lit. j) alin. (1) art. 77 din Codul penal (aplicarea circumstanțelor agravante în cazul în care infracțiunea a fost săvârșită de o persoană în stare de ebrietate).

În condițiile survenirii urmărilor prejudiciabile de la alin. (2) și (4) art. 2642
din Codul penal în redacția propusă de prezentul proiect, menționăm că acestea trebuie să se afle într-o legătură cauzală cu fapta de la alin. (1) art. 2642 din Codul penal, adică cu participarea conducătorului mijlocului de transport la întreceri, antrenamente și concursuri neautorizate pe drumurile publice. Latura subiectivă pentru infracțiunile de la alin. (2) și (4) art. 264 din Codul penal se caracterizează prin intenție față de fapta prejudiciabilă și numai prin imprudență față de urmările prejudiciabile.

În aceste circumstanțe fapta infracțională se consumă din momentul survenirii urmărilor prejudiciabile, fiind o infracțiune materială.
Totoadată, noua componență de infracțiune cu care se propune a fi completat Codul penal presupune și atragerea la răspundere penală a persoanei care întruneste calitatea de organizator a întrecerilor, concursurilor sau antrenamentelor neautorizate pe drumurile publice.

Potrivit art. 42 alin. (3) din Codul penal, se consideră organizator persoana
care a organizat săvîrşirea unei infracţiuni sau a dirijat realizarea ei, precum şi persoana care a creat un grup criminal organizat sau o organizaţie criminală ori a dirijat activitatea acestora.

Consecvent se impune abrogarea dispozițiilor art. 243 alin. (2)-(4) din
Codul contravențional în vederea evitării paralelismelor juridice, dar și pentru a nu crea o confuzie la nivelul aplicării normelor.