Henry Ford, i-a învățat pe ruși cum să producă mașini! Primul vehicul sovietic era o copie a lui Ford A

De Redactor AE   |  6 Ianuarie, 2021

Distribuie :

Chiar dacă mulți vor refuza să creadă acest lucru, istoria nu o schimbi: rușii au copiat mașinile de la cei pe care i-au considerat întotdeauna rivali, dușmani de moarte și inamici, de la marii constructori din SUA. 

Primile tentative ale Rusiei, de a construi propriul vehicul motorizat, au fost numite NAMI-1 și NATI-2, iar autorul acestor proiecte era nimeni altul decât Sharapov Konstantin Andreevich. Lucrarea de doctorat a acestuia, la absolvirea Institutului Lomonosov pentru afaceri auto l-a propulsat în fruntea NAMI, Центра́льный нау́чно-иссле́довательский автомоби́льный и автомото́рный институ́т "НАМИ" (ГНЦ РФ ФГУП "НАМИ")

NAMI a fost creat odată cu decizia de a pune pe roți proiectul de pe hârtiile lui Sharapov. Câțiva ani mai târziu, au apărut și primile exemplare, iar după NAMI-1, a urmat NATI-2. Oricât de mult însă nu se străduiau rușii să facă ceva frumos, tot era mai ușor să cumpere deja soluții gata. Iată că aici a intervenit celebrul Henry Ford, care în 1932 le-a vândut licența pentru Ford A și Ford AA. Și nu doar schițele și know-how-ul ci întreaga linie de asamblare. 

Ford înțelegea că e timpul să evolueze, să aducă ceva nou pe piață și totodată nu putea să arunce la gunoi tot ce construise până acum, mai bine încerca să vândă. Cumpărătorul n-a fost greu de găsit, rușii s-au arătat extrem de interesați într-o asemenea afacere. Ford a numit chiar și un om din state, direct de la fabrica sa, care să meargă să îi ajute cu începutul producției pe sovietici. Pe atunci conceptul de linie de asamblare, era un termen absolut necunoscut pentru cercetătorii de la NAMI. 

Astfel au apărut pe lume primile modele GAZ A și GAZ AA, denumite foarte sugestiv după Ford A și Ford AA. Gorky Avtomobilnii Zavod era abreviatura care punea Rusia pe roți și spre fericirea lor, au avut parte de un mentor bun. În 2021 apropo, la data de 1 ianuarie, fabrica din Nizhnyi Novgorod, a împlinit 89 de ani!

La data de 6 Decembrie, 1932, 11 luni mai târziu după deschiderea fabricii de automoble, au ieșit primile mașini GAZ A de pe linia lui Ford. După cum ați reținut, GAZ A avea la bază un Ford A, iar Ford A era un Ford T modernizat. Am scris asta pentru a vă ajuta să înțelegeți mai bine, ce reprezenta acest LEGO pentru adulți, un vehicul asamblat din 5.450 de piese. 

x
x
x
x
x

Motorul de 23 de cai putere a fost modificat încă de americani, astfel că sub capota lui GAZ a ajuns deja cu 40 de cai putere și un volum de 3.285 cmc. Atât GAZ A cât și GAZ AA au câștigat rapid simpatia publicului devenind în scurt timp principalul autoturism sovietic. 

Mașina nu avea nici un fel de pompă de benzină, carburantul ajungea în motor cu ajutorul gravitației, iar rezervorul de combustibili era chiar lângă șofer și pasager. Rezervorul avea un robinet prin care putea fi deschisă ”alimentarea”, iar pornirea motorului se făcea cu manivelă. Deseori șoferii puteau fi striviți chiar de propriul automobil, la pornire, din cauza cuplării involuntare a discului de ambreiaj, iată de ce Ford recomanda pornirea mașinii să fie făcută numai cu treapta în marșarier. Nu exista nici un fel de control electronic al motorului, avansul aprinderii era setat manual printr-o manetă, de către șofer. 

Vitezometrul nu avea săgeata obișnuită de astăzi, viteza putea fi citită de pe roți, pe tambur erau inscripționate cifrele! În dreptul pedalei de accelerație era și un suport pentru călcâi în podea, așa cum pedala alungită a apărut muuuult mai târziu în industria auto. 



În construcția vehiculului motorizat erau utilizați doar 21 de rulmenți rulanți (o mașină modernă are cel puțin 200), iar motorul necesita o reparație la fiecare 30-40.000 de kilometri. Ford a renunțat la modelele A și AA, fiind considerate periculoase pentru cei ce le exploatează, iar câțiva ani mai târziu, același lucru l-au făcut și rușii, confiscând mașinile de la proprietari și îndemnându-i ”să mai adauge” puțin pentru a-și procura prima ”ămkă”, GAZ-M1 (Ford Model B). GAZ A s-a aflat în producție din 1932 și până în 1936

Sfârșitul producției de modele Ford A și Ford AA pentru americani, a marcat astfel startul unei noi ere pentru automobiliștii din Rusia, iar Institutul NAMI fondat în 1918, care mai activează și astăzi, și-a lăsat amprenta pe multe proiecte, inclusiv CORTEJ cu mașina prezidențială pentru Putin. 

După GAZ A și GAZ AA au urmat alte mașini clonate sau licențiate, de la Ford, Packard, Chrysler, Buick, Cadillac, sau Lincoln, iar mai târziu, rușii s-au reorientat către europeni (FIAT, BMW, NSU, etc), într-o perioadă în care indsutria auto din SUA era pusă pe brânci.

x
x
x
x

Dacă v-a plăcut acest capitol de istorie, nu uitați să ne cereți în comentarii continuarea cu și mai multe modele!