TEST DRIVE cu BMW iX, cel mai nou SUV nemțesc cu Zero Emisii!

De Redactor AE   |  8 Noiembrie, 2021

Distribuie :

Am aflat de venirea noului BMW iX în Moldova cam pe la sfârșit de octombrie și chiar eram curios să îl văd pe viu. M-am convins de multe ori că pozele și comunicatele de presă nu îți vor putea impacta imaginația la fel de puternic precum mașina propriu-zisă. Și iată că acea zi a urmat, și iX-ul mă aștepta în parcarea importatorului BMW în Moldova, compania Autospace SRL. 

Până să ajungă mașina, mi-am trecut în scris câteva gânduri ce urmau să le revizui, după test drive. Să știți că eu nu împărtășesc entuziasmul pentru mașinile electrice. De ce? E mult de povestit. E legat și de ecologie, producție, feeling, sunet, calitate materiale, prezență scenică, etc. Dar, haideți să nu intrăm prea mult în detalii, am deschis doar o mică paranteză.

Nici un EV nu a reușit să mă surprindă până acum. În mare parte, problema se ascunde în ADN-ul lor, producătorii au pus accentul pe ”viitor”, pe ”eco”, pe ”verde”, consum mic și sprinturi halucinante. Atât...

Prezentul care îl trăim este însă altul. Avem nevoie de mașini robuste, pentru drumuri proaste și cel mai important, care pot fi alimentate la orice pas, colț, oră, așa cum ne-am obișnuit. Iar EV-urile...nu intră în această categorie. Dintr-un anume punct de vedere, mașinile electrice sunt mai ușor de întreținut, fiind scutite de mentenanță cu filtre și uleiuri, bujii, sau chiar reparații complexe de motoare cu ardere internă. Însă pentru toate în lumea asta există un preț, iar factura pentru EV-uri încă nu o cunoaștem. 

Având o toleranță zero la cam tot ce e nou și absolut critic față de tot ce lansează BMW în ultima vreme, mă întrebam ce se vrea a fi noul iX? Un alt EV din avalanșa de modele care au inundat piața? Încă o armă împotriva celor de la Mercedes-Benz? Un automobil desinestătător, or o reinterpretare a ceea ce cunoșteam până acum (iX3). E mare sau e mic? E rigid sau e confortabil? Realizat calitativ, asamblat ”la soveste”, sau...cum e?

Tot ce cunoșteam până nu demult era doar faptul că te poate surprinde cu un nou limbaj de design, curajos și futuristic. Risc să spun chiar extravagant, pentru fanii obișnuiți mai mult cu ”operele nemților”, caracterizate prin armonie, echilibru, și sobrietate.

De vreme ce avem de-a face cu un model premium, în special BMW, era firesc să am și unele așteptări. Probabil că nu îmi doream să fiu dezamăgit de ce văd. Din fericire, prima impresie a fost pozitivă, m-a surprins complet. Chiar dacă au trecut câteva zile de atunci și astăzi răsfoind pozele, încă încerc ”să-l înțeleg”, iX-ul are acel vino-ncoa, greu de explicat. Prezența scenică e deosebită, iar ceea ce îl face mai atractiv în ochii mei, este faptul că țintește un alt public - pe cei plictisiți de formele și modelele convenționale (dar încă populare) de la BMW, cum ar fi X3, X5, sau Seria 5. 

x
x
x
x

BMW iX nu apelează la un design țipător, pentru a ieși în evidență, dar o face foarte bine. Masiv, sobru și relaxat, credeți-mă că în cele câteva ore de test, a întors multe priviri, demonstrând că te poate captiva. Se datorează probabil și dimensiunilor sale. În milimetri vorbind, este ceva între X3 și X5. Deși nu-ți dă senzația, dimensiunile sunt foarte apropiate. E mai lung decât X3 (4708 mm) și X5 (4922 mm), având 4953 de mm, dar totodată mai îngust, cu numai 1967 mm în lățime față de 1891 mm (X3) sau 2004 mm (X5). Criteriul de confort însă, ampatamentul - ajunge tocmai la 3000 mm, comparativ cu 2864 pentru X3 sau 2975 pentru X5. Vă dați seama că nu e chiar o compactă de oraș și nu în zadar am ales comparația cu X3 și X5, cele două fiind cele mai populare SUV-uri din gama bavarezilor, în rândul clienților moldoveni. 

Până și prețul de start este de 62.000 de euro, îl plasează în concurs cu cele două SUV-uri, iar dacă adăugăm pe lista calităților faptul că e un vehicul propulsat de motoare electrice și baterii, cu un minim de costuri la întreținere, atunci s-ar putea ca în viitorul apropiat chiar să devină un bestseller.

Versiunea condusă de mine a fost un iX 40, fără i la sfârșit, doar 40. Știu că din obișnuință mulți vor adăuga litera i la sfârșit, dar - nu e corect. BMW a făcut disponibile doar două modele, 40 și 50. Diferența o face capacitatea bateriei, autonomia și desigur puterea maximă. BMW iX 40, are sub capotă două motoare electrice și o baterie cu o capacitate de aproximativ 77 kWh. Din ea se extrag în jur de 326 de cai putere, 650 Nm de cuplu motor (instant) și o autonomie de peste 400 kilometri. Aaaaasta, conform datelor oficiale. În realitate însă, autonomia în condițiile de test, toamnă, frig, climatizor pornit, faruri, încălzire volan, scaune, etc, este de vreo 300 de kilometri - fără exces de viteză sau sprinturi agresive la fiecare semafor or sens giratoriu, unde de altfel vei țâșni primul, pentru că ai cu ce! Accelerația de la zero la prima sută, se face în 6.1 secunde. Să rămâi calm și cuminte, te poate convinge doar indicatorul de autonomie...

Pomenind bateria și caii putere, este necesar, imperativ să vorbim despre reîncărcare. Accesând o stație fast charge, de 150kW, îți poți suplini rezervele de la 10% la 80%, în 31 de minute. La wallbox, priză sau stații cu putere de până la 11kW - reîncărcarea se face în 7.25 ore, de la 0 la 100%. Apropo de fast charge, BMW tocmai a inaugurat o astfel de stație, cu o putere de circa 150kW și la care poate avea acces oricine, contraplată bineînțeles. O puteți accesa prin aplicația EV Point. 

x
x

În ciuda dimensiunilor sale, poate fi ușor condus și de femei, zic asta pentru că mi-am convins soția să urce la volan și să-mi spună ce crede. Cu toate că pentru sexul frumos, puterea instantă poate fi înspăimântătoare la început. Nu sunt sigur că BMW targetează neapărat femeiele, dar ceva îmi spune că acest model, în Moldova, va fi destinația finală pentru familiștilii în căutare de mașina perfectă pentru soție și copii. Un alt plus în susținerea acestei afirmații este senzația de greutate, stabilitate (cântărește 2440 kg) și siguranță. Greutatea în plus - nu e tocmai un argument pro, dar stați să vă explic ceva. 

x
x
x
x
x

Nu vorbim despre kilogramele în plus, ca despre o formă de obezitate! Este acea greutate după care mulți duc dorul, pierdută undeva la granița dintre E38 și E65, E39 și E60, o greutate care aduce și un rafinament. Îl ține bine pe șosea, stă neclintit și, citez, ”nu îl suflă vântul”. Asta mi-a plăcut în noul iX, un ingredient pe care BMW l-a exclus din lista emoțiilor și uite că acum l-am retrăit. De menționat că în ciuda acestei greutăți fizice și vizuale, mașina accelerează și frânează excelent. Chiar surprinzător de bine! 

Cum e cu suspensia?
De fabrică, BMW a prevăzut versiunea 40 (fără i), cu jante de 20 de inch. Ce am testat eu avea roți de 21 de inch și chiar dacă nici în pomină nu sunt pernele pneumatice, înghițea eficient denivelările. Nu e o limuzină și nu trebuie să ai așteptări mari de la ea, dar într-adevăr înghite gropile mai ușor, urmate de un sunet caracteristic pentru BMW dar într-o formă deloc caracteristică pentru bavarezi! Încercam să spun că mi s-a părut confortabil.

Cu soția la volan, eu am urcat în spate și aici deja m-am dezamăgit. Eram în afara orașului, pe un drum greu de numit bun, un drum obișnuit pentru satele moldovenești, ca să îmi dau seama că am simțit perfect tot relieful asfaltului. Fundul săltăreț bavarezii totuși l-au păstrat...

Vorbind despre neajunsuri, aș vrea să mai menționez lipsa butonului BC, de pe maneta de semnalizare. E un switch cu care BMW-știi sunt obișnuiti și cu ajutorul căruia navighezi prin diferite opțiuni și meniuri ale ceasului de bord. Ciudată senzație. Nu am găsit deloc reușită poziționarea încărcătorului wireless pentru smartphone. Atât de inconfortabilă și strict necesară astăzi, în 2021. Să ții telefonul în buzunarul special de pe cotieră, dar conectat la cablu, mi s-a părut o perversiune în cazul lui iX, unde accentul în interior este pus pe minimalism. 

Până la sfârșitul zilei, tot nu m-am făcut comod în scaun. Sunt faine, moi, plăcute la atingere, dar pe partea de reglaje, cred că BMW are modele și mai reușite. Plus că și în adâncime ești limitat de construcția caroseriei. Cele două nu au putut fi compensate de funcția de masaj, pe care apropo, nu am apucat să o testez pentru a-i da o notă. 

x
x
x

Volumul portbagaj - mi s-a părut cam mic. Sunt 500 de litri de spațiu util, dar nu știu dacă cifrele vă ajută să înțelegeți cum arată. Mie unul mi s-a creat senzația că iX-ul, în ciuda autonomiei sale declarate, este o mașină pentru distanțe scurte, numai nu călătorii. 

Virarea în spațiile înguste. Așa cum test drive-ul meu s-a limitat la exploatarea mașinii pe distanțe mici și predominant în oraș, mi s-a părut insuficient unghiul de virare al roților. Știu că nici mașina în sine nu e o buburuză de oraș, dar nici BMW nu a excelat niciodată la acest capitol, deci e un handicap natural. 

Scurt și la obiect.
M-a impresionat dinamica mașinii. Nu șuieră ca un troleibuz și nu te visezi într-un bolid. Sprintează rapid, dar plăcut, în liniște maximă și confort. Fără smucituri bruște și fără să îți ridice stomacul între urechi. Mă repet, iX-ul nu e despre sportivitate și curse de semafor. E orientat spre plăcerea de a conduce, într-un zen absolut. Te predispune spre liniște și calitatea materialelor de asamblare pe interior, combinația dintre modern, futuristic și clasic dar luxos. 

Overall, designul noului iX voluptos și bine definit, cu portiere fără ramă la geamuri, blocurile optice înguste chiar și cu grila falsă de plastic, a trecut cu brio examenul. Aici și-au spus cuvântul și detalii precum mâinerele exterioare adâncite, butoanele interioare pentru deschidere portiere, ușurința cu care urci sau cobori din mașină, toate acestea mi-au lăsat doar impresii pozitive. Nu poți specifica fiecare mărunțiș, dar astfel de surprize plăcute sunt multe, cum este și opțiunea de curățare a camerelor video față și/sau spate, panorama view, trapa de sticlă opacitatea căreia poate fi controlată printr-un singur buton, sau selectorul de viteze scurt și la îndemână. 

x
x
x
x
x
x

De cealaltă parte, aveam așteptări de la noul iDrive, generația a 8-a. Oi fi eu demodat probabil, dar nu l-am văzut net superior celui actual (iDrive 7), care este mult mai intuitiv. Selecția modului de condus apropo, adică Sport/Eco/Comfort/Adaptive/etc, a fost înlocuită prin My Modes, după apăsare, alegi ce vrei, nu e chiar la îndemână, dar mă rog...așa au considerat inginerii că e mai bine.

În concluzie, la un preț corect, iX-ul cred că va substitui mașinie în garajul celor mai curajoși, care nu suferă de anxietate atunci când vorbim de autonomie, au acces la priză și s-au plictisit de mașinile convenționale. Mie mi-a plăcut ca și idee, concept și cel mai important - transpunerea în practică. Constructorul german a retras tot ce e în plus din interior și ți-a lăsat doar necesarul, într-un minimalism copleșitor. Nu ai de ce să deschizi capota, nu ai ce căuta acolo, lichidul în sistemul de spălare a geamurilor se completează prin emblema din față (apeși, emblema se deschide, poftim, bagă-i apă). Ai portiere cu soft-close chiar în dotarea standard, geamuri care coboară automat, elegant, scaune tapițate cu piele, spațiu suficient, tehnologii avansate și performanțe pe măsură.

Este o mașină fără pretenții față de cel aflat la volan. Eu astfel l-am perceput și l-am cunoscut, ca un EV urban, spațios, generos și care nu cere nimic de la tine. În ce mă privește pe mine, încă nu sunt sigur că aș face tranziția de la automobilele convenționale, dar recunosc că am simțit un regres enorm pe partea de confort acustic și multă zdruncinare atunci când la final de zi, am urcat iar la volanul mașinii personale - un BMW X4 în caroseria F26, cu motor diesel. 

Cine știe, poate că în vreo 2-3 ani, s-ar putea să îmi revizui ideile, dacă va crește și autonomia între timp. Pentru mine n-a fost suficientă. Aș mai fi parcurs câteva sute de kilometri. 

Notă informativă: Pozele, sunt așa cum le vedeți, fără filtre, fără magie și în locuri obișnuite.  Nu am căutat spațiu dedicat, nu am încercat să îl fac mega frumos în ochii voștri, l-am testat ca într-o zi obișnuită și în locații unde mergem mulți dintre noi. 

x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x

P.S. Reîncărcarea prin EV Point, seara, frig, obosit, și ești nevoit să stai la cablu pentru a-ți continua deplasarea...m-a doborât psihologic. Cireașa de pe tort, o tranzacție eșuată în încercarea de a suplini contul. Cont necesar pentru achitarea energiei consumate...

x
x
x

 

Recomandate:

Lamborghini își schimbă identitatea! A fost modificat și logo-ul - Photo
Noutăți
Lamborghini își schimbă identitatea! A fost modificat și logo-ul

Constructorul italian de automobile a prezentat noua sa identitate de marcă. În acest context, viitoarele modele vor primi un logo revizuit. Logo-ul de fapt nu a fost revizuit substanți

Inna