A fost scos la vânzare un prototip al modelului exclusiv Porsche 959 despre istoria căruia a fost scrisă o carte!

De Pavel   |  3 August, 2022

Distribuie :

Orice Porsche 959 în sine reprezintă din start o mașină rare cu o valoare excepțională. Potrivit datelor oficiale, în perioada 1986 - 1993, au fost asamblate doar 292 de exemplare ale modelului, dacă să nu luăm în calcul prototipurile și modelele pre-producție. 

Acum, dealerul de mașini exclusive Girardo, a scos la vânzare un prototip al așa-numiteii Serii F, care a fost folosit de constructor pentru a testa buna funcționare a modelului. 

Porsche 959 era un fel de ”911 la setări maxime”, reușind să mențină în același timp designul familiar și poziționarea motorului în partea din spate, acesta era absolut diferit și mult mai perfect decât celebrul 911!

Clasicul motor cu șase cilindri a fost modificat de inginerii Porsche, echipat cu chiulase cu câte patru supape per cilindru, sistem de răcire cu lichid și două turbosuflante. Astfel, puterea motorului ajungea la 450 CP.

Suspensia standard de pe 911, care era proiectată încă în anii '60, cu McPherson pe față și brațe oblice pe spate, a fost înlocuită cu suspensie double wishbone. Panourile caroseriei au fost realizate din Kevlar durabil și ușor. Aerodinamica a fost ajustată cu atenție în tunelul eolian, reducând în cele din urmă coeficientul de tracțiune la 0.31!

Datorită modificărilor enumerate mai sus, Porsche 959 deținea titlul de cea mai rapidă mașină rutieră din lume, reușind să accelereze până la 317 km/h. Și a rămas cel mai rapid până la apariția lui Ferrari F40 în 1987 cu viteza sa maximă de 324 km/h.

Cu toate acestea, versiunea specială 959 Sport cu motorul forțat să dezvolte 515 CP a reușit să bată recordul lui F40, accelerând până la limita de 339 km/h.

În termeni de inginerie, a fost probabil cea mai sofisticată mașină din lume îmbinând tehnologii precum: tracțiune integrală cu un sistem de distribuție a cuplului multi-mod, o suspensie hidropneumatică cu rigiditate și gardă la sol reglabilă, dar și un sistem de impuls cu două turbocompresoare de diferite dimensiuni.

x
x

 

În timpul pregătirii lui Porsche 959 pentru producția în serie, au fost fabricate trei serii de mașini: F - cele mai vechi, precum și N și V. În total, au fost asamblate douăsprezece mașini experimentale din seria F - două modele statice și zece prototipuri pentru teste rutiere. În conformitate cu ordinul designerului șef Helmut Bott, acestea au fost construite pe baza caroseriei Porsche 911 Turbo (930).

Motoarele pentru versiunea 959 Sport au fost testate anume pe această mașină cu numărul "F9". Astfel de mașini se distingeau printr-o suspensie fără reglaj, lipsa sistemului de aer condiționat și banchetei din spate, dar cu prezența motorului de 515 CP. Se cunoaște că au fost vândute doar 29 de mașini cu această modificare.

x
x
x

 

La prima vedere, prototipul arată exact ca o mașină de serie. Deși cei atenți pot observa țevile de evacuare neobișnuite îndreptate în jos, iar cei pricepuți vor menționa eleronul confecțioant manual, faruri fără spălare, și absența apărătoarelor de noroi.

Diferențele continuă la interior. În locul a două de mânere rotative de control al suspensiei pe consola centrală, vedem un singur mâner care nici nu este conectat, pentru că prototipul nu era dotat cu suspensie hidropneumatică. Același lucru se întâmplă și cu sistemul de climatizare. Scaunele aici sunt tapițate cu material textil, față de pielea dintr-un 959 standard.

x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x

 

La sfârșitul testelor, astfel de mașini sunt cel mai des distruse. Însă supercarul exclusiv a scăpat de o astfel de soartă. Mașina cu numărul F9, împreună cu F7, a fost cumpărate de un american de origine cehă, Vashek (Vaclav) Polak, proprietarul unui mare dealer și al unei echipe de curse.

Polak a vrut să păstreze mașinile în forma lor originală, astfel că Porsche l-a obligat să nu le conducă și să nu le vândă clienților. Ambele mașini se află în posesia sa din 1988 și sunt expuse în Japonia de câțiva ani.

După moartea lui Polak în 1997, prototipul F9 a schimbat trei proprietari: italianul Mauro Bompani a readus mașina la starea inițială, iar austriacul Georg Konradsheim, care a cumpărat mașina în 2020, a publicat chiar și o carte despre istoria acestui exemplar. Acum, mașina se află în Marea Britanie și este vândută de dealerul de mașini exotice Girardo & Co.

Conform diferitor estimări, există trei sau patru mașini din seria F în mâini private. Apropo, prototipul F7 a fost vândut în 2018 la licitația RM Sotheby's pentru 1 milion de dolari!

Recomandate:

Volkswagen Polo își continuă povestea: facelift în 2025 și motorizări conforme Euro 7 - Photo
Noutăți
Volkswagen Polo își continuă povestea: facelift în 2025 și motorizări conforme Euro 7

Volkswagen Polo își păstrează locul în gama producătorului german, pregătindu-se pentru o actualizare importantă în 2025. Deși zvonurile despre o posibilă retragere de pe piață au lu

Inna
Schimbări majore în preferințele europenilor: creșterea hibridelor și declinul dieselului - Photo
Sociale
Schimbări majore în preferințele europenilor: creșterea hibridelor și declinul dieselului

Vânzările de mașini noi în Europa au înregistrat o creștere simbolică de doar 0.1% în octombrie, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. În total, au

Inna
Hyundai și Kia recheamă peste 200.000 de mașini electrice. Se atestă pierderi de putere - Photo
Sociale
Hyundai și Kia recheamă peste 200.000 de mașini electrice. Se atestă pierderi de putere

Săptămâna trecută, constructorii sud-coreeni au anunțat o rechemare masivă, care afectează peste 200.000 de vehicule electrice. Potrivit Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului

Inna