Autostrada Ungheni–Chișinău–Odesa va costa 1.2 miliarde de euro. La ce etapă se află construcția

De Inna | 21 Octombrie, 2025
Proiectul construcției autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa se conturează drept unul dintre cele mai ambițioase planuri de infrastructură din Republica Moldova. Ministrul în exercițiu al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că țara nu poate implementa acest proiect fără sprijinul financiar al partenerilor internaționali. Autostrada va prelua continuarea traseului A8 din România.
Potrivit oficialului, primul pas concret în realizarea acestui plan îl reprezintă edificarea podului peste Prut, care va asigura legătura directă între Moldova și România. Proiectul respectă standardele europene și va include patru benzi de circulație.
„În ceea ce privește autostrada, ea va fi o continuare a Autostrăzii A8 de la Pașcani-Iași și vine spre Chișinău. Pe data de 26 aprilie, am început construcția primului pod peste Prut. În 18 luni acest pod trebuie să fie dat în exploatare. Va fi un pod de tip autostradă, cu patru benzi”, a precizat Vladimir Bolea într-o emisiune TV.
Ministrul a subliniat că realizarea unei asemenea infrastructuri presupune un proces complex, care trece prin mai multe etape, de la studiul de prefezabilitate și selectarea traseului optim până la proiectare și exproprierea terenurilor.
„Avem resurse financiare din partea Unii Europene pentru construcția primului capăt de autostradă în Republica Moldova, în continuarea podului, până la sensul giratoriu. În rest, suntem la faza de studiu de prefezabilitate, adică trebuie să vină experții să ne spună care sunt trei posibile trasee pe unde poate să treacă această autostradă. Ulterior, la minister vom stabili care este cel mai convenabil și cel mai ușor de construit segment. Ulterior, se trece la faza de proiectare, iar noi, ca minister, cât are loc procesul de proiectare, trebuie să identificăm toate segmentele de teren care nu aparțin statului, ele urmează a fi achiziționate. Cred că numai partea asta o să ia câțiva ani”, a explicat ministrul.
Acesta a mai remarcat că valoarea estimativă a proiectului depășește 1.2 miliarde de euro, sumă care nu poate fi acoperită exclusiv din fonduri interne.
„Vrem ca toată lumea să înțeleagă că autostrada Ungheni-Chișinău-Odesa, la faza actuală, costă în jur de 1.2 miliarde de euro. Considerăm că fără suport din partea partenerilor europeni va fi imposibil de construit”, a adăugat Bolea.
Noua arteră rutieră, cu o lungime estimată de peste 320 de kilometri, va conecta orașele Iași, Ungheni, Chișinău și Odesa, consolidând astfel legătura dintre Uniunea Europeană și regiunea Mării Negre.