Serviciul Vamal vine cu soluții pentru mașinile străine introduse în țară! Ar putea fi vămuite cu scutiri de la cota accizei

De Pavel   |  23 Februarie, 2022

Distribuie :

Seviciul Vamal al Republicii Moldova cine cu o serie de propuneri care au diminua problema mașinilor cu numere străine intrate în țară. Autoritatea menționează că în acest moment pe teritoriulțprii se află circa 158.000 de astfel de vehicule, care au încălcat deja termenul de ședere legal.

Cadrul legal actual care reglementează introducerea pe teritoriul țării a mijlocelor de transport străinestabilește că persoanele fizice rezidente și nerezidente au dreptul de a introduce pe teritoriul RM mijloace de transport cu numere străine, doar în cazul în care vor fi declarate prin acțiune şi plasate sub regim vamal de admitere temporară pe un termen de până la 180 de zile dintr-o perioadă de 12 luni consecutive, cu respectarea următoarelor condiții: 

  • mijloacele de transport să se afle la evidență permanentă în alte state; 
  • persoanele fizice rezidente să dețină în proprietate sau să aibă drept de folosință asupra mijloacelor de transport; 
  • mijloacele de transport să nu fie folosite pentru prestarea serviciilor de transport al mărfurilor şi al pasagerilor; 
  • mijloacele de transport să fie scoase de pe teritoriul vamal până la expirarea termenului acordat.

În același timp, legea prevede o excepție pentru mijloacele de transport auto introduse pe teritoriul vamal și declarate prin acțiune de către persoanele fizice cu domiciliul în orice stat străin şi care dețin permis de conducere emis în țara în care au domiciliu. Acestea se pot afla pe teritoriul vamal al Republicii Moldova pe un termen ce nu depășește termenul de aflare a mijlocului de transport auto sub regim vamal de admitere temporară stabilit la art.69 Cod Vamal.

Conform datelor statistice din Sistemul Informațional Vamal, se atestă un număr de circa  158 mii mijloace de transport introduse pe teritoriul țării în perioda anilor 2010-2021 și declarare prin acțiune cu termenul expirat de 180 zile/3 ani, din acest considerent necesitatea implementării unui sistem de control care permite identificarea la frontieră a mijloacelor de transport care au depășit termenul legal (180 zile/3 ani) de aflare pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, este extrem de stringentă. 

Pornind de la nemulțumirile apărute în societate și diversitatea opiniilor, Serviciul Vamal declară că a suspendat implementarea în regim de test a sistemului nou de calcul și control a termenului de aflare pe teritoriul țării a mijloacelor de transport menționate și v-a formula o adresare către Comisia Juridică Numiri și Imunități din Parlament, prin care v-a solicita interpretarea prevederilor ce țin de calculul  termenului de 3 ani (stabilit la art.69 Cod Vamal) și indicarea condițiilor care ar permite aflarea pe teritoriul țării a mijloacelor de transport străine pe un termen mai mare de 3 ani. 

Subsecvent, menționăm că norma actuală cu stabilirea unui termen mai mare de 180 zile nu este prevăzută în alte state UE și contravine Convenției cu privire la admiterea temporară încheiată la Istanbul în anul 1990. Astfel, reglementările noului Cod vamal, aprobat prin Legea nr. 95/2021, stipulează posibilitatea introducerii pe teritoriul vamal cu declarare prin acţiune şi cu plasarea sub regim de admitere temporară a mijloacelor de transport străine, doar pe un termen de până la 180 de zile dintr-o perioadă de 12 luni consecutive, fără careva derogări, fapt pentru care se atenționează persoanele fizice care folosesc mijloace de transport străine, că începând cu anul 2023 urmează să se conformeze cadrului legal menționat, în situația în care nu vor fi operate modificări”, informează Seviciul Vamal.

La fel, norma actuală generează lacune prin utilizarea timp de 3 ani a mijloacelor de transport cu numere de înmatriculare străine de către cetățenii RM care au dublă cetățenie și nu se achită în mărime deplină costul vinietei pentru toată perioada de aflare temporară pe teritoriul țării. Pentru mijloacele de transport străine, care se află pe teritoriul țării mai mult de 180 zile, urmează să fie achitată vinieta anuală de 360 euro, dar aceasta se achită preponderent în mărime minimală (de regulă între 7 - 90 euro) sau deloc. Datele statistice ne arată că în perioada anului 2020 au fost achitate 1.749 viniete cu valoarea de 180 de euro, ceea ce denotă că pe teritoriul țării în anul 2020 s-au aflat cu depășirea termenului de 180 zile – 10.159 mijloace de transport, suplimentar la  celelalte peste 140.000 mijloace de transport din anii precedenți care nu au fost scoase din teritoriul vamal în termen de 180 zile și prezumă că acestea circulau pe drumurile publice, iar vinieta de 360 de euro nu a fost achitată. 

Totodată, mijloacele de transport străine care sunt folosite pe teritoriul RM o perioadă mai mare de 3 ani, de regulă, după expirarea acestui termen sunt vândute la piese auto, astfel persoanele care le-au introdus neasigurând scoaterea acestora de pe teritoriul RM. Din analiza efectuată de către funcționarii vamali s-a constat că cca 70% din numărul total de unități de transport declarate prin acțiune sunt dezmembrate la piese auto. În acest sens, doar în anul 2021 subdiviziunile specializate ale Serviciului Vamal, au documentat peste 40 de stații de dezmembrare auto, unde se aflau mijloace de transport dezmembrate, care figurau în sistemele Informaționale ale Serviciului Vamal ca fiind declarate prin acțiune. Constatăm că acest fenomen, în mare parte, presupune eludarea cadrului legal prin eschivarea de la achitarea accizelor la bugetul de stat, lipsa asigurărilor de răspundere civilă, lipsa reviziei tehnice corespunzătoare, imposibilitatea identificării în cazul încălcării Regulamentului circulației rutiere, folosirea ilegală a drumurilor publice (în lipsa vinietei). 

Dezmembrarea mijloacelor de transport și comercializarea pieselor uzate reprezintă o afacere preponderent nereglementată, din care nu sunt achitate taxe și impozite, desfășurată într-o zonă tenebră (nu sunt înregistrați la SFS, nu se respectă normele ecologice, nu au documente de provenință a unităților de transport și a pieselor, etc.). 

Concomitent, nu sunt respectate condițiile legale care au servit ca temei la autorizarea introducerii acestor mijloace de transport în Republica Moldova (art.1841 Cod vamal, și art.10 Legea nr.1569/2002 ”mijloacele de transport să fie scoase de pe teritoriul vamal până la expirarea termenului acordat; mijloacele de transport nu pot fi vândute, donate, transmise prin moștenire, închiriate, subînchiriate, date în comodat, gajate, transferate sau puse la dispoziția unei alte persoane pe teritoriul Republicii Moldova decât cu acordul organului vamal, după plata drepturilor de import şi efectuarea procedurilor vamale”). La fel, o mare parte din aceste mijloace de transport sunt folosite pentru prestarea serviciilor de transport a pasagerilor, în special în zona de frontieră, ceea ce contravine cadrului legal menționat.

În concluzie,  pentru diminuarea considerabilă a acțiunilor menționate în raport cu mijloacele de transport străine introduse în RM și declarate prin acțiune, Serviciul Vamal, va propune:

- modificarea cadrului legal și anume introducerea posibilității de vămuire a acestor mijloace de transport (circa 158.000) cu scutiri de la cota accizei pentru limita de vârstă raportată la 10 ani;

- acordarea dreptului de declarare simplificată pentru cetățenii care au introdus mijloace de transport străine și le-au vândut la stațiile de dezmembrări pentru piese auto, cu o scutire de la cota accizei pentru limita de vârstă raportată la 10 ani;

- identificarea unei soluții legale pentru autorizarea aflării pe teritoriul țării a mijloacelor de transport străine care staționează/se află pe teritoriul țării o periodă mai mare de 3 ani.

Recomandate:

Schimbări majore în preferințele europenilor: creșterea hibridelor și declinul dieselului - Photo
Sociale
Schimbări majore în preferințele europenilor: creșterea hibridelor și declinul dieselului

Vânzările de mașini noi în Europa au înregistrat o creștere simbolică de doar 0.1% în octombrie, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. În total, au

Inna
LEGO aduce Formula 1 în seria Speed Champions: seturi de construcție pentru fiecare echipă - Photo
Life Style
LEGO aduce Formula 1 în seria Speed Champions: seturi de construcție pentru fiecare echipă

Fanii LEGO și pasionații de Formula 1 au motive de bucurie! Începând cu 1 martie 2025, LEGO va lansa o serie exclusivă de seturi de construcție, dedicate monoposturilor din Formula 1. Pent

Inna
Hyundai și Kia recheamă peste 200.000 de mașini electrice. Se atestă pierderi de putere - Photo
Sociale
Hyundai și Kia recheamă peste 200.000 de mașini electrice. Se atestă pierderi de putere

Săptămâna trecută, constructorii sud-coreeni au anunțat o rechemare masivă, care afectează peste 200.000 de vehicule electrice. Potrivit Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului

Inna
Volkswagen renunță la garanția locurilor de muncă: decizii radicale pentru reducerea costurilor - Photo
Sociale
Volkswagen renunță la garanția locurilor de muncă: decizii radicale pentru reducerea costurilor

Volkswagen trece printr-o criză fără precedent de la scandalul Dieselgate, fiind nevoită să ia măsuri drastice pentru a-și reduce costurile operaționale. Thomas Schafer, directorul general al mărcii g

Inna
Toyota Celica, aproape de o revenire istorică: ce știm până acum - Photo
Noutăți
Toyota Celica, aproape de o revenire istorică: ce știm până acum

Toyota Celica, legendarul coupe japonez de performanță, ar putea reveni pe piață în viitorul apropiat. Potrivit publicației japoneze Best Car, Hiroki Nakajima, director de tehnologie al Toyota,

Inna
Volkswagen Polo își continuă povestea: facelift în 2025 și motorizări conforme Euro 7 - Photo
Noutăți
Volkswagen Polo își continuă povestea: facelift în 2025 și motorizări conforme Euro 7

Volkswagen Polo își păstrează locul în gama producătorului german, pregătindu-se pentru o actualizare importantă în 2025. Deși zvonurile despre o posibilă retragere de pe piață au lu

Inna