UE face un pas înapoi. Motoarele termice primesc încă o șansă după 203, dar doar cu combustibili curați
De Inna | 4 Decembrie, 2025
Uniunea Europeană se pregătește să ajusteze politica privind interzicerea vânzărilor de automobile noi cu motoare cu ardere internă după 2035. Deși planul inițial prevedea eliminarea completă a acestora, un nou document aflat în lucru ar urma să mențină pe piață mașinile termice, cu o condiție strictă: alimentarea exclusivă cu combustibili sintetici sau biocombustibili.
Reevaluarea regulilor vine după o solicitare oficială transmisă Comisiei Europene de către cancelarul german Friedrich Merz, care a cerut reconsiderarea termenilor actuali. Inițiativa a fost întâmpinată pozitiv de Apostolos Tzitzikostas, Comisarul European pentru Transport Sustenabil și Turism, care a confirmat că se lucrează deja la un nou cadru legislativ.
Conform informațiilor vehiculate, doar vehiculele care utilizează e-fuel-uri sau biocombustibili de tipul HVO100 vor putea fi comercializate după 2035. HVO100, un carburant obținut prin prelucrarea uleiurilor vegetale și a grăsimilor animale, este deja folosit ca înlocuitor pentru motorina convențională. BMW și Audi au introdus recent motoare diesel compatibile cu acest tip de combustibil, care poate reduce emisiile de CO2 cu până la 90%.
Pentru propulsoarele pe benzină, soluția va fi reprezentată de combustibilii sintetici. Porsche dezvoltă astfel de carburant într-o uzină din Chile, unde se produce un e-fuel creat din apă și CO2, folosind energie eoliană. Acesta este considerat neutru din punct de vedere al emisiilor și promite o reducere de până la 90% a poluării comparativ cu benzina standard.
Versiunea finală a planului revizuit al UE este așteptată spre sfârșitul anului 2025.