Trei cauze pentru care motoarele moderne nu sunt atât de fiabile. Iată Opinia experților ruși în domeniu

De Redactor AE   |  26 Decembrie, 2019

Distribuie :

”Nu se mai fac ca pe vremuri” este o frază prea bine cunoscută automobiliștilor cu experiență, sau amatorilor de mașini de epocă. Legată de această frază este și opinia că noile propusloare sunt mult mai stricăcioase.

Majoritatea comunităților auto împărtășesc aceeași părere, cât de atractive nu ar fi mașinile moderne, totuși nu sunt la fel de bune sau fiabile ca cele produse în urmă cu 20 sau 30 de ani! Acest ”fenomen” poate avea multe explicații, iar dacă veți fi curioși, putem dezbate subiectul într-o postare mai amplă. Astăzi însă, voi relata poziția experților ruși, jurnaliștii de la redacția ZR.ru, o revistă bine cunoscută veteranilor!

Potrivit lor, acestea sunt principalele trei cauze și motive pentru care un propulsor modern, deși este mai performant, nu va fi atât de rezistent în timp și la fel de fiabil în exploatare.

- Motoare de volum mic, turbo-aspirate și supuse unor sarcini uriașe (ZR.ru)
Explicația AE: În goana după cai putere, consum mic și nivel redus de noxe, producătorii au micșorat esențial volumul motor, însă au crescut la fel de considerabil și sarcinile la care este supus. Turbosuflantele și injectoarele de înaltă presiune sunt doar câteva dintre tehnologiile care pot reduce considerabil viața motorului, în detrimentul performanțelor.

-Pistoanele cu ”fustă” scurtă (ZR.ru)
Explicația AE: Piston mai scurt înseamnă și un bloc motor mai scurt, greutate redusă, costuri reduse, eficiență mai mare, dar și rezistență redusă. Adițional în funcție de tipul motorului se practică și reducerea suprafeței de contact a pistonului cu cilindrul nu doar pe înălțime dar și lățime, evident, din același motiv.
Durata de viață și performanța motorului, sunt direct legate de forma pistonului și în special a părții de jos a acestuia. Cu cât e mai lung și mai ”plin” pistonul (fusta mai exact, partea de jos până la segmenți), cu atât este mai rezistent în timp.
Avantajele unui piston mai scurt cu formă asimetrică (exemplu) sunt masa totală redusă, ceea ce permite turații mai mari ale motorului, suprafață de contact mai mică cu cilindrul, care contribuie la reducerea forței de frecare și, distanță mai mică față de arborele cotit, fără utilizarea contragreutăților masive.

-Lipsa sistemului de răcire cu ulei, prin injecția în partea de jos a pistonului (ZR.ru).
Explicația AE: Deși cu asta putem fi mai mult sau mai puțin deacord, tot mai mulți producători de automobile tind să elimine acele mici injectoare de ulei, care printr-o metodă simplă, contribuie la răcirea pistoanelor.

Adițional, recomandarea de a utiliza uleiuri cât mai puțin vâscoase, adică mult mai fluide sau deplasarea imediat după pornirea motorului, fără a-l lăsa se se încălzească contribuie la scurtarea duratei de viață a unui motor, susțin specialiștii ZaRulem (ZR.ru). Sistemul automat Start/Stop la fel este considerat de către jurnaliștii ruși, un inamic al motoarelor moderne.