”Motorul piesă de schimb” - Mit sau Realitate? Află răspunsul AICI

De Redactor AE   |  5 Ianuarie, 2021

Distribuie :

Marea comunitate auto e cuprinsă de o nouă febră, cea a motoarelor, sau mai bine zis a motoarelor declarate piesă de schimb. O noutate pe care mulți au așteptat-o, s-au bucurat de ea, am scris și noi, dar care iată că e cu totul altceva decât v-ați fi gândit. 

Toate bune și frumoase, oficial, a fost semnat un proiect de lege, discutat, aprobat, publicat în Monitorul Oficial, prin care se considera Motorul - Piesă de schimb. Toți au răsuflat ușurat, gata, vom trăi ca în Europa și ne vom bucura de un privilegiu, vom putea schimba motoarele fără frica de nenea polițist și cel mai important, este legal să o faci. 

Doar că, locuim în Republica Moldova, iar aici se fac prea puține cu adevărat în ajutorul ”muritorilor de rând”. Iar după ce în grupul proprietarilor de Volkswagen pe Facebook, a apărut un mesaj cu un bon de plată ce stârnește multe discuții, am decis să ne implicăm și să aflăm mai multe despre noua lege. Pentru asta am discutat cu șefii stațiilor de înmatriculare, numele cărora s-a dorit să rămână anonim, și iată ce vă putem comunica. 

Să începem. Conform prevederilor anexei 1 al Directivei 2014/45/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 03 aprilie 2014, identificarea vehiculului se efectuează prin verificarea plăcuțelor de înmatriculare și a numărului de șasiu sau numărului de serie al vehiculului. 

Spre asta au tins și ai noștri, menționând că a fost aprobată o HG care exclude din câmpurile obligatorii, punctul P5 cu privire la codul motor, din pașaportul tehnic al mașinii. În rezultat Hotărârea de Guvern urma să fie interpretată totodată și ca o renunțare definitivă la codul de identificare al motorului, ca fiind parte componentă a identității unui automobil.

Și aici e cuvântul magic, cheița care dezleagă mitul. Ca să nu vă țin în suspans, răspunsul este NU. Motorul, nu este piesă de schimb. Adică fizic, este o piesă, dar din punctul de vedere al deputaților nu chiar. Și atunci care e explicația noii legi adoptate? Vă explic imediat. 

Automobilul, nu mai este identificat prin codul de motor, motiv pentru care a fost exclus din pașaportul tehnic. Însă această prevedere se referă doar pentru:
 A. Stațiile de inspecție tehnică. 
 B. Agenții de Patrulare. 


Însă la Birourile de Înmatriculare, la prima înmatriculare a mașinii, citirea codului motor este obligatorie. La reînmatriculare, acest lucru este opțional, iar cumpărătorul nu poate fi obligat să facă citirea codului motor. Rămâne la latitudinea lui, dacă vrea să testeze compatibilitatea codurilor sau nu. 

Cert este că, nimeni nu a anulat de fapt, necesitatea verificării de cod motor și introducerea acestuia în bazele de date locale, ci doar se renunță la:
- mențiunea în pașaportul tehnic
- nu mai este necesar de verificat la stațiile de inspecție auto
- polițitșii nu îl vor considera drept ”element de identificare auto”, în acest scop le servesc codul de caroserie și numărul de înmatriculare. 

Legat de agenții de patrulare însă, rămâne foarte mult loc de interpretare iar dacă tare cineva vrea să vă verifice mașina, o va face, prin solicitarea unui specialist acreditat. 

Cam asta a fost! Sper că, destul de explicit am abordat subiectul și acum e mai multă claritate. Dacă v-a ajutat nu uitați să apăsați butonul de apreciere sau distribuire. Iar dacă aveți întrebări, scriți în comentarii, vom încerca să completăm cu ce am omis. 

Motorul primește STATUT de Piesă de Schimb! Află când intră în vigoare legea
O nouă Hotărâre de Guvern poate influența dramatic viața automobiliștilor moldoveni. Este noutatea la care mulți sperau și care iată că totuși este pe cale să se realizeze: motorul mașinii să de
AutoExpert