Mercedes-Benz 190E Compakt, versiunea hatchback a lui W201 despre care n-ați auzit până acum!
De Redactor AE | 3 Ianuarie, 2021
Clasa A, de la Mercedes-Benz a debutat în 1997, cu un model a cărui design era mai dificil de înțeles. Ulterior, A-Class-ul ”s-a corectat”, transformându-se într-un hatch obișnuit. Dar știați voi că a existat și un concept hatchback construit pe baza lui W201?
Sedanul 190E este considerat astăzi predecesorul clasei C. Deși era cel mai mic din gamă, abia 15 ani mai târziu, producătorul de mașini premium din Stuttgart s-a reorientat pe piața auto pentru a da naștere ceea ce numim noi astăzi A-Class. În anul în care a debutat W201, Mercedes-Benz avea imaginea unui constructor de mașini de lux și nicidecum nu intenționa să concureze cu Volkswagen.
Totuși, lansarea lui 190E a fost însoțită de ideea, rapid uitată de altfel, de a construi un Hatchback. Din fericire pentru fanii mărcii, conducerea companiei a renunțat la concept dintr-un motiv foarte simplu: și-au dat seama că se descurcă destul de bine și cu un sedan. Cele 1.9 milioane de modele 190E vândute demonstrează de altfel, că au avut dreptate.
Totuși, un geniu pe nume Eberhard Schulz, omul din spatele Schultz Tuning era mai greu de convins în această privință. Își dorea să vadă cum poate arăta un 190E Compakt, așa că l-a construit în propriul atelier. I-a tăiat fundul unui W201 obișnuit și l-a modelat după cum cereau standardele acelor vremuri. Portierele spate au fost sudate, a apărut a treia portieră (spate) și tot aici a integrat blocurile optice de pe W124 Estate.
Schulz a fost într-atât de convins în succesul său cu un W201 Compakt, încât a mizat din start pe două variante, cu trei și cinci portiere. Și pentru că un hatchback avea nevoie de ceva mai mult decât portbagajul tăiat pentru a atrage fanii mărcii, Eberhard i-a instalat sub capotă un motor de 2.6 litri, ce dezvolta 160 de cai putere.
Cu asemenea performanțe, noul Compakt ar putut fi concura cu Golf GTI, însă prețul piperat nu i-a permis să ajungă prea departe. Ba mai rău. Așa cum Mercedes-Benz nu era deloc interesat într-un astfel de model, i-a interzis lui Schulz să folosească emblema MB pe mașinile construite în atelierul său, excluzând astfel orice asociere cu Mercedes.
Happy End? Probabil! Însă acesta putea fi primul Hatch cu tracțiune pe puntea spate de la Mercedes-Benz! Câteva exemplare, puține la număr, și-au găsit totuși proprietarii.