URAN - monstrul construit în Rusia, cu motor de TANC, a fost ținut în secret ani la rând!

De Redactor AE   |  3 Ianuarie, 2021

Distribuie :

Nu prea întâlnești multă lume care să îți poată povesti ceva despre URAN. Și asta pentru că proiectul rușilor a rămas doar un proiect și e atât de vechi încât l-a uitat probabil și autorul. Dar, nu e panică, venim noi cu mai multe detalii și relatări. 

În istoria auto au existat o sumedenie de mașini civile, venite din ”armată”. Tehnica militară, modificată pentru a putea fi utilizată pe șoselele publice a avut dintotdeauna un loc aparte în inima pasionaților auto. Sunt robuste, sunt rezistente, sunt puternice și îți conferă siguranța că poți ajunge oriunde, oricând. Jeep-ul (Willys), Hummer-ul (HUMVEE/HMMWV), Mercedes-Benz G-Class (Puch), sunt doar trei dintre cele mai populare despre care cu siguranță că ați auzit. Însă URAN-ul...e cu totul altă istorie. 

Totul a început în 1990...
În urmă cu 30 de ani, inginerul Ghennady Hainov a făcut rost de un motor de la vehiculul BMP-01 căruia încerca să îi găsească un rost. Ve-șasele de 16 litri volum, UTD-20, era capabil de 300 cai putere și 980 Nm de cuplu motor, și cum propulsorul de tanc nu era foarte pretențios la calitatea motorinei, Hainov s-a gândit că e un început bun pentru SUV-ul său. 

Ulterior, inginerul a adus în garaj și punțile, tot de pe un vehicul militar, BTR-60 de această dată, și uite așa au fost puse ”bazele” proiectului URAN. Opt ani mai târziu, în 1998 primile schițe erau pe foaie deja, lipsea doar persoana interesată de un astfel de vehicul. Din fericire, în 1999 un oarecare om de afaceri din Moscova se arată interesat de mașina lui Ghennady și dă startul construcției. 

Motorul, punțile și cutia de viteze de la ZIL -131, au fost montate pe un cadru rigid, construit de la zero. Rusul a folosit și piese componente de la un autocar, LiAZ, de la care a împrumutat elemente de suspensie și pernele de aer. Tot pe șasiu și-au făcut loc două rezervoare de motorină a câte 120 de litri fiecare. Deja îți dai seama că era un adevărat monstru și nu un...SUV. 

Cam tot ce a folosit Hainov în construcția tot-terenului său erau piese împrumutate de pe alte mașini: trapa electriă de la Mercedes-Benz W140, geamurile față de la OKA (două straturi lipite), cele din spate de la VAZ-2109, până și numele URAN este lipit din literele emblemei SUBARU, mai puțin barele față și spate - sudate din tablă de 3-5 milimetri, sau interiorul cusut de la zero. 

Și iată că după patru ani de chin, URAN era gata pentru a face cunoștință cu publicul. Proprietarul însă - nu era gata! Omul cu banul, a fost ales deputat în Duma de Stat și nu-și dorea să apară în atenția tuturor cu un astfel de automobil. Abia 11 ani mai târziu, URAN a trecut în proprietatea deputatului, doar că nimeni nu l-a scos la lumină. 

Cel mai probabil că și astăzi, stă prăfuit în vreun garaj din împrejurimile Moscovei. 

x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x

 

 

Recomandate:

Poliția informează: în unele zone, din centrul țării, persistă ceață densă - Photo
Sociale
Poliția informează: în unele zone, din centrul țării, persistă ceață densă

Potrivit Poliției Republicii Moldova, pe mai multe trasee din centrul țării persistă ceață densă. Din acest motiv, vizibilitatea scade considerabil. "Amintim, că în astfel de con

Inna
De la 20 la 400 de lei: Barajul Costești-Stânca, tot mai costisitor pentru șoferi - Photo
Sociale
De la 20 la 400 de lei: Barajul Costești-Stânca, tot mai costisitor pentru șoferi

Taxele pentru mijloacele de transport care traversează barajul Nodului Hidrotehnic Costești-Stânca de pe râul Prut, vor crește considerabil. Decizia urmează să fie aprobată în cadrul

Inna
Sfârșitul unei ere! Audi retrage din producție modelul Q8 e-tron - Photo
Noutăți
Sfârșitul unei ere! Audi retrage din producție modelul Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron va fi retras din producție la începutul anului 2025, odată cu închiderea uzinei din Belgia. Modelul, unul dintre SUV-urile electrice emblematice ale mărcii germane, a avut v

Inna
Eșecul Taycan redefinește strategia Porsche: combustie vs electrificare - Photo
Noutăți
Eșecul Taycan redefinește strategia Porsche: combustie vs electrificare

Porsche reconsideră strategia de electrificare și ia în calcul dezvoltarea de noi motoare termice pentru modelele viitoare, chiar și pentru cele proiectate inițial ca fiind exclusiv electrice. S

Inna
(FOTO) Alfa Romeo 33 Stradale: Supercarul exclusivist testează limitele înainte de livrare - Photo
Teste
(FOTO) Alfa Romeo 33 Stradale: Supercarul exclusivist testează limitele înainte de livrare

Alfa Romeo pregătește livrarea unuia dintre cele mai așteptate modele ale sale, supercarul 33 Stradale, programată pentru luna decembrie 2024. Înainte de acest moment, constructorul italian a pu

Inna
Șeful BMW M confirmă! Viitorul M3 va fi primul care va avea și o versiune electrică - Photo
Noutăți
Șeful BMW M confirmă! Viitorul M3 va fi primul care va avea și o versiune electrică

Șeful diviziei de performanță BMW M, Frank van Meel, confirmă faptul că noua iterație a modelului M3 va fi primul care va avea și o versiune electrică. Astfel, reiterăm că următoarea generație M3

Inna
Audi Q5 Sportback: de la platforma PPC la evacuări reale, toate detaliile noului model - Photo
Noutăți
Audi Q5 Sportback: de la platforma PPC la evacuări reale, toate detaliile noului model

Audi continuă succesul modelului Q5 cu lansarea versiunii Sportback, un SUV premium care îmbină eleganța designului cu tehnologia avansată. După ce Audi Q5 a dominat vânzările în 202

Inna